Formalne i nieformalne strategie w pracy opiekunki w żłobku

Krystyna Heland-Kurzak

Streszczenie w języku polskim


Wprowadzenie: Artykuł dotyczy strategii w pracy opiekunki w żłobkach w kwestii tworzonych przez nie relacji z dziećmi, koleżankami w pracy, kierownictwem oraz rodzicami. Opisana wiedza ukryta jest przedstawiona w świetle zasobów żłobka, a nie jego braków.

Cel badań: Ukazanie, jak relacyjna wiedza ukryta uwidacznia się w pracy opiekunki w żłobku.

Metoda badań: Badaniem objęto 20 opiekunek w żłobkach warszawskich, był to wywiad pogłębiony. W badaniach wykorzystano ramy teorii wiedzy jawnej i ukrytej Collinsa. Analiza danych wywiadu odbyła się za pomocą oprogramowania MAXQDA 2022. Część wywiadu dotycząca prezentowanych wyników badań w niniejszym artykule zawierała 12 pytań.

Wyniki: Podczas analizy zakodowanych fragmentów na temat strategii stosowanych w rozmowach i współpracy z kierownictwem żłobka podzielono je na dwie części. Pierwsza część strategii to stosowanie ich wobec kierownika, który jest uznawany za osobę: godną zaufania, pomocną, zaangażowaną, wyrozumiałą. Druga część strategii to stosowanie ich wobec kierownika, który jest uznawany za osobę: nieprzewidywalną, niezorganizowaną, niesprawiedliwą w zarządzaniu finansami, niesprawiedliwą w zarządzaniu zasobami pracowników oraz niezaangażowaną. Większość opiekunek deklaruje wobec koleżanek i dzieci otwartą strategię rozmowy, opartą na bezpośredniości komunikatu i szczerości wypowiedzi. Opiekunki deklarują, że wobec rodziców wykorzystują metodę kanapki.

Wnioski: Zaobserwowano, że największe nasilenie nieformalnych strategii występuje w relacji opiekunki z rodzicem. W wypowiedziach badanych osób zauważono, że nawet jeśli relacyjna wiedza ukryta próbuje ujrzeć światło dzienne, to zachodzi ona zasadniczo jednostronnie pod postacią wymagań wobec rodziców do spełniania oczekiwań żłobka. Rodzicom trudno zaimplementować zasady panujące w żłobku do zasad panujących w domu.


Słowa kluczowe


opiekunka w żłobku, strategie w żłobku, wiedza ukryta, relacje z rodzicami, relacje z dziećmi, relacje z kierownikiem

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Braun, V., Clarke, V. (2006). Using Thematic Analysis in Psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77–101.

Carr, M. (2011). Young Children Reflecting on Their Learning: Teachers’ Conversation Strategies. Early Years, 31(3), 257–270.

Chełpa, S. (2003). O wiedzy ukrytej kierowników i możliwych sposobach jej pomiaru. Współczesne Zarządzanie, 1, 37–50.

Collins, H. (2010). Tacit and Explicit Knowledge. University of Chicago Press.

Crompton, R. (2000). The Gendered Restructuring of the Middle Classes: Employment and Caring. W R. Crompton, F. Devine, M. Savage, J. Scott (Red.), Renewing

Class Analysis. Blackwell.

Downey, D.B., Condron, D.J. (2016). Fifty Years Since the Coleman Report: Rethinking the Relationship between Schools and Inequality. Sociology of Education,

(3), 207–220.

Emilson, A. (2018). Tacit Discipline in Early Childhood Education. W E. Johansson, A. Emilson, A.M. Puroila (Red.), Values Education in Early Childhood Settings. International Perspectives on Early Childhood Education and Development, nr 23. Springer, Cham.

Haldin-Herrgard, T. (2000). Difficulties in Diffusion of Tacit Knowledge in Organizations. Journal of Intellectual Capital, 1(4), 357–365.

Janssen, J., Vandenbroeck, M. (2018). (De)constructing Parental Involvement in Early Childhood Curricular Frameworks. European Early Childhood Education Research Journal, 26(6), 813–832.

Jones, L., Holmes, R., Powell, J. (2005). Early Childhood Studies: A Multiprofessional Perspective. Open University Press.

Langford, R., Richardson, B. (2022). The Early Childhood Educator: Critical Conversations in Feminist Theory. Bloomsbury Publishing.

Ma, X., Shen, J., Krenn, H.Y., Hu, S., Yuan, J. (2016). A Meta-Analysis of the Relationship Between Learning Outcomes and Parental Involvement during Early Childhood Education and Early Elementary Education. Educational Psychology Review, 28, 771–801.

Maj, A. (2017). Dialog dzieci i nauczycieli w żłobkach Reggio Emilia. Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 5(2), 48–64.

Nelson, J.P. (2023). Differential “Progressibility” in Human Know-How: A Conceptual Overview. Research Policy, 52(2), 104663.

Osgood, J., Albon, D., Allen, K., Hollingworth, S. (2013). ‘Hard to Reach’ or Nomadic Resistance? Families ‘Choosing’ Not to Participate in Early Childhood Services. Global Studies of Childhood, 3(3), 208–220.

Polanyi, M. (1958). Personal Knowledge. Routledge & Kegan Paul.

Seidler-de Alwis, R., Hartmann, E. (2008). The Use of Tacit Knowledge within Innovative Companies: Knowledge Management in Innovative Enterprises. Journal of Knowledge Management, 12(1), 133–147.

Telka, L. (2017). Wychowawca małego dziecka – „intelektualne życie profesjonalne”. Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 5(2), 11–29.

Totenhagen, C.J., Hawkins, S.A., Casper, D.M., Bosch, L.A., Hawkey, K.R., Borden, L.M. (2016), Retaining Early Childhood Education Workers: A Review of the Empirical Literature. Journal of Research in Childhood Education, 30(4), 585–599.

Uusimäki, L., Yngvesson, T.E., Garvis, S., Harju-Luukkainen, H. (2019). Parental Involvement in ECEC in Finland and in Sweden. Nordic Families, Children and Early Childhood Education, W S. Garvis, H. Harju-Luukkainen, S. Sheridan, P. Williams (Red.), Nordic Families, Children and Early Childhood Education: Studies in Childhood and Youth (s. 81–99). Palgrave Macmillan.

Wysłowska, O. (2017). Developmental and Educational Goals of Early Childhood Education and Care – Perspective of Warsaw Caregivers. Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 5(2), 101–115.

Vincent, C., Ball, S. (2006). Childcare, Choice and Class Practices: Middle-Class Parents and their Children. Routledge.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2023.42.2.211-224
Data publikacji: 2023-08-28 15:04:58
Data złożenia artykułu: 2023-05-12 12:10:52


Statystyki


Widoczność abstraktów - 564
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 300

Wskaźniki





Prawa autorskie (c) 2023 Krystyna Heland-Kurzak

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.