Kompetencyjne podejście do nauczania języków obcych przyszłych specjalistów na Białorusi

Lilia Levonyuk, Larisa Maksimuk

Streszczenie w języku polskim


Artykuł zawiera krótki przegląd kompetencyjnie zorientowanego podejścia do nauczania języków obcych oraz jego podstawowych zasad. Komunikacyjne ukierunkowanie na nauczanie języków obcych jest podstawową zasadą współczesnych programów nauczania. W opracowaniu przedstawiono analizę i wyjaśnienie pojęć „fachowość” oraz „kompetencja”, ustalono integralną strukturę i treść językowej komunikacyjnej kompetencji, uzasadniono także wybór kluczowych kompetencji niezbędnych dla każdego oraz funkcjonalnie skierowanych kompetencji, które w swojej jedności zapewniają sukces przy adaptacji i samorealizacji młodego specjalisty we współczesnym dynamicznym świecie. Szczególną uwagę poświęcono rozwojowi międzykulturowej komunikacyjnej kompetencji realizowanej przez różne rodzaje aktywności.


Słowa kluczowe


kompetencja, kompetencja międzykulturowa i komunikacyjna, komponent międzykulturowy, metodyka komunikacyjna, podejście zorientowane na osobowość

Pełny tekst:

PDF (English)

Bibliografia


Bachman, L.F., 1990, Fundamental Considerations in Language Testing. Oxford: Oxford University Press.

Бордовская, Н.В., Реан, А.А., 2000, Педагогика. Санкт-Петербýрг: Питер.

Вятютнев, М.Н., 1977, Коммуникативная направленность обучения русскому языку в зарубежных школах. «Русский язык за рубежом», № 6.

Гез, Н.И., 1985, Формирование коммуникативной компетенции как объект зарубежных методических исследований. «Иностранные языки школе», № 2.

Canale, M., Swain, M., 1980, Theoretical bases of communicative approaches to second language teaching and testing. “Applied Linguistics”, vol. 1.

Canale, M., 1983, From communicative competence to communicative language pedagogy. In: J.C. Richard, R.W. Schmidt (eds.), Language and Communication. London: Longman.

Chomsky, N., 1965, Aspects of the Theory of Syntax. Cambridge, MA: MIT Press.

Education – Lifelong Learning and the Knowledge Economy: Key Competencies for the Knowledge Society, 2002. In: Proceedings of the DeSeCo Symposium, Stuttgart, October 10–11.

Elkonin, B.D., 2001, Modern approach to competentionally-oriented education. Moscow: Intor.

Elkonin, B.D., 2014, Rural Environment. Education. Personality (REEP), Latvia, Jelgava: University of Agriculture. Institute of Education and Home Economics.

Hymes, D.H., 1972, On communicative competence. In: J.B. Pride, J. Holmes (eds.), Sociolinguistics. Selected Readings. Harmondsworth: Penguin.

Jonnaert, Ph., Barrette, J., Masciotra, D., 2005, Revising the Concept of Competence as an Organizing Principle for Programs of Study: From Competence to Competent Action. Geneva: International Bureau of Education, IBE/UNESCO.

Kasper, G., 2001, Pragmatics in Language Teaching. Cambridge: Cambridge University Press.

Кунанбаева, С.С., 2010, Теория и практика современного иноязычного образования. Алматы: «Эдельвейс», Казахский университет международных отношений и мировых языков.

Leech, G.N., 1983, Principles of Pragmatics. London: Longman.

Rychen, D.S., Salganik, L.H., 2001, Defining and Selecting Key Competencies. Göttingen: Hogrefe & Huber.

Совет Европы: Симпозиум по теме «Ключевые компетенции для Европы»: Док. DECS / SC / Sec (96) 43. – Берн, 1996.

Tiļļa, I., 2005, System of Organization of Sociocultural Learning. Riga: RaKa.

Thomas, J., 1983, Cross-cultural pragmatic failure. “Applied Linguistics”, vol. 4 (2).

Usó-Juan, E., Martínez-Flor, A., 2006, Approaches to language learning and teaching: Towards acquiring communicative competence through the four skills. In: E. Usó-Juan, A. Martínez-Flor (eds.), Current Trends in the Development and Teaching of the Four Language Skills. Berlin–New York: Mouton de Gruyter.

Швейцер, А.Д., 1976, Современная социолингвистика. Теория, проблемы, методы. Москва: Наука.

Шишов, С.Е., 1999, Понятие компетенции в контексте качества образования. «Стандарты и мониторинг в образовании», № 2.

Weinert, F.E., 2001, Concept of competence: A conceptual clarification. In: D.S. Rychen, L.H. Salganik (eds.), Defining and Selecting Key Competencies, Göttingen: Hogrefe & Huber, pp. 70–101.

Zimnyaya, I.A., 2003, Key competences – new paradigm of education result. “The Higher Education Today”, vol. 5, pp. 34–42.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2018.37.2.115-125
Data publikacji: 2018-11-21 09:27:20
Data złożenia artykułu: 2017-10-16 06:51:44


Statystyki


Widoczność abstraktów - 1040
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF (English) - 472

Wskaźniki





Prawa autorskie (c) 2018 Larisa Maksimuk Lilia Levonyuk

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.