Theater and Film Actor in the Theater of Everyday Life. Sociological Sketch

Emilia Zimnica-Kuzioła

Abstract


The aim of the article is to show a theatre and film actor in the “theatre of everyday life”. The author, using sociological literature on social roles (e.g. E. Goffman, M. Łoś, W. J. Goode) discusses the problem of actors’ performing their professional roles. She is particularly interested in self-promotional strategies used by actors on a daily basis. As an exemplification of a “performance” outside the artistic context, (stage or film set), the author analyses the course of the Great Actor's meeting with the audience and defines it as a quasi-spectacle requiring the adoption of certain roles, both by the artist and the audience. A new concept of “celebrity illusion” appears in the text, which concerns the illusory conviction of many artists that everyone should know them. They take it for granted that as “inhabitants of the mass imagination” they should be noticed in public space and correctly identified. The article uses the following sources: (1) existing: journalistic interviews with theatre and film actors published in popular monthlies and on the Internet; (2) evoked: in-depth free interviews with theatre artists (mainly actors) representing six Polish theatre centres. In 2015-2017, the author conducted twenty interviews - the respondents were recruited using the “snowball” method. Younger and older generation artists, fourteen men and six women, participated in the study The research technique was supported by the observation of actors' behaviour in non-artistic contexts (e.g. during meetings with the audience).


Keywords


theater actor; film actor; social role; everyday life

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Baka, M. (2015, grudnia) Nie muszę niczego udowadniać (M. J. Ostrowska, przeprowadzająca wywiad). Skarb, 122–125.

Berger, P., Luckmann, T. (1983). Społeczne tworzenie rzeczywistości (tłum. J. Niżnik). Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Brzezińska, E. (1997). Komunikacja społeczna. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Goffman, E. (1959). The presentation of self in everyday life. Garden City, NY: Doubleday.

Golka, M. (2012). Socjologia artysty nowożytnego. Pobrane z: http://hdl.handle.net/10593/14293

Goode, W. J. (2005 [1973]). Teoria napięcia w roli. W: P. Sztompka, M. Kucia (red.), Socjologia. Lektury (s. 154-162). Kraków: Wydawnictwo Znak.

Grabowska, U. (2011, marzec). Rośnie we mnie spokój (A. Gutek, przeprowadzająca wywiad). Sens, 52–58.

Linton, R. (1975). Kulturowe podstawy osobowości. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Łoś, M. (1985). Role społeczne w nowej roli. W: E. Mokrzycki, M. Ofierska, J. Szacki (red.), O społeczeństwie i teorii społecznej. Księga pamiątkowa S. Ossowskiego (s. 123-145). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

McCall, G., Simmons, J. (1978). Identities and Interactions. New York: The Free Press.

Merton, R. K. (1978). Zespół ról społecznych. W: J. Szmatka (red.), Elementy mikrosocjologii. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Merton, R. K. (1982). Teoria socjologiczna i struktura społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Rola społeczna. (2008).W: Socjologia. Przewodnik encyklopedyczny (s. 169). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Szmatka, J. (1989). Małe struktury społeczne. Wstęp do mikrosocjologii strukturalnej. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Sztompka, P. (2012). Socjologia. Analiza społeczeństwa. Kraków: Wydawnictwo Znak.

Turner R. H. (1976). The Real Self: From Institution to Impulse. American Journal of Sociology, 81(5), 989-1016.

Turner, J. H., Stets, J. E. (2009). Socjologia emocji (tłum. M. Bucholc). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/ks.2019.7.2.133-142
Date of publication: 2020-11-19 19:44:13
Date of submission: 2020-06-13 20:41:01


Statistics


Total abstract view - 755
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 284

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Emilia Zimnica-Kuzioła

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.