Podobieństwo osobowości wyborców i polityków jako czynnik poparcia wyborczego

Ewa Maria Marciniak

Streszczenie w języku polskim


W  artykule podjęto próbę analizy znaczenia czynników osobowościowych przy podejmowaniu decyzji wyborczych, do której wykorzystano koncepcję „wielkiej piątki”, czyli pięciu cech osobowości: ekstrawersji, ugodowości, sumienności, otwartości i  neurotyczności. Przeprowadzone badania wskazują, że podobieństwo osobowościowe między politykami i  ich wyborcami może być czynnikiem poparcia wyborczego.

Słowa kluczowe


„wielka piątka”; osobowość; zachowania wyborcze; kongruencja

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Caprara, G., Barbaranelli, C., Zimbardo, Ph.G. 2002. When Parsimony Subdues Distinctiveness:

Simplified Public Perceptions of Politicians’ Personality, ”Political Psychology” vol. 23, nr 1.

Caprara, G., Zimbardo, Ph.G. 2004. Personalizing Politics. A Congruency Model of Political Preference, “American Psychologist” vol. 59, nr 7.

Cervone, D., Pervin, L.A. 2011. Osobowość. Teoria i badania, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.

Charmez, K. 2009. Teoria ugruntowana. Praktyczny przewodnik po analizie jakościowej, Wydawnictwo

Naukowe PWN, Warszawa.

Glaser, B.G., Strauss, A.L. 2009. Odkrywanie teorii ugruntowanej, Nomos, Kraków.

Skarżyńska, K. 2005. Człowiek a polityka. Zarys psychologii politycznej, Scholar, Warszawa.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/k.2013.20.2.133
Data publikacji: 2013-11-19 00:00:00
Data złożenia artykułu: 2015-07-18 09:19:41


Statystyki


Widoczność abstraktów - 905
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 935

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2015 Ewa Maria Marciniak

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.