Typologia nauczyciela(ek) edukacji wczesnoszkolnej – doniesienie z badań
Streszczenie w języku polskim
Wprowadzenie: Dostępne w literaturze przedmiotu charakterystyki zawodu nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej wskazują na jego osobliwość i pewną odrębność od nauczycieli wyższych etapów kształcenia. Rola nauczycieli, szczególnie małego dziecka, jest szczególna i współcześnie jego wyjątkowość, ranga i znaczenie nie budzi żadnych wątpliwości. W opracowaniach naukowych znajdujemy charakterystyki i typologie nauczycieli, jednocześnie niewiele jest tych opisujących nauczyciela tego etapu kształcenia. Artykuł stanowi propozycję typologii nauczycielek edukacji wczesnoszkolnej.
Cel badań: Celem badań było skonstruowanie typologii nauczyciela(-ki) edukacji wczesnoszkolnej.
Metoda badań: W badaniach zastosowano strategie jakościowe, wywiad swobodny z elementami narracji. Wyniki: Przeprowadzone analizy pozwoliły na wyróżnienie następujących typów nauczycielek edukacji wczesnoszkolnej: entuzjasta, nauczyciel z pasją, opiekun, autorytet i siłaczka.
Wnioski: Zaprezentowana w artykule propozycja typologia nauczyciela(-ki) edukacji wczesnoszkolnej stwarza możliwości porównywania z uznanymi i funkcjonującymi w literaturze przedmiotu. Stanowi impuls do dalszych dyskusji nad specyfiką tego zawodu, ujawniając wcześniej nieopisane typy, tj.: nauczyciel z pasją, a z punktu widzenia autorki reprezentujący postulaty współczesnej pedagogiki.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDFBibliografia
Babbie, E. (2004). Badania społeczne praktyce. PWN
Denzin, N.K., Lincoln, Y.S. (2000). Metody badań jakościowych. Tom 1. PWN
Evert G. (1993). Habermas i edukacja. W Z. Kwieciński (Red.), Nieobecne dyskursy, cz. III. Wyd. PWN.
Flick, U. (2010). Projektowanie badania jakościowego. Wyd. PWN.
Flick, U. (2011). Jakość w badaniach jakościowych. Wyd. PWN.
Leppert R. (1998). Nauczyciel jako adaptacyjny technik, refleksyjny praktyk, transformatywny intelektualista (próba zarysowania pola problemowego). W W. Prokopiuk (Red.). Rozwój nauczyciela w okresie transformacji. Wyd. Trans Hum
Lewartowska-Zychowicz M. (2009). Nauczyciel (wczesnej edukacji) w relacjach wolności i przymusu. W D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska (Red.) Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problem, rozwiązania (s. 158–184).Wyd. Akademickie I Profesjonalne
Jakubowicz-Bryx, A., Kwiecińska, M. (2022). Nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej. Perspektywa mistrzostwa. Wyd. UKW.
Klus-Stańska D. (2009) Dyskursy pedagogiki wczesnoszkolnej. W D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska (Red.) Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania (s. 25–75).Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne.
Kos, E. (2013). Wywiad narracyjny jako metoda empiryczna. W D. Urbaniak-Zając. E. Kos (Red.). Badania jakościowe w pedagogice (s. 91–116). PWN.
Kostera, M. (2003). Antropologia organizacji. PWN.
Kwiatkowska H. (2008). Pedeutologia. Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne.
Kvale S. (2010). Prowadzenie wywiadów. Wyd. PWN.
Milerski, B., Śliwerski, B. (2000). Leksykon Pedagogika. PWN
Melosik Z. Szkudlarek T. (1998). Kultura, tożsamość i edukacja. Migotanie znaczeń. Oficyna wyd. Impuls.
Pilch, T., Bauman, T. (2001). Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Wyd. Żak.
Silverman D. (2018). Prowadzenie badań jakościowych. Wyd. PWN.
Sosnowska-Bielicz E. (2020). Obraz szkolnej codzienności nauczycielek edukacji wczesnoszkolnej. Forum Pedagogiczne, 10/1. s.141-153 https://doi.org/10.21697/fp.2020.1.11
Sosnowska-Bielicz, E. (2020). „Marzyłam, aby zostać nauczycielką”. O motywach wyboru zawodu nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej- doniesienia z badań. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 39(4), 75–88. http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2020.39.4.75-88.
Urbaniak-Zając D., Piekarski J. (2001). Jakościowe orientacje w badaniach pedagogicznych. Wyd. UŁ.
Urbaniak-Zając, D. (2016). W poszukiwaniu teorii działania profesjonalnego pedagogów. Impuls.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2024.43.2.57-73
Data publikacji: 2024-09-05 10:36:35
Data złożenia artykułu: 2023-09-18 15:37:57
Statystyki
Wskaźniki
Prawa autorskie (c) 2024 Ewa Magdalena Sosnowska-Bielicz
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.