Polskie czasopisma naukowe o profilu historyczno-oświatowym w XX i na początku XXI wieku

Barbara Kalinowska-Witek

Streszczenie w języku polskim


Wprowadzenie: W okresie dwudziestolecia międzywojennego podjęto pierwsze próby tworzenia czasopism o profilu historyczno-oświatowym. Dopiero po II wojnie światowej udało się zrealizować zamierzenia. Obecnie na rynku wydawniczym funkcjonują trzy takie czasopisma.

Cel badań: Celem rozważań jest ukazanie historii powstania i rozwoju polskich czasopism historyczno-oświatowych oraz przybliżenie poruszanej w nich problematyki. Ważną rolę w budowaniu pozycji tych periodyków na rynku wydawniczym odegrali redaktorzy i osoby tworzące komitety redakcyjne.

Metoda badań: Problematyka badań obejmuje powstanie i funkcjonowanie czasopism o profilu historyczno-oświatowym, ukazujących się w Polsce w XX wieku. Zastosowano metodę krytycznej analizy treści czasopism oraz dokonano przeglądu poświęconej im literatury.

Stan wiedzy: Polskie czasopisma naukowe o profilu historyczno-oświatowym cieszą się dużym uznaniem specjalistów dzięki zaangażowaniu redakcji i dbałości o wysoki poziom merytoryczny zamieszczanych tekstów. Cieszą się też zainteresowaniem badaczy.

Podsumowanie: Czasopisma utworzone po II wojnie światowej funkcjonują do dzisiaj. Umożliwiają osobom zajmującym się problematyką historii oświaty i wychowania publikację wyników własnych dociekań, a zamieszczane artykuły stanowią inspirację do dalszych badań naukowych. Warto byłoby w szerszym niż dotychczas stopniu rozpropagować wiedzę na temat wyżej wymienionych czasopism w środowisku nauczycieli.


Słowa kluczowe


czasopisma historyczno-oświatowe, czasopisma branżowe, historia oświaty, historia wychowania, redaktorzy czasopism historyczno-oświatowych

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Barycz, H. (1939). Rys działalności Komisji do Badania Dziejów Wychowania i Szkolnictwa w Polsce (1919-1929), „Chowanna”, 4 (10), 145-154. http://doi.org/10.1234

Czarnecka, I., Poznański, K. (2007) (oprac.). Wstęp. Bibliografia „Przeglądu Historyczno-Oświatowego” za 60 lat działalności wydawniczej (1947-2007), „Przegląd Historyczno-Oświatowy”, 4, 5. http://doi.org/10.17460

Gołębiewska, A. (2006). „Biuletyn Historii Wychowania” za lata 1994-2004: przegląd zawartości, „Rozprawy z Dziejów Oświaty” , 45, 318-322.

Gumuła, T. (2005). Czterdzieści pięć lat „Przeglądu Historyczno-Oświatowego”. W T. Gumuła, S. Majewski (Red.), Historia wychowania w kształceniu nauczycieli. Tradycja i współczesność. Teoria i praktyka (s. 79-86). Wyd. AŚ.

Gumuła, T. (2017). Profesor Marian Walczak – redaktor naczelny „Przeglądu Historyczno-Oświatowego” w latach 1988-2016, „Przegląd Historyczno-Oświatowy”, 3-4, 77-87. http://doi.org/10.17460

Hellwig, J. (1998). „Minerwa Polska” (1927-1929) – jako pismo poświęcone historii wychowania, „Przegląd Historyczno-Oświatowy”, 3-4, 223-228. http://doi.org/10.17460

Hoszowska, M. (2015). Lwowski Oddział Komisji do Badania Dziejów Wychowania i Szkolnictwa w Polsce (1920-1929),”Kwartalnik Historii Nauki i Techniki”, 4 (60), 7-35. http://doi.org/10.4467/0023589X

Hulewicz, J. (1947). Stanisław Łempicki (25.V.1886-2.XII.1947), „Przegląd Historyczno-Oświatowy”, 3-4, 123-137. http://doi.org/10.17460

Hulewicz, J. (1948). Stanisław Łempicki (25.V.1886-2.XII.1947). Wyd. M. Kot.

Kafel, M. (1966). Prasoznawstwo. Wstęp do problematyki. PWN.

Korczyńska-Derkacz, M. (1987). Problematyka badań nad czasopiśmiennictwem naukowym, „Roczniki Biblioteczne” 2 (31), 28-303.

Kurdybacha, Ł. (1966). Pracowania Dziejów Oświaty PAN, „Nauka Polska”, 3 (63), 32-40.

Łanowski, J. (1984). Jan Hulewicz, „Pamiętnik Literacki”, 1, 375-382.

Maślanka, J. (1976). Encyklopedia wiedzy o prasie. Wyd. Ossolineum.

Mauersberg, S. (1981). „Przegląd Historyczno-Oświatowy”. R. 19 (1976) – 20 (1977): recenzja, „Rozprawy z Dziejów Oświaty”, 24, 249-254.

Mauersberg, S. (1998). Profesor Marian Walczak. W 75 rocznicę urodzin, „Przegląd Historyczno-Oświatowy”, 3-4, 145. http://doi.org/10.17460

Miąso, J. (2000). Pracownia Dziejów Oświaty Polskiej Akademii Nauk (1953-1974), „Rozprawy z Dziejów Oświaty”, 40, 111-165.

Mrozowska, K. (1999). Ryszard Wroczyński jako redaktor „Przeglądu Historyczno-Oświatowego” 1959-1987. Garść wspomnień.W A. Przecławska, W. Theiss (Red.), Pedagogika społeczna. Pytania o XXI wiek. Pamięci Profesora Ryszarda Wroczyńskiego (s. 37-43). Wyd. Żak.

Nowacki, T. (1989). Trzydziestolecie „Przeglądu Historyczno-Oświatowego”, „Przegląd Historyczno-Oświatowy”, 2, 135-139. http://doi.org/10.17460

Nowacki, T. (1999). Ryszard Wroczyński – wspomnienie. W A. Przecławska, W. Theiss (Red.), Pedagogika społeczna. Pytania o XXI wiek (s. 32-36). Wyd. Żak.

Nowak, P. (2000). Wybrane problemy efektywności polskich czasopism naukowych z dziedziny humanistyki. Wyd. Motivex.

Od Redakcji (1927), „Minerwa Polska”, 1, 3-5.

Od Redakcji (1947), „Przegląd Historyczno-Oświatowy”, 1, 3-4. http://doi.org/10.17460

Od Redakcji (1959), „Przegląd Historyczno-Oświatowy”, 1, 4. http://doi.org/10.17460

Od Redakcji (1958), „Rozprawy z Dziejów Oświaty”, 1, 3.

Przedmowa (1949), „Przegląd Historyczno-Oświatowy”, 1, 5. http://doi.org/10.17460

Redakcja (1994), „Biuletyn Historii Wychowania”, 1, 1.

Szulakiewicz, W. (2004). „Rozprawy z Dziejów Oświaty” (1958-2003). Studium z historii czasopisma, Wyd. UMK.

Szulakiewicz, W. (2005). Rozprawy z Dziejów Oświaty (158-2002) – pismo historyczno-oświatowe. W T. Gumuła, S. Majewski (Red.), Historia wychowania w kształceniu nauczycieli. Tradycja i współczesność. Teoria i praktyka (s. 71-78). Wyd. AŚ.

Szulakiewicz, W. (2006). „Minerwa Polska” – czasopismo naukowe poświęcone historii oświaty i wychowania. W R. Grzybowski, T. Maliszewski (Red.), W służbie historii nauki, kultury i edukacji (s. 92-104).Wyd. UG.

Szulakiewicz, W. (2010). Czasopisma historyczno-oświatowe źródłem informacji o polskiej historii wychowania. W I. Michalska, G. Michalski (Red.), Czasopiśmiennictwo drugiej połowy XX wieku jako źródło do historii edukacji (s. 19-34). Wyd. UŁ.

Szulakiewicz, W. (2012). Stanisław Łempicki (1886-1947). Twórca lwowskiej szkoły historii wychowania. Wyd. UMK.

Wspomnienia (1949), „Przegląd Historyczno-Oświatowy”, 1, 3. http://doi.org/10.17460

Zaleska, H. (1977). Studia z dziejów oświaty i kultury umysłowej w Polsce XVIII-XX w. Księga ofiarowana Janowi Hulewiczowi. Wyd. Ossolineum.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2022.41.4.23-38
Data publikacji: 2022-12-28 11:12:44
Data złożenia artykułu: 2022-10-11 10:36:59


Statystyki


Widoczność abstraktów - 850
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 366

Wskaźniki





Prawa autorskie (c) 2022 Barbara Kalinowska-Witek

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.