Możliwości uczestnictwa w kulturze dzieci i młodzieży w projektach edukacji kulturowej programu Bardzo Młoda Kultura – między podmiotowością a podporządkowaniem

Sylwia Słowińska

Streszczenie w języku polskim


Wprowadzenie: Uczestnictwo w kulturze stanowi treść, instrument oraz cel edukacji kulturowej. Opiera się ona na szerokiej antropologicznej definicji kultury, która zdaniem autorów koncepcji edukacji kulturowej, jest bardziej adekwatna wobec realiów demokratycznego społeczeństwa niż wąskie i wartościujące rozumienie kultury. W koncepcji edukacji kulturowej podkreśla się, że elementy kultury są ze sobą powiązane, a te związki określają możliwości działania jednostek i całej zbiorowości. Relacje zależą od pozycji, jakie zajmują jednostki, mogą być one równoprawne lub podporządkowane. Założeniem edukacji kulturowej jest wspieranie aktywnego, podmiotowego i opartego na równoprawnych relacjach uczestnictwa w kulturze i życiu społecznym.

Cel badań: Celem badań jest określenie jak założenia dotyczące wsparcia podmiotowego uczestnictwa w kulturze realizowane są w projektach edukacji kulturowej dzieci i młodzieży w programie Bardzo Młoda Kultura (BMK) w województwie lubuskim.

Metoda badań: Badania przeprowadzone zostały z zastosowaniem analizy danych zastanych dotyczących projektów edukacji kulturowej realizowanych w drugiej edycji BMK w województwie lubuskim.

Wyniki: Zakres podmiotowości dzieci i młodzieży, przejawiającej się we wpływie na treści, formy i przebieg uczestnictwa w kulturze jest zróżnicowany. Wpływ ten w ramach badanych projektów był: duży, znaczny, częściowy i ograniczony.

Wnioski: Szerokie pojmowanie kultury jako podstawa edukacji kulturowej daje większą szansę na uczestnictwo w kulturze równoprawne i podmiotowe, ale ta szansa nie zawsze jest uświadamiana i wykorzystywana przez praktyków. Jeśli edukacja kulturowa ma przygotować do tworzenia i przeobrażania kultury oraz ingerowania w życie społeczne, by czynić je bardziej demokratycznym, musi poszerzać zakres wpływu uczestnika i opierać się na równoprawnych relacjach. Dzięki temu praktyka edukacji kulturowej dzieci i młodzieży ma szansę stać się znaczącą przestrzenią urzeczywistniania idei partycypacji społecznej dzieci i młodzieży.


Słowa kluczowe


edukacja kulturowa, projekty edukacji kulturowej, uczestnictwo w kulturze dzieci i młodzieży, podmiotowe uczestnictwo w kulturze

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Czerepaniak-Walczak, M. (2006). Pedagogika emancypacyjna. Rozwój świadomości krytycznej człowieka. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Danielewicz, M., Filiciak. M. Tarkowski. A. (b.d.). Uczestnictwo w kulturze: nowe zjawiska, „przeterminowane” kategorie. Pobrane 20, Kwietnia, 2021 z: http://www.nck.pl/files/uczestnictwo_w_kulturze__nowe_zjawiska_przeterminowane_kategorie.pdf.

Filiciak, M., Hofmonkl, J., Tarkowski, A.(2012). Obiegi kultury. Społeczna cyrkulacja treści. Raport z badań. Pobrane 25, Marca, 2021 z: https://obiegikultury.centrumcyfrowe.pl.

Hart, R.A. (1992). Children’s participation. From tokenizm to citizenship. Florence: UNICEF International Child Development Centre. Pobrane:02, Września, 2021 z: https://www.unicef-irc.org/publications/100-childrens-participation-from-tokenism-to-citizenship.html.

Janik, A. (b.d). Partycypacja dzieci - wprowadzenie do zagadnienia. Pobrane 02, Września, 2021 z: https://partycypacjaobywatelska.pl/wp-content/uploads/2017/01/Partycypacja-dzieci_wprowadzenie_Agnieszka-Janik.pdf.

Jankowski, D. (2006). Pedagogika kultury. Studia i koncepcja. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Jarosz, E. (2019). Partycypacja społeczna dzieci – współczesna odsłona dyskursu. Kultura i Edukacja, 1(123), 27-44,.http://doi.org10.15804/kie.2019.01.02.

Koschany, R., Skórzyńska, A. (red.) (2014). Edukacja kulturowa. Poręcznik. Poznań: CPE. Pobrane 20, Kwietnia, 2021 z: http://cpe.poznan.pl/wp-content/uploads/2014/07/CPE_porecznik_interaktywny.pdf.

Kosińska, M. (2014). Edukacja kulturowa. W: R. Koschany, A. Skórzyńska (red.). Edukacja kulturowa. Poręcznik (173-177). Poznań: CPE. Pobrane 20, Kwietnia, 2021 z: http://cpe.poznan.pl/wp-content/uploads/2014/07/CPE_porecznik_interaktywny.pdf.

Kosińska, M. (b.d). Edukacja kulturowa. Pobrane 25, Marca, 2021 z: http://cpe.poznan.pl/dictionary/uczestnictwo-w-kulturze/.

Krajewski, M. (b.d.). Uczestnictwo w kulturze. Pobrane 25, Marca, 2021 z: http://cpe.poznan.pl/dictionary/uczestnictwo-w-kulturze/.

Krajewski, M., Frąckowiak, M. (2016). Raport z realizacji programu Bardzo Młoda Kultura. Warszawa: NCK. Pobrane 20, Kwietnia, 2021 z: file:///C:/Users/User/Downloads/RAPORT_BMK_2016.pdf.

Krajewski, M., Schmidt, F. (2014a). Animacja/edukacja. Możliwości i ograniczenia edukacji i animacji kulturowej w Polsce. Raport z pierwszego etapu badań. Kraków: Małopolski Instytut Kultury. Pobrane 20, Kwietnia, 2021 z: http://badania-w-kulturze.mik.krakow.pl/files/animacja_edukacja.pdf.

Krajewski, M., Schmidt, F. (2014b). Animacja/edukacja. Możliwości i ograniczenia edukacji i animacji kulturowej w Polsce. Raport końcowy. Kraków: Małopolski Instytut Kultury. Pobrane 25, Marca, 2021 z: http://e-sklep.mik.krakow.pl/ebooks/animacja-edukacja_raport-koncowy.pdf.

Krajewski, M., Skórzyńska, A. (2017). Życie w kulturze. W: M. Krajewski, A. Skórzyńska (red.). Diagnoza w kulturze. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury. Pobrane 25, Marca, 2021 z: https://www.nck.pl/dotacje-i-stypendia/dotacje/programy-dotacyjne-nck/bardzo-mloda-kultura/aktualnosci/-diagnoza-w-kulturze-pobierz-darmowy-e-book-.

Lundy, L. (2007). Voice is not enough: Conceptualising Article 12 of the United Nations Convention on the Rights of the Child. British Educational Research Journal” 33(6), 927-942. https://doi.org/10.1080/01411920701657033.

Nęcka, E. (2012). Psychologia twórczości. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Olbrycht, K., Skutnik, J., Konieczna, E., Sieroń-Galusek, D., Dziadzia, B. (2012). Kadry dla kultury w edukacji i edukacji w kulturze. Katowice: Regionalny Ośrodek Kultury w Katowicach. Pobrane 25, Marca, 2021 z: https://www.nck.pl/badania/raporty/kadry-dla-kultury-w-edukacji-i-edukacji-w-kulturze.

Regulamin Programu Narodowego Centrum Kultury Bardzo Młoda Kultura 2016 2018. Pobrane 25, Marca, 2021 z: https://nck.pl/dotacje-i-stypendia/dotacje/programy-dotacyjne-nck/bardzo-mloda-kultura/do-pobrania.

Regulamin Programu Narodowego Centrum Kultury Bardzo Młoda Kultura 2019-2021. Pobrane 25, Marca, 2021 z: https://nck.pl/dotacje-i-stypendia/dotacje/programy-dotacyjne-nck/bardzo-mloda-kultura/do-pobrania.

Shier, H. (2001). Pathways to participation: Oppenings, Opportunities and obligations. Children and Society, 15. 107-117. https://doi.org/10.1002/CHI.617.

Shier, H. (2014). Pathways to participation revisited: Nicaragua Perspective. Dialogue and Debate, 2, 14-19. Pobrane: 02, Września, 2021 z: https://www.researchgate.net/publication/269107939.

Sikorska, K. (red.) (2015). Poradnik metodyczny. Edukacja kulturowa. T.2. Poznań: CPE. Pobrane 25, Marca, 2021 z: http://cpe.poznan.pl/wp-content/uploads/2015/10/Poradnik-Metodyczny-II-2015.pdf.

Słowińska S. (2007). Edukacja kulturalna w Polsce i w Niemczech : inspiracje - propozycje – koncepcje. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls".

Słowińska S (2012). Idee (koncepcje) edukacji kulturalnej. W: J. Kargul. Upowszechnianie, animacja, komercjalizacja kultury: podręcznik akademicki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 219—241.

Słowińska S (2018). Czy "edukacja kulturalna" to kategoria przeterminowana? Edukacja Dorosłych 1(78), 107-119.

Szmidt, K. J. (2013). Pedagogika twórczości. Gdańsk: GWP.

Welty, E., Lundy, L. (2013). A children’s rights-based approach to involving children in decision making. „Journal of Science Communication” 12(03), 1-5. https://doi.org/10.22323/2.12030302.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2021.40.4.243-261
Data publikacji: 2021-12-31 11:13:10
Data złożenia artykułu: 2021-05-11 16:46:14


Statystyki


Widoczność abstraktów - 1330
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 696

Wskaźniki





Prawa autorskie (c) 2021 Sylwia Słowińska

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.