Ryzyko dysleksji a strategie radzenia sobie w sytuacjach trudnych społecznie przez dzieci w młodszym wieku szkolnym

Marzena Agnieszka Kowaluk-Romanek

Streszczenie w języku polskim


Przeprowadzone badania własne wpisują się w nurt doniesień empirycznych dotyczących radzenia sobie w sytuacjach trudnych przez dzieci. Ich celem była próba odpowiedzi na pytanie, czy i w jaki sposób ryzyko dysleksji wpływa na radzenie sobie w sytuacjach trudnych społecznie przez dzieci w młodszym wieku szkolnym. Badaniami objęto 64 uczniów klas II i III szkół podstawowych województwa lubelskiego. Grupę podstawową stanowili uczniowie ze zdiagnozowanym ryzykiem dysleksji, porównawczą zaś – ich rówieśnicy niemający specyficznych trudności w uczeniu się. Badania wykazały, że między grupami zachodzą różnice istotne statystycznie w obrębie dwóch skal: współpraca i unikanie. Dzieci ryzyka dysleksji w sytuacjach trudnych społecznie zdecydowanie rzadziej niż ich rówieśnicy stosują strategię współpracy. Zamiast efektywnej strategii radzenia sobie w sytuacjach stresowych pojawiają się u nich różnorodne – nieukierunkowane na rozwiązanie i przezwyciężenie problemu – sposoby obrony. Dominuje u nich strategia unikania. W porównaniu z rówieśnikami zdecydowanie częściej nie podejmują działań zmierzających do rozwiązania sytuacji trudnej. Dzieci ryzyka dysleksji oraz dzieci bez trudności w uczeniu się z podobną częstotliwością stosują nieefektywne strategie radzenia sobie w sytuacjach trudnych, takie jak: agresja i uleganie.


Słowa kluczowe


dzieci w młodszym wieku szkolnym; ryzyko dysleksji; radzenie sobie w sytuacjach trudnych społecznie

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Alexander-Passe N., 2006, How dyslexic teenagers cope: An investigation of self-esteem, coping and depression. „Dyslexia”, 12(4), 256–275.

Borecka-Biernat D., 2006, Strategie radzenia sobie młodzieży w trudnych sytuacjach społecznych. Psychospołeczne uwarunkowania. Prace Psychologiczne LVIII. Wrocław, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

Caplan M., Bennetto L., Weissberg R.P., 1991, The role of interpersonal context in the assessment of social problem solving skills. „Journal of Applied Developmental Psychology”, 12, 103–114.

Cichecka-Jusińska I., Pławska K., 2011, Kwestionariusz „Mały Kosmita”. Narzędzie do badania Postaw Radzenia Sobie w Sytuacjach Trudnych Społecznie RSwSTS. Podręcznik testu – wersja dla uczniów szkoły podstawowej klas I–III. Kraków, MEN.

Compas B., Connor-Smith J., Saltzman H., Harding Thomsen A., Wadsworth M., 2001, Coping with stress during childhood and adolescence: Problems, progress, and potential in theory and research. „Psychological Bulletin”, 127 (1), 87–127.

Connor-Smith J., Compas B., Wadsworth M., Harding Thomsen A., Saltzman H., 2000, Responses to stress in adolescence: Measurement of coping and involuntary stress response. „Journal of Consulting and Clinical Psychology”, 68, 976–992.

Cywińska M., 2017, Stres dzieci w młodszym wieku szkolnym. Objawy, przyczyny, możliwości przeciwdziałania. Poznań, Wydawnictwo Naukowe UAM.

Erikson E.H., 2000, Dzieciństwo i społeczeństwo. Poznań, Dom Wydawniczy Rebis.

Fawcett A.J., 1995, Case studies and some recent research. W: T.R. Miles, V. Varma (red.), Dyslexia and Stress. London, Wiley, 13–26.

Krasowicz-Kupis G., 2008, Psychologia dysleksji. Warszawa, PWN.

Lazarus R., Folkman S., 1984, Stress, appraisal and coping. New York, Springer Pub. Co.

Łosiak W., 1994, Dynamika emocji i radzenia sobie w stresie psychologicznym. Badania pacjentów chirurgicznych. Kraków, UJ.

Łosiak W., 2008, Psychologia stresu. Warszawa, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Łosiak W., 2009, Stres i emocje w naszym życiu. Seria „Plus 50”, Warszawa, WAiP.

Morgan E., Klein C., 2000, The Dyslexic Adult in a Non Dyslexic World. London, Whurr Publishers.

Pincus D.B., Friedman A.G., 2004, Improving children’s coping with everyday stress: transporting treatment interventions to the school setting. „Clinical Child and Family Psychology Review, 7(4), 223–240.

Skinder E.A., 1995, Perceived control motivation, and coping. Thousand Oaks, CA: Sage.

Terelak J., 1995, Stres psychologiczny. Bydgoszcz, Oficyna Wydawnicza „Branta”.

Thomson M.E., 1990, Developmental Dyslexia. Third Edition. London-Jersey City, Whurr Publishers.

Tomaszewski T., 1982, Człowiek w sytuacji trudnej. W: T. Tomaszewski (red.), Psychologia. Warszawa, PWN, 17–36.

Tomaszewski T., 1984, Ślady i wzorce. Warszawa, WSiP.

Tyszkowa M., 1986, Zachowanie się dzieci w sytuacjach trudnych. Warszawa, PWN.

Tyszkowa M., 1997, Odporność psychiczna. W: W. Pomykało (red.), Encyklopedia pedagogiczna. Warszawa, Fundacja Innowacja, 475–478.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2019.38.3.271-283
Data publikacji: 2019-12-28 00:00:00
Data złożenia artykułu: 2019-02-21 15:37:46


Statystyki


Widoczność abstraktów - 1974
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 986

Wskaźniki





Prawa autorskie (c) 2020 Marzena Agnieszka Kowaluk-Romanek

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.