Uznawalność okresu studiów za granicą jako uwarunkowanie mobilności edukacyjnej studentek pedagogiki

Mateusz Marciniak

Streszczenie w języku polskim


Wprowadzenie:  Implementacja Procesu Bolońskiego przyczyniła się do zwiększenia poziomu wzajemnej uznawalności kwalifikacji i okresów studiów w obszarze szkolnictwa wyższego. W efekcie wzrosła mobilność studencka, czego dowodzi rozwój programu Erasmus+. Dotychczasowe badania wskazują, że porównywalność programów kształcenia i poziom uznawalności zajęć są istotnymi, ale nie kluczowymi, uwarunkowaniami mobilności zagranicznej.

Cel badań: Celem badań jest rozpoznanie stosunku młodzieży akademickiej do uznawalności przedmiotów realizowanych podczas wymiany zagranicznej jako wyzwania (źródła szans i zagrożeń) związanego z mobilnością.

Metoda badań:  Badania zrealizowano w latach 2017/18 oraz 2018/2019 na Wydziale Studiów Edukacyjnych UAM w Poznaniu. Próbę badaną tworzyły studentki pedagogiki zrekrutowane do programu Erasmus+ (N=50) oraz nieplanujące uczestnictwa w nim (N=64). Badania prowadzono w modelu diagnostyczno-zależnościowym, metodą sondażu diagnostycznego (ankietą audytoryjną, narzędziem był kwestionariusz ankiety).

Wyniki: Poziom zbieżności między przedmiotami na uczelniach partnerskich a realizowanymi na UAM relatywnie więcej studentek pedagogiki postrzegało jako źródło potencjalnych korzyści z udziału w programie Erasmus+ (86%) niż źródło zagrożeń (57%). Indywidualną realizację różnic programowych także raczej uznano za źródło możliwości (78%) niż niedogodności (57%). Poziom uznania zrealizowanych zajęć przez uczelnię macierzystą określany był równie często w kategoriach korzyści (70%), co niedogodność (71%). Wyraźnie więcej studentek nieplanujących mobilności (w porównaniu ze zrekrutowanymi do wyjazdu) wskazywało na potencjalne obawy w analizowanych zakresach uznawalności studiów.

Wnioski: W strategiach internacjonalizacji ukierunkowanych na „odbudowanie” mobilności studenckiej po okresie pandemii COVID-19 wskazana może być intensyfikacja działań na rzecz minimalizowania obaw i niedogodności związanych z uznawalnością zajęć realizowanych podczas wymiany (np. budowa wspólnych ścieżek kształcenia przez uczelnie partnerskie).


Słowa kluczowe


uznawalność okresu studiów za granicą; Proces Boloński; mobilność edukacyjna; młodzież akademicka; internacjonalizacja szkolnictwa wyższego

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Arabkheradmand, A., Shabani, E.A., Zand-Moghadam, A., Samadi Bahrami, H., Derakhshesh, A., Rahimi Golkhandan, A. (2015). An Introduction to the Internationalization of Higher Education: Essential Topics. Lanham, Boulder, New York, Toronto, Plymouth: University Press of America.

Aronson, E. (2012). Człowiek istota społeczna. Warszawa: Wyd. PWN.

Bowles, H., Murphy, A.C. (2020). English-Medium Instruction and the Internationalization of Universities. Cham: Springer, Palgrave Macmillan.

Brown, R., Guereño–Omil, B., Hannam, K. (2014). Erasmus mobility and employability research. W: P. Bryła, T. Domański (red.). The impact of the Erasmus programme on mobility and employability (s. 11–26). Łódź: Wyd. UŁ.

Bryła, P. (2014). International student mobility in Poland – a literature review on tendencies, motivations, and obstacles. W: P. Bryła, T. Domański (red.). The impact of the Erasmus programme on mobility and employability (s. 135–164). Łódź: Wyd. UŁ.

Dąbrowska – Resiak, J. (2019). Erasmus… and what next? Tracer study on education and careers of Polish students participating in Erasmus mobility projects. Warszawa: FRSE.

Dybaś, M., Dziemianowicz–Bąk, A., Krawczyk–Radwan, M., Walczak, D. (2012). Szkolnictwo Wyższe. W: Raport o stanie edukacji 2011 (s. 121–168). Warszawa: IBE.

Domański, T. (2019). Internacjonalizacja szkół wyższych – polskie uczelnie na tle zagranicznej konkurencji. W: Ł. Sułkowski, R. Seliga (red.). Internacjonalizacja i marketing uniwersytetów (s. 9-31). Kraków: Wyd. UJ.

Engwall, L. (red.). (2020). Missions of Universities. Cham: Springer Nature Switzerland. https://doi.org/10.1007/978-3-030-41834-2

EC [European Commission] (2018). Report from the Commission to the European Parliament, the Council, the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions. Mid–term evaluation of the Erasmus+ programme (2014–2020). Brussels: European Commission. Pobrane z: https://eur–lex.europa.eu [dostęp: 04.10.2019].

FRSE [Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji] (2020). Erasmus+, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój, Europejski Korpus Solidarności – raport 2019. Warszawa: FRSE.

Groot, W., van den Brink, H.M. (2018). Evidence-Based Educationand. Its Implications for Research Data Analytics with an Application to the Overeducation. W: J. Vanthienen, K. De Witte (red.). Data Analytics Applications in Education (s. 233-258). London, New York: CRC Press Auerbach Publications.

https://erasmusplus.org.pl

Karatekin, K., Taban, M. H. (2018). Global Citizenship Levels of Polish University Students and Turkish Erasmus Students in Poland. Acta Didactica Napocensia, 1(11), 41-59. DOI: 10.24193/adn.11.1.4.

Lesjak, M., Juvan, E., Ineson, E.M., Yap, MHT, Podovšovnik Axelsson E. (2015). Erasmus student motivation: Why and where to go? Higher Education, 70, 845–865. https://doi.org/10.1007/s10734-015-9871-0

Lipnicka, M. (2017). Implementacja Procesu Bolońskiego w europejskim szkolnictwie wyższym. Porównawcza analiza instytucjonalna Polski i Niderlandów. Lublin: Wyd. KUL.

Marciniak, M. (2017). Młodzież akademicka wobec mobilności w czasach płynnej nowoczesności. Forum Oświatowe, 29 (1), 65-76.

Marciniak, M. (2019). Porozumiewanie się w językach obcych jako wyzwanie dla uczestnictwa młodzieży akademickiej w zagranicznej mobilności edukacyjnej. Podstawy Edukacji, 12, 205-220. http://dx.doi.org/10.16926/pe.2019.12.15

McAuliffe, M., Khadria, B. (red.). (2020). World Migration Report 2020. IOM. Pobrane z: https://publications.iom.int [dostęp: 24.03.2021].

Narkiewicz–Niedbalec, E., Kołodziejska, E. (2015). Pokonywanie barier i wykorzystywanie szans – doświadczenia uczestników programu Erasmus. W: P. Prüfer (red.). Erasmus – relacja – internacjonalizacja (s. 61–78). Gorzów Wielkopolski: Wydawnictwo Naukowe PWSZ im. J. z Paradyża w Gorzowie Wielkopolskim.

Palfreyman, D., Tapper, T. (2014). Reshaping the University: the Rise of the Regulated Market in Higher Education. New York: Oxford University Press.

Rumbley, L. (2011). Review of the existing literature on mobility obstacles and incentives. W: U. Teichler, I. Ferencz, B., Wächter (red.). Mapping mobility in European higher education. Volume I: Overview and trends. A study produced for the Directorate General for Education and Culture (DG EAC) of the European Commission (s. 190-204). Brussels: European Commission. Pobrane z: http://www.acup.cat [dostęp: 20.12.2019].

Souto-Otero, M. (2019). Erasmus+ Higher Education Impact Study. Final Report. Luxembourg: Publications Office of the European Union.

Syryusz-Wolski, T., Piotrowska, D. (2011). Internacjonalizacja: mobilność studentów. W: W. Martyniuk (red.). Internacjonalizcja studiów wyższych (s. 43-55). Warszawa: FRSE.

Vossensteyn, H., Beerkens, M., Cremonini, L., Huisman, J., Souto–Otero, M., Bresancon, B., Focken, N., Leurs, B., McCoshan, A., Mozuraityte, N., Pimentel Bótas, PC, de Wit, H. (2010). Improving participation in the Erasmus programme. Final report to the European Parliament. Brussels: European Parliament. Pobrane z: https://researchportal.bath.ac.uk/en [dostęp: 15.12.2017].

Witkoś, J. (2015). Jak nie stracić szansy na internacjonalizację polskich uczelni? W: S. Biliński (red.). Szkolnictwo wyższe w obliczu zmian (s. 19–26). Kraków: Polska Akademia Umiejętności.

Wiśniewska, D. (2015). Systemy zapewniania jakości kształcenia w szkole wyższej – harmonizacja i różnorodność. W: Ż. Kaczmarek (red.). Interdyscyplinarność i transdyscyplinarność w procesie kształcenia w szkole wyższej (s. 117-133). Toruń: Wyd. Adam Marszałek.

Żołędowski, C. (2010). Studenci zagraniczni w Polsce - motywy przyjazdu, ocena pobytu, plany na przyszłość. Warszawa: Wyd. UW.

Zapotoczna, M. (2021). Zdalne umiędzynarodowienie? Mobilność edukacyjna studentów w obliczu zmian. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 1(40), 117-127. http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2021.40.1.117-127




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2021.40.3.269-286
Data publikacji: 2021-11-23 10:35:56
Data złożenia artykułu: 2021-04-30 23:54:23


Statystyki


Widoczność abstraktów - 1119
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 520

Wskaźniki





Prawa autorskie (c) 2021 Mateusz Marciniak

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.