Peer Violence at School in the Perception of Teachers, Parents and Students

Małgorzata Sitarczyk, Arkadiusz Dudziak

Abstract


The study attempts to assess the intensity of various forms of peer violence in the school environment. The research allows for a broader exploration of the phenomenon of violence and the identification of most common forms of violence, places where it occurs, the competences to deal with the problem and the specifics of students’ search for social support. The analysis of the research results shows the perspectives of parents, teachers and students on the awareness of the occurrence of indirect or direct aggressive behaviours, proving insight into the extent to which these three groups communicate with each other. The data obtained allow to answer the question whether this problem is noticed to a similar extent by parents, teachers and students. The results of own research showed many differences between teachers, parents and students in the awareness of the occurrence of peer violence, which indicates the need to consider the role of the adult-child relationship in the effectiveness of preventive interventions. In addition, in the discussion were proposed forms of violence prevention and the possibility of seeking information and psychological support for both students and adults.


Keywords


school; peer violence; psychological violence; bullying; preventive programs

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Barnes, T.N., Smith, S.W., Miller, M.D. (2014). School-Based Cognitive-Behavioral Interventions in the Treatment of Aggression in the United States: A Meta-analysis. Aggression and Violent Behavior, 19(4), 311–321. DOI: 10.1016/j.avb.2014.04.013

Borzucka-Sitkiewicz, K. (2010). Środowiskowe uwarunkowania agresywnych zachowań młodzieży jako wyznacznik oddziaływań profilaktycznych i interwencyjnych. Katowice: Wydawnictwo UŚ.

Fagan, A.A., Catalano, R.F. (2013). What Works in Youth Violence Prevention: A Review of the Literature. Research on Social Work Practice, 23(2), 141–156. DOI: 10.1177/1049731512465899

Makaruk, K. (2017). Przemoc rówieśnicza. Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka, 16(1), 214–231.

Maksimović, J., Dimitrijević, D. (2020). Meta-Analysis of Peer Violence: Family and Peers as the Factors That Induce Violent Behaviour. Sodobna Pedagogika, 71(3), 194–207.

Modecki, K.L., Minchin, J., Harbaugh, A.G., Guerra, N.G., Runions, K.C. (2014). Bullying Prevalence across Contexts: A Meta-analysis Measuring Cyber and Traditional Bullying. Journal of Adolescent Health, 55(5), 602–611. DOI: 10.1016/j.jadohealth.2014.06.007

Nowakowski, K. (2018). Szkodliwość cyberprzemocy w ocenie młodzieży. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 572(7), 44–51. DOI: 10.5604/01.3001.0012.4716

Ostrowska, K., Surzykiewicz, J. (2005). Zachowania agresywne w szkole. Badania porównawcze 1997 i 2003. Warszawa: Wydawnictwo CMPP-P MEN.

Poszwa, K., Myślińska, D. (2020). Analiza zjawiska przemocy rówieśniczej – teoria i badania własne. Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka, 19(4), 12–25.

Pyżalski, J. (2018). Przeciwdziałanie przemocy rówieśniczej w szkole – krytyczny przegląd stosowanych rozwiązań. Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka, 17(1), 30–45.

Słowik, M. (2020). Od „Oddaj mu!” do „Zmieniamy szkołę” – dylematy rodzicielskie wobec zjawiska przemocy rówieśniczej w szkole. Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka, 19(4), 26–56.

Szempruch, J. (2021). Profilaktyka zachowań ryzykownych młodzieży – konteksty społeczne, szkolne i formalnoprawne. Resocjalizacja Polska, 22(1), 45–59. DOI: 10.22432/rp.388

Śliwa, S. (2015). Profilaktyka pedagogiczna. Opole: Wydawnictwo Instytut Śląski.

Tkaczyńska, S., Zając, B. (2020). Mobbing, bullying, stalking jako nowe przejawy przemocy i agresji w opinii uczniów i nauczycieli Zespołu Szkół Ponadpodstawowych w Szczercowie. Pedagogika Rodziny, 10(4), 139–153.

Urban, B. (2005). Zachowania dewiacyjne młodzieży w interakcjach rówieśniczych. Kraków: Wydawnictwo UJ.

Walczak, B., Sochocki, M. (2021). Program profilaktyki nadużywania Internetu i mediów elektronicznych. Komunikat z badań ewaluacyjnych. Problemy Wczesnej Edukacji, 53(2), 78–90. DOI: 10.24131/3724.170408

Walters, G.D. (2020). Przemoc rówieśnicza (bullying) wśród osób w wieku szkolnym – wiktymizacja i sprawstwo. Metaanaliza badań prospektywnych. Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka, 19(4), 74–98.

Węgrzynowska, J. (2016). Dzieci doświadczające przemocy rówieśniczej. Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka, 15(1), 9–26. DOI: 10.26881/pwe.2021.53.06

Wójcik, M., Hełka, A., Kozak, B., Wośko, A., Błońska, B. (2016). Postrzeganie przez nauczycieli problemu przemocy rówieśniczej i jej przeciwdziałania w środowisku szkolnym. Czasopismo Psychologiczne, 22(2), 323–332.

Zych, I., Viejo, C., Vila, E., Farrington, D.P. (2021). School Bullying and Dating Violence in Adolescents: A Systematic Review and Meta-analysis. Trauma, Violence & Abuse, 22(2), 397–412. DOI: 10.1177/1524838019854460




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2024.37.2.43-59
Date of publication: 2024-09-30 16:58:43
Date of submission: 2023-09-18 11:54:29


Statistics


Total abstract view - 220
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 96

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Małgorzata Sitarczyk, Arkadiusz Dudziak

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.