Major paths of development in cultural animation. From social to personal animation

Wiesław Andrzej Żardecki

Abstract


The paper provides an overview of changes in cultural animation and general characteristics of its paths of development during specific periods, in view of the social, political, cultural and educational changes. While determining the unique human and social, as well as philosophical background of animation, the authors referred to premises relating to underlying qualities of modern industrial societies and man of the industrial age. The main body of the paper was devoted to reconstruction of cultural animation developments in view of cultural changes, and to presentation of a multi-faceted theoretical and practical approach to cultural animation over the past few decades. This served as the background for outlining a personalistic concept of cultural animation, focused on creating conditions conducive to personal development and self-fulfilment of humans. In the light of the study, cultural animation has seen the major shift from focus on opposing elite culture to multiplicity of its contemporary paradigms which, to a considerable extent, share the same approaches and main intentions. The paper is intended to methodize the examined issue, or rather to collect the material allowing to correctly classify the phenomena underlying the developments in cultural animation.


Keywords


cultural animation; organiser of cultural activities; social animation; personal approach to cultural animation

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Adamski F. (red.), 2005, Wychowanie personalistyczne. Kraków, Wydawnictwo WAM.

Besnard B., 1988, Problemy animacji społeczno-kulturalnej. W: M. Debesse, G. Mialaret (red.), Rozprawy o wychowaniu, t. 2. Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Cyboran B., 2018, Animacja w systemie zależności instytucjonalnych. Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Gajda J., 2001, Dylematy animacji kulturalnej w dobie gwałtownych przemian społecznych i cywilizacyjnych. W: J. Gajda, W. Żardecki (red.), Dylematy animacji kulturalnej. Lublin, Wydawnictwo UMCS.

Kargul J., 1997, Od upowszechniania kultury do animacji kulturalnej. Toruń, Wydawnictwo Adama Marszałka.

Kargul J., 2012, Upowszechnianie, animacja, komercjalizacja kultury. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.

Kopczyńska M., 1993, Animacja społeczno-kultualna. Podstawowe pojęcia i zagadnienia. Warszawa, Centrum Animacji Kulturalnej.

Krąpiec A.M., 2008, Człowiek i kultura. Kraków, Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu.

Kubinowski D., Lewartowicz U., 2018, Animacja kultury w perspektywie pedagogicznej. Kraków, Wydawnictwo „Impuls”.

Rewolucje, 2008, Praca zbiorowa. Warszawa, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Agora S.A.

Wojnar J., 2008, Idee edukacyjne na rozdrożach XX wieku. Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak.

Żebrowski J., 1987, Zawód i osobowość animatorów kultury: w świetle koncepcji wychowania zintegrowanego. Gdańsk, Wojewódzki Ośrodek Kultury.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2020.39.1.269-282
Date of publication: 2020-04-09 11:30:56
Date of submission: 2020-01-31 13:56:16


Statistics


Total abstract view - 2745
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 1399

Indicators





Copyright (c) 2020 Wiesław Andrzej Żardecki

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.