Preferencje trybu kształcenia studentów a zmienne socjodemograficzne

Tamara Zacharuk, Sławomir Sobczak

Streszczenie w języku polskim


Celem badań było określenie zależności między cechami socjodemograficznymi studentów a preferowanym trybem kształcenia uniwersyteckiego (online, mieszanym, stacjonarnym) po doświadczeniach nauki zdalnej w czasie pandemii COVID-19. Zastosowano metodę sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem techniki ankiety internetowej. W badaniu pilotażowym wzięło udział 173 studentów. Wyniki pokazały, że większość respondentów (ok. 80%) preferuje kształcenie online lub hybrydowe. Płeć, forma i poziom studiów oraz zatrudnienie nie były istotnie związane z wyborem
trybu kształcenia. Istotnym czynnikiem różnicującym okazał się wiek: młodsi studenci istotnie częściej wybierali naukę online niż ich starsi koledzy. Rezultaty sugerują, że wybór trybu kształcenia jest bardziej efektem czynników psychologicznych niż socjodemograficznych, co wskazuje na potrzebę dalszych badań.

Słowa kluczowe


tryb kształcenia; uniwersytet; zdalne nauczanie; student; preferencje edukacyjne; edukacja wyższa; pandemia COVID-19

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Agrawal, S., Krishna, S.M., (2021). Communication Apprehension and Psychological Well-Being of Students in Online Learning. Behavioral Sciences, 11(145), 1-19. https://doi.org/10.3390/bs11110145

Almahasees, Z., Mohsen, K., Amin, M.O., (2021). Faculty’s and students’ perceptions of online learning during COVID-19. Frontiers in Education, 6, 638470. https://doi.org/10.3389/feduc.2021.638470

Chiu, T.K., Lin, T.J., Lonka, K., (2021). Motivating online learning: The challenges of COVID-19 and beyond. The asia-pacific education researcher, 30(3), 187-190. https://doi.org/10.1007/s40299-021-00566-w

Iglesias-Pradas, S., Hernández-García, Á., Chaparro-Peláez, J., Prieto, J.L., (2021). Emergency remote teaching and students’ academic performance in higher education during the COVID-19 pandemic: A case study. Computers in human behavior, 119, 106713. https://doi.org/10.1016/j.chb.2021.106713

Lubacz, J., (2020). Zamiast wprowadzenia. w: Nauczanie po pandemii. Nowe pytania czy nowe odpowiedzi na stare pytania. Instytut Problemów Współczesnej Cywilizacji im. Marka Dietricha, LXXII. Warszawa: SGGW, s. 5-7.

Nijakowski, K., Lehmann, A., Zdrojewski, J,, Nowak, M., Surdacka. A., (2021). The Effectiveness of the Blended Learning in Conservative Dentistry with Endodontics on the Basis of the Survey among 4th-Year Students during the COVID-19 Pandemic. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(9), 4555. https://doi.org/10.3390/ijerph18094555

Romaniuk, M.W., Łukasiewicz-Wieleba, J., (2021). Raport z badania: Zdalna edukacja kryzysowa w APS w okresie pandemii COVID-19. Z perspektywy rocznych doświadczeń. Warszawa: APS.

Tzafilkou, K., Perifanou, M., Economides, A.A., (2021). Negative emotions, cognitive load, acceptance, and self-perceived learning outcome in emergency remote education during COVID-19. Education and information technologies, 26(6), 7497-7521. https://doi.org/10.1007/s10639-021-10604-1

Wang J, Liu W, Zhang Y, Xie S, Yang B. (2021). Perceived Stress Among Chinese Medical Students Engaging in Online Learning in Light of COVID-19. Psychology Research and Behavior Management, 14, 549-562. https://doi.org/10.2147/PRBM.S308497

Xu, P., Peng, M.Y.P., Anser, M.K., (2021). Effective learning support towards sustainable student learning and well-being influenced by global pandemic of Covid-19: A comparison between mainland China and Taiwanese students. Frontiers in Psychology, 12, 561289. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.561289




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2025.38.1.7-20
Data publikacji: 2025-09-15 08:21:58
Data złożenia artykułu: 2024-10-17 13:59:36


Statystyki


Widoczność abstraktów - 0
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 0

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2025 Sławomir Sobczak, Tamara Zacharuk

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.