Linguistic Exponents of the Concept of “Joy” in the Utterances of Intellectually Normal Children and Children with Down Syndrome

Urszula Jęczeń

Abstract


The paper seeks to show the conceptualizations of the concept of “joy” by children at different stages of cognitive development; intellectually normal six-year-old children and ten- to thirteen-year-old children with Down syndrome. The way of expressing the emotion of longing depends on the cognitive abilities of the studied children. What emerges from them is a subjective experience, individual viewpoints and the popular view of the world. In both groups of subjects, we see differences in the construction (choice of aspects) of the semantic structure of the concept, dissimilarities in the anthropocentric attitude towards reality and the subjectivism of observations.


Keywords


emotions; children; cognitive description; the cognitive structure of concepts

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Bartmiński, J., Tokarski, R. (red.). (1993). O definicjach i definiowaniu. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Bernstein, B. (1980). Socjolingwistyka a społeczne problemy kształcenia. W: M. Głowiński (red.), Język i społeczeństwo (s. 95–115). Warszawa: Czytelnik.

Bieleń, B. (1983). Rozwój myślenia dzieci 6–7-letnich. Warszawa: WSiP.

Bogdanowicz, M. (1995). Psychologia kliniczna dziecka w wieku przedszkolnym. Warszawa: WSiP.

Bogusławski, A. (1988). Język w słowniku. Desiderta semantyczne do wielkiego słownika polszczyzny. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

Boniecka, B. (1999). Lingwistyka tekstu. Teoria i praktyka. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Boniecka, B. (2001). Definicje i eksplikacje dziecięce. W: S. Grabias (red.), Zaburzenia mowy. Mowa – teoria – praktyka (s. 159–174). Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Borowiec, H. (2001). Sprawność semantyczna dzieci w wieku przedszkolnym. W: S. Grabias (red.), Zaburzenia mowy. Mowa – teoria – praktyka (s. 151–158). Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Borowiec, H. (2014). Dziecięce rozumienie świata (studium lingwistyczne). Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Carr, J. (1985). The development of intelligence. W: D. Lane, B. Stratford (eds.), Current approaches to Down’s syndrome (s. 167–186). London: Holt, Rinehart.

Clore, C.L., Ortony, A. (1991). What more is there to emotion concepts than prototypes. Journal of Personality and Social Psychology, 60(1), 48–50. DOI: https://doi.org/10.1037/0022-3514.60.1.48.

Ellsworth, P.C., Smith, C.A. (1988). From appraisal to emotion. Differences among unpleasant. Motivation nad Emotion, 12(3), 271–302. DOI: https://doi.org/10.1007/BF00993115.

Frijda, N.H. (1988). The laws of emotion. American Psychologist, 43(5), 349–358. DOI: https://doi.org/10.1037/0003-066X.43.5.349.

Gawda, B. (2017). Struktura pojęć emocjonalnych. Wykorzystanie technik fluencji werbalnej. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Górecka-Mostowicz, B. (2005). Co dzieci wiedzą o emocjach. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.

Grabias, S. (1997). Język w zachowaniach społecznych. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Grabias, S. (2012). Teoria zaburzeń mowy. Perspektywy badań, typologie zaburzeń, procedury postępowania logopedycznego. W: S. Grabias, M. Kurkowski (red.), Logopedia. Teoria zaburzeń mowy (s. 15–71). Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Grochowski, M. (1982). Status semantyczny wykrzykników właściwych. Prace Filologiczne, 37, 155–163.

Grochowski, M. (1990). Pojęcie „zazdrości”. Próba eksplikacji semantycznej. Acta Universitatis Nocolai Copernici. Filologia polska, (192), 37–49.

Jasielska, A. (2013). Charakterystyka i konsekwencje potocznego rozumienia emocji. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Jęczeń, U. (2017). Językowa projekcja emocji w wypowiedziach dzieci w normie intelektualnej i dzieci z zespołem Downa. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Jędrzejko, E. (1983). Opis formalnopowierzchniowych realizacji struktur z czasownikiem strachu. Polonica, (9), 135–147.

Johnson-Laird, P.N., Oatley, K. (2005). Poznawcza i społeczna konstrukcja w emocjach. W: M. Lewis, J.M. Haviland-Jones (red.), Psychologia emocji (s. 576–598). Gdańsk: GWP.

Kaczorowska-Bray, K. (2012). Zaburzenia komunikacji językowej w grupie osób z niepełnosprawnością intelektualną. W: J.J. Błeszyński, K. Kaczorowska-Bray (red.), Diagnoza i terapia logopedyczna osób z niepełnosprawnością intelektualną. Teoretyczne determinanty problemu (s. 36–64). Gdańsk: Harmonia Universalis.

Klus-Stańska, D. (red.). (2004). Światy dziecięcych znaczeń. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Korczak, J. (1961). Kiedy znowu będę mały. Warszawa: Nasza Księgarnia.

Kostrzewski, J. (1978). Podstawy współczesnej diagnostyki psychologiczno-klinicznej niedorozwoju umysłowego u dzieci. W: J. Kostrzewski (red.), Z zagadnień psychologii dziecka umysłowo upośledzonego (s. 43–76). Warszawa: WSPS.

Kostrzewski, J. (1993). Problem rzetelności i trafności skali podstawowych zdolności szkolnych w zastosowaniu do badań dzieci w wieku od 5 do 12 lat i starszych umysłowo upośledzonych. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Paedagogica et Psychologica, 32, 23–61.

Kostrzewski, J., Wald, I. (1981). Podstawowe wiadomości o upośledzeniu umysłowym. W: K. Kirejczyk (red.), Upośledzenie umysłowe. Teoria i praktyka rehabilitacji (s. 52–86). Warszawa: PAN.

Kozielecki, J. (1996). Koncepcje psychologiczne człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Lazarus, R.S. (1991). Emotion and Adaptation. New York: Oxford University Press.

Maruszewski, T. (2011). Psychologia poznania. Umysł i świat. Gdańsk: GWP.

Maruszewski, T., Zdankiewicz-Ścigała, E. (1998). Emocje – aleksytymia – poznanie. Poznań: Fundacja Humaniora.

Michalik, M. (2006). Diagnozowanie kompetencji lingwistycznej ucznia szkoły specjalnej. Ujęcie lingwoedukacyjne. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.

Mikołajczuk, A. (1997). Pole semantyczne „gniewu” w polszczyźnie. Analiza leksemów: „gniew, oburzenie, złość, irytacja”. W: R. Grzegorczykowa, Z. Zaron (red.), Struktura semantyczna słownictwa i wypowiedzi (s. 149–171). Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.

Minczakiewicz, E. (2001). Jak pomóc w rozwoju dziecka z zespołem Downa. Poradnik dla rodziców i wychowawców. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.

Muszyński, Z. (1993). O podmiotowym, społecznym i formalnym wymiarze języka, czyli o trzech aspektach znaczenia komunikacyjnego. W: J. Bartmiński, R. Tokarski (red.), O definicjach i definiowaniu (s. 181–193). Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Nartowska, H. (1990). Opóźnienia i dysharmonie rozwoju dziecka. Warszawa: WSiP.

Nęcka, E., Orzechowski, J., Szymura, B. (2006). Psychologia poznawcza. Warszawa: PWN.

Nowakowska-Kempna, I. (1986). Konstrukcje zdaniowe z leksykalnymi wykładnikami predykatów uczuć. Katowice: Uniwersytet Śląski.

Nowakowska-Kempna, I. (1995). Konceptualizacja uczuć w języku polskim. Prolegomena. Warszawa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej Towarzystwa Wiedzy Powszechnej.

Nowakowska-Kempna, I. (2000). Konceptualizacja uczuć w języku polskim (Cz. 2: Data). Warszawa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej Towarzystwa Wiedzy Powszechnej.

Obuchowski, K. (1970). Kody orientacji i struktura procesów emocjonalnych. Warszawa: PWN.

Ożdżyński, G. (1995). Dziecięce zagadki w programie telewizyjnym „Do trzech razy sztuka”. W: J. Ożdżyński (red.), Językowy obraz świata dzieci i młodzieży (s. 291–307). Kraków: Wydawnictwo Naukowe WSP.

Ożdżyński, J. (1995). Kreatywne aspekty profilowania pojęć w wypowiedzi dziecka. W: J. Ożdżyński (red.), Językowy obraz świata dzieci i młodzieży (s. 169–184). Kraków: Wydawnictwo Naukowe WSP.

Piaget, J. (1929). Jak sobie dziecko świat przedstawia. Warszawa–Lwów.

Piaget, J. (1966). Studia z psychologii dziecka. Warszawa: PWN.

Przetacznik-Gierowska, M. (1994). Od słowa do dyskursu. Studia nad mową dziecka. Warszawa: Energeia.

Rosch, E. (1975). Cognitive Representations of Semantic Categories. Journal of Experimental Psychology: General, 104(3), 192–234. DOI: https://doi.org/10.1037/0096-3445.104.3.192.

Skudrzykowa, A., Warchala, J. (2001). O kompetencji interakcyjnej, czyli o współtworzeniu tekstów dialogu. W: S. Grabias (red.), Zaburzenia mowy. Mowa – teoria – praktyka (s. 99–107). Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Stępień-Nycz, M. (2015). Rozwój reprezentacji emocji w umyśle. Wydawnictwo Liberi Libri.

Stępnik, A. (2014). Reprezentacje umysłowe, rodzaje pamięci a wiedza. Przegląd Filozoficzno-Literacki, 2(39), 167–187.

Tarkowski, Z. (2005). Mowa osób upośledzonych umysłowo i jej zaburzenia. W: T. Gałkowski, E. Szeląg, G. Jastrzębowska (red.), Podstawy neurologopedii. Podręcznik akademicki (s. 553–606). Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.

Wierzbicka, A. (1971). Kocha, lubi, szanuje. Medytacje semantyczne. Warszawa: Wiedza Powszechna.

Wierzbicka, A. (1992). Defining emotion concepts. Cognitive Science, 16(4), 539–581. DOI: https://doi.org/10.1207/s15516709cog1604_4.

Wiśniewska-Kin, M. (2007). „Chcieć, pragnąć, myśleć, wiedzieć”, czyli o poznawczej naturze metafor dziecięcych. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Wiśniewska-Kin, M. (2009). „Miłość jest jak wiatrak” – czyli o poznawczej naturze metafor dziecięcych. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Wittgenstein, L. (1972). Dociekania filozoficzne. Warszawa: PWN.

Załazińska, A. (2006). Niewerbalna struktura dialogu w poszukiwaniu polskich wzorców narracyjnych i interakcyjnych zachowań komunikacyjnych. Kraków: Universitas.

Zaron, Z. (1985). Wybrane pojęcia etyczne w analizie semantycznej (Kochaj bliźniego swego). Wrocław: Ossolineum.

Zasępa, E. (2003). Rozwój intelektualny dzieci z zespołem Downa. Warszawa: Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej.

Zimbardo, P.G., Gerrig, R. (2008). Psychologia i życie. Warszawa: PWN.

Ziomek, J. (1984). Metafora a metonimia: refutacje i propozycje. Pamiętnik Literacki, 75(1), 181–209.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2018.31.4.97-119
Date of publication: 2019-04-26 10:22:38
Date of submission: 2018-07-25 23:03:05


Statistics


Total abstract view - 1506
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 858

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Urszula Jęczeń

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.