Korzyści z jogi i medytacji w wieku rozwojowym praktykowanej w szkole, aby zrelaksować ciało i umysł

Manuela Valentini, Eleonora Raschi

Streszczenie w języku polskim


Wprowadzenie: Niniejszy artykuł ma na celu zbadanie pozytywnej korelacji między praktykowaniem jogi i medytacji w szkole a wzrostem wyników w nauce przy jednoczesnym zmniejszeniu stanów lękowych i stresu.

Cel badań: Systematyczny przegląd ma na celu potwierdzenie teorii, że praktyka jogi i medytacji jest korzystna dla dzieci i może pomóc im w kontekście szkolnym.

Stan wiedzy: Dziesięć artykułów/przeglądów systematycznych zostało dokładnie przeanalizowanych, aby dowiedzieć się, które techniki jogi i medytacji były najczęściej stosowane i jakie korzyści zapewniały w wieku rozwojowym. Dzięki technikom oddechowym i medytacji badania wskazują, że dzieci uczą się rozpoznawać swoje emocje i strategie radzenia sobie z nimi w najlepszy sposób.

Podsumowanie: Protokoły pokazują, że istnieje pozytywna korelacja między praktyką jogi i medytacji w szkole a obniżonym poziomem stresu, zwiększeniem koncentracji uwagi i pamięci. Korzyści te pomagają dzieciom poprawić wyniki w nauce i rozwinąć większą równowagę, elastyczność i unikać złych postaw.


Słowa kluczowe


korzyści jogi, szkoła, wiek rozwojowy, medytacja, pranajama (techniki oddechowe)

Pełny tekst:

PDF (English)

Bibliografia


Andermo, S., Hallgren, M., Nguyen, T.-T.-D., Jonson, S., Petersen, S., Friberg, M., Romqvist, A., Stubbs, B., Elinder, L.S. (2020). School-Related Physical Activity Interventions and Mental Health Among Children: A Systematic Review and Meta-Analysis. USA, UK. Sports Medicine, 6(25). https://doi.org/10.1186/s40798-020-00254-x

Donnelly, J.E., Hillman, C.H., Castelli, D., Etnier, J.L., Lee, S., Tomporowski, P., Lambourne, K., Szabo-Reed, A.N., Amanda N. (2016). Physical Activity, Fitness, Cognitive Function, and Academic Achievement in Children: A Systematic Review. Medicine and Science in Sports and Exercise, 48(6), 1197–1222. https://doi.org/10.1249/MSS.0000000000000901

Espil, F.M., Rettger, J.P., Weems, C.F., Neill, E.L., Carrion, V.G. (2020). Measuring the Fidelity of a School-Based Yoga and Mindfulness Curriculum for Youth: A Transdisciplinary Feasibility Study. Child and Youth Care Forum, 50(1), 57–75. https://doi.org/10.1007/s10566-020-09558-1

Evans, B., Ling, M., Hill, B., Rinchart, N., Austin, D., Sciberras, E. (2017). A Systematic Review of Meditation-Based Interventions for Children with ADHD. European Child and Adolescent Psychiatry, 27(1), 9–27. https://doi.org/10.1007/s00787-017-1008-9

Ferreira-Vorkapic, C., Feitoza, J.M., Marchioro, M., Simões, J., Kozasa, E., Telles, S. (2015). Are There Benefits of Teaching Yoga in Schools? A Systematic Review of Randomized Control Trials of Yoga-Based Interventions. Evidence-Based Complement Alternative Medicine, 345835. http://doi.org/10.1155/2015/345835

Gibson, G.L., Cornell, M., Gill, T. (2017). A Systematic Review of Research into the Impact of Loose Parts Play on Children’s Cognitive, Social and Emotional Development. School Mental Health, 9, 295–309.

Maynard, B.R., Solis, M.R., Miller, V.L., Brendel, K.E. (2017). Mindfulness-based interventions for improving cognition, academic achievement, behavior, and socio-emotional functioning of primary and secondary school students. The Campbell Collaboration Education Coordinating Group.

Morelli, M. (2008). Yoga per bambini. Red Edizioni.

Piotrowski, S.A., Binder, M.J., Schwind, J.K. (2017). Primary Teachers’ Perceptions of Mindfulness Practices with Young Children. Learning Landscapes, 10(2), 225–240.

Snel, E. (2019). Calmo e attento come una ranocchia. Red Edizioni.

Thomas, L. (2008). Being Present: Mindfulness and Yoga at Westminster CenterSchool. Horace.

Vazou, S., Webster, C.A., Stewart, G., Candal, P., Egan, C.A., Pennell, A., Russ, L.B. (2020). A Systematic Review and Qualitative Synthesis Resulting in a Typology of Elementary Classroom Movement Integration Interventions. Sports Medicine – Open, 6, article: 1.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2023.42.2.181-193
Data publikacji: 2023-08-28 15:04:55
Data złożenia artykułu: 2023-01-10 18:16:38


Statystyki


Widoczność abstraktów - 884
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF (English) - 382

Wskaźniki





Prawa autorskie (c) 2023 Manuela Valentini, Eleonora Raschi

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.