Formy edukacji a nauczycielski Empowerment

Małgorzata Kabat

Streszczenie w języku polskim


Wprowadzenie: Przeobrażenia oświaty w Polsce i na świece są przyczyną podejmowania modernizacji czynności zawodowych nauczyciela. Kluczową sprawą stają się wymagania związane ze zdobyciem przez nauczyciela wiedzy o organizacji szkolnego procesu, który zapewnia otymalną realizację celów, zadań i funkcji. Poszukuje się w tym obszarze rozwiązań obejmujących harmonizowanie naturalnych umiejętności organizacyjnych nauczyciela z jego wiedzą zależną od posiadanych talentów, doświadczenia pedagogicznego eksploatowanego w złożonych edukacyjnych sytuacjach.

Cel badań: Cel badań złączył się z rozpoznaniem zaangażowania nauczyciela w zawodową aktywność niezbędną w czynnościach organizacyjnych znamiennych dla omawianych form szkolnej i poza szkolnej rzeczywistości.

Metoda badań: Wykorzystano dedukcyjną metodę analizy danych łączącą się z doborem wybranych źródeł, koncentrując się na deskrypcji i nowym ich implementowaniu.

Wyniki: Przeprowadzona eksploracja ujawniła, że rozważane formy edukacji funkcjonują samodzielnie, jak i wzajemnie się przenikają tworząc wspólną płaszczyznę zaistnienia nauczycielskiego empowermentu, będącego impulsem powstania nowej osobowo – zespołowej struktury w procesie edukacji.

Wnioski: Poczynione teoretyczno–eksploracyjne analizy ukazują spojrzenie, iż zastosowanie w różnorodnych formach edukacji nauczycielskiego empowermntu i jego założeń wraz z modelem PERFORM jest alternatywnym sposobem łączenia teorii i praktyki edukacyjnej stanowiąc odmienne remedium zawodowego funkcjonowania. 


Słowa kluczowe


formy edukacji;nauczyciel;empowerment;model PERFORM;łączenie teorii i praktyki

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Biggs, J., Tang, C. (2007). Teaching for Quality Learning at University (3 edition). New York: Open University Press.

Blanchard K., (2007), Przywództwo wyższego stopnia, PWN, Warszawa.

Brown, P. & Souto-Otero M.(2020), The end of the credential so- ciety? An analysis of the relationship between education and the labo- ur market using big data. “Journal of Education Policy”, 35(1), 95-118. DOI: 10.1080/02680939.2018.1549752.

Brunner M.P. (2020), Education and Modernity in Colonial Punjab: Khalsa College, the Sikh Tradition and the Webs of Knowledge, 1880-1947 (Cambridge Imperial and Post-Colonial Studies) 1st ed.

Brzezińska A., Ziółkowska B.,(2013), Przed jakimi wyzwaniami stoi dzisiejsza szkoła, „Studia Edukacyjne” ,nr 27, 29 -42, ISSN 12336688.

Brzeziński M. (2009), Organizacja kreatywna. PWN, Warszawa.

Bugdol M. (2006), Wartości organizacyjne. Szkice z teorii organizacji i zarządzania, Wyd. UJ, Kraków.

Budzyński M., (2009), Tutoring szkolny - jak przez dialog rozwijać ucznia i motywować go do nauki, w:Tutoring w szkole między teorią a praktyką zmiany edukacyjnej, praca zbiorowa M. Budzyński, P. Czekierda J.Traczyński, Z. Zalewski, A. Zembrzuska(red.), Wyd. Towarzystwo Edukacji Otwartej, Wrocław.

Bugdol M., (2006), Wartości organizacyjne, Wyd. UJ. Kraków.

Czubaszewicz H., Gajewski P.,(2018), Koncepcja empowermentu w zarządzaniu organizacjami, "Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów", Zeszyt Naukowy 162, 153 – 175, ISSN 1234-8872.

Drzewiecki M., (2003), Osoba i wychowanie. Pedagogika personalistyczna w praktyce, Rubikon, Kraków.

Fatyga B.,(2005), Edukacja nieformalna w Polsce: historia i formy współczesne, w: J. Kaczanowska (red.), Doświadczać uczenia. Materiały pokonferencyjne, Program Młodzież, Warszawa.

Fazlagić J. (2014, Innowacyjne zarządzanie wiedzą, Difin, Warszawa.

Frączek P.,(2018), Edukacja formalna i pozaformalna w procesie profesjonalizacji pracowników socjalnych, „Edukacja - Technika – Informatyka” nr 3(25), 103 -113, DOI: 10.15584/eti.2018.3.13.

Fordham, P.E. (1993), Informal, non-formal and formal education programmes, YMCA George Williams College ICE301 lifelong learning unit, 2.

Góralska R..,(2008), Biała Księga Komisji Europejskiej: Nauczanie i uczenie się. Na drodze do uczącego się społeczeństwa, w: Kruszewski Z(red.), Modernizacja edukacji i projekty międzynarodowe, Wyd. NOVUM, Płock.

Durska M. (2009), Zarządzanie różnorodnością: kluczowe pojęcia, "Kobieta i Biznes" 2009, nr 1-4, 36 – 41, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Kolegium Gospodarki Światowej, Warszawa.

Handy Ch., Aitken R. (1986), Understanding Schools as Organisations, Penguin, Harmondsworth.

Jagoda-Sobalak D.(2015), Stymulowanie kreatywności pracowników za pomocą metod twórczego rozwiązywania problemów na wybranym przykładzie, XVII Międzynarodowa Konferencja Naukowa -Zarządzanie przedsiębiorstwem. Teoria i praktyka, Wyd. AGH. Kraków.

McKinsey & Company, (2021), Defining the skills citizens will need in the future world of work, Public & Social Sector Practice, June.

Kłoskowski K.,(2015), Zasady – edukacja – testament, Olecko.

Kołodziejczyk W, Polak P. (2011), Jak będzie się zmieniać edukacja? Wyzwania dla polskiej szkoły i ucznia, Warszawa.

Koźmiński A.K.,(2004), Zarządzanie w warunkach niepewności. Podręcznik dla zaawansowanych, PWN, Warszawa.

Kwieciński Z., (1991), Edukacja jako wartość odzyskiwana wspólnie, „Edukacja”, nr 1,88 -98.

Kwieciński Z.,(2005), Socjopatologia edukacji, Olecko.

Kwieciński Z., (1999), Edukacja wobec nadziei i zagrożeń współczesności, w : Pedagogia i edukacja wobec nadziei i zagrożeń współczesności. Materiały z III Ogólnopolskiego Zjazdu Pedagogicznego, J.Gnitecki, J.Rutkowiak(tred.), Wyd. i Zakład Poligrafii Instytutu Technologii Eksploatacji, Warszawa – Poznań.

Kwieciński Z., Śliwerski B., (2019), Pedagogika – podręcznik akademicki, PWN, Warszawa.

Kurowkska, B. Łopat–Dzierwa K.,(2019), Tradycyjna czy twórcza – jaka jest polska szkoła? „E- mentor” nr 4(81), ISNN 1731-6758.

Mazurkiewicz G., (2011), Educational leadership. Key elements supporting teaching and learning, Contemporary Management Quarterly.

Nelkenman N.B.(2022), Charyzma. Jak osiągnąć sukces, doskonaląc własną osobowość, Wyd, Studio Emka.

Okoń W.(1987), Słownik pedagogiczny, Wyd. 4 , PWN, Warszawa.

Raport opracowany przez Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową we współpracy z Fundacją Konrada Adenauera, 2013.

Rethinger R., (2019), Dobre praktyki edukacji pozaformalnej, w: Kształtowanie kompetencji przedsiębiorczych. T.Rachwał (red.), Wyd. FRSE, Warszawa.

Rothbard M.N.(2014), Edukacja - wolna i przymusowa, Instytut Misesa.

Rutkowiak, J. (1995), „Pulsujące kategorie” jako wyznacznik mapy odmian myślenia o edukacji, w: Odmiany myślenia o edukacji, J. Rutkowiak(red.), Impuls, Kraków.

Shaw K. (1998), Traditional society and modern teaching, “Teacher Development”. 2:2, 179-191, DOI: 10.1080/13664539800200053.

Siegiel M., Gardner S., (2000), Contextual Factors of Psychological Empowerment, „Personnel Reviev” no. 29, 703-722. https://doi.org/10.1108/0048348001029647.

Stęchły W., (2021), Edukacja formalna wobec edukacji pozaformalnej i uczenia się nieformalnego. Analiza komplementarności instytucjonalnej w kontekście zintegrowanego systemu edukacji, IBN, Warszawa.

Śliwerski B.(2000), Leksykon - Pedagogika, PWN, Warszawa.

Von Hippel W., Ronay R., (2009), Executive functions and self-control, in: Psychology of self-regulation. Cognitive, affective, and motivational processes, eds J.P. Forgas, R.F. Baumeister, D.M. Tice, Psychology Press, New York – London.

Wasilewska L. (2015), Tutoring jako skuteczne narzędzie edukacji, „Dyrektor Szkoły”, nr 7, 54-56.

Webster`s Third International Dictionary, red. P. Babocock Gove, Merriam Webster Editorial Staff, 1999.

Wenzel H. (1995), Tworzenie a nie zarządzanie, „Dyrektor Szkoły”, nr 2.

Wilczyńska S.,(2018), Samodzielność dzieci w systemie edukacji tradycyjnej i aternatywnej na przykładzie badań własnych, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Huamitas, Pedagogika, Sosnowiec, 169 -179.

Wilkinson A.(1998), Empowerment. Theory and Practice, „Personnel Review”, vol. 27(10), 40-56.

https://doi.org/10.1108/00483489810368549.

R.Zeffane, M.H.Al Zaroomi(2012), Empowerment, Trust and Commitment. The moderating Role of Work- Unit Centrality, “International Journal of Management”, Vol. 29, ½, 113 – 125.

Żylińska, M. (2014). Szkoła demokratyczna ceni zdolności, „Psychologia w szkole”,nr 1, 13 -23.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2023.42.4.21-39
Data publikacji: 2024-02-14 11:56:23
Data złożenia artykułu: 2023-07-13 18:02:44


Statystyki


Widoczność abstraktów - 534
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 220

Wskaźniki





Prawa autorskie (c) 2024 malgorzata brak kabat

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.