Nowy model działań diagnostyczno – resocjalizacyjnych wobec nieletnich w środowisku instytucjonalnym w perspektywie założeń twórczej resocjalizacji

Justyna Maria Siemionow

Streszczenie w języku polskim


Artykuł dotyczy nowego modelu działań diagnostycznych i resocjalizacyjnych wobec nieletnich w środowisku instytucjonalnym. Proces resocjalizacji nieletnich ma określone uwarunkowania, a jego przebieg zależy od wielu czynników zewnętrznych i wewnętrznych. Dynamika tego zjawiska pozostaje w ścisłym związku ze zmianami społeczno – kulturowo – ekonomicznymi, jakie pojawiają się w otaczającej rzeczywistości. Koniecznością staje się zatem systematyczne modyfikowanie działań diagnostycznych oraz wychowawczych, tak aby skuteczność prowadzonych oddziaływań była jak najwyższa. Podstawy teoretyczne prezentowanego modelu tworzy koncepcja poznawczo – behawioralna. Proponowane tu rozwiązania są na tyle uniwersalne, że mogą być zastosowane w pracy zespołów wychowawczych funkcjonujących w różnych instytucjach wychowawczych. 

 


Słowa kluczowe


nieprzystosowanie społeczne nieletnich; diagnoza resocjalizacyjna; efektywność procesu resocjalizacji

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Bandura A., 2007, Teoria społecznego uczenia się, przekł. J. Kowalczewska, J. Radzicki, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.

Beck, A.T., 1999, “Cognitive aspects of personality disorders and their relation to syndromal disorders: A psychoevolutionary aspect.” In Cloninger, C.R. (Ed.), Personality and psychopathology. Washington, DC: American Psychiatric Press.

Craske, M. G.,2010, Theories of psychotherapy. Cognitive–behavioral therapy. Washington, DC, US: American Psychological Association.

Czapów Cz., 1978, Wychowanie resocjalizujące. Elementy metodyki i diagnostyki, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.

Kalinowski M., 2007, Struktura procesu resocjalizacji. W: W: B. Urban, J.M. Stanik (red.), Resocjalizacja tom 1, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 234-248.

Kendall P.C., 1993, Cognitive-behavioural therapies with youth: Guiding theory, current status and emerging developments, “Journal of Consulting and Clinical Psychology”, No 61, s. 235-247.

Koivusilta L. K., 2017, Country-Level investment in cultural opportunity structures. A potential source of health differences between 21 European countries, Soc Indic Res 137: 1091. https://doi.org/10.1007/s11205-017-1611-7.

Konopczyński M., 2006, Metody twórczej resocjalizacji, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.

Konopczyński M., 2007, Twórcza resocjalizacja. Kształtowanie nowych tożsamości. W: B. Urban, J.M. Stanik (red.), Resocjalizacja tom 1, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 278-306.

Maruszewski W., 2001, Psychologia poznania, Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

May D. C., Dunaway R. G., 2010,Predictors of fear of criminal victimization at school among adolescents, “Sociological Spectrum”, 20:2, 149-168, DOI: 10.1080/027321700279938.

Obuchowska I., 1997, Diagnoza psychologiczna w poradniach psychologiczno – pedagogicznych, „Problemy Poradnictwa Psychologiczno – Pedagogicznego”, nr 2, s.5-15.

Opora R., 2009, Ewolucja niedostosowania społecznego jako rezultat zmian w zakresie odporności psychicznej i zniekształceń poznawczych, Gdańsk, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.

Opora R., 2010, Resocjalizacja: wychowanie i psychokorekcja nieletnich niedostosowanych społecznie, Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls.

Opora R., 2015, Efektywność oddziaływań resocjalizacyjnych, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak.

Popiel A., Pragłowska E., 2008, Psychoterapia poznawczo – behawioralna, Warszawa, Wydawnictwo Paradygmat.

Pytka L., 1993, Diagnostyka w wychowaniu resocjalizującym. W: W. Pomykało (red.), Encyklopedia pedagogiczna, Warszawa, Fundacja Innowacja, s. 102- 105.

Reykowski J., 1986, Motywacja, postawy prospołeczne a osobowość, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.

Seligman, M., Csikszentmihalyi M., 2000, Positive psychology: An introduction, “ American Psychologist”, Vol. 55(1), 5-14.

Scott E.S., Steiberg L., 2008, Adolescent development and the regulation of youth crime, “Future Child”, Fall;18(2):15-33.

Urban B.,2000, Zaburzenia w zachowaniu i przestępczości młodzieży, Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Watson D., Clark L. A., Carey G., 1988, Positive and negative affectivity and their relation to anxiety and depressive disorders, Journal of Abnormal Psychology, Vol 97(3), 346-353.

Wysocka E., 2008, Diagnoza w resocjalizacji, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2019.38.2.205-219
Data publikacji: 2019-12-27 00:00:00
Data złożenia artykułu: 2018-11-17 15:27:17


Statystyki


Widoczność abstraktów - 872
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 541

Wskaźniki





Prawa autorskie (c) 2020 Justyna Maria Siemionow

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.