Self-esteem and Well-being of Students during a Pandemic

Agnieszka Bochniarz, Urszula Olejnik

Abstract


Introduction: The coronavirus pandemic as a sudden, surprising event, evoking strong emotions and disorganizing life should be analyzed as a crisis event. How young people experience a crisis depends on how they give meaning and importance to the event (positive–negative–ambivalent, important–unimportant) and their subjective level of mental strain.

Research goal: This article presents the authors’ own research on the levels of self-esteem and school well-being in students during the COVID-19 pandemic and the relationship between these variables. The research was conducted online among seventh and eighth-grade students of primary schools and first-grade students of secondary schools in the Lubelskie Voivodeship.

Method: A diagnostic survey was used in the research.

Results: The vast majority of the surveyed students have high and medium levels of self-esteem. Gender, age, and grade significantly differentiated self-esteem. As a result of over year-long social isolation caused by the coronavirus epidemic, the well-being of the surveyed students gradually deteriorated. The obtained results indicate there is a relationship between the surveyed students’ self-esteem and their well-being at school before and during the pandemic.

Conclusions: It is necessary to provide psychological and pedagogical support to all students, regardless of their current mental condition. In addition, systemic solutions should be introduced, which, on the one hand, will prepare educational institutions and entities responsible for this process during remote and hybrid work in the best possible way, and on the other hand, they will help to maintain the balance between teaching and upbringing supported by prevention.


Keywords


self-esteem, well-being, student, COVID-19 pandemic

Full Text:

PDF

References


Bieganowska-Skóra A., Pankowska D. (2020). „Moje s@mopoczucie w e-szkole. Raport z badań”. Pobrane 9, Czerwca, 2022 z: https://phavi.umcs.pl/at/attachments/2020/1126/112228-moje-samopoczucie-w-e-szkole-raport-z-badan.pdf.

Bigaj M., Dębski M. (2020). Subiektywny dobrostan i higiena cyfrowa w czasie edukacji zdalnej. W G. Ptaszek, G. D. Stunża, J. Pyżalski, M. Dębski, M. Bigaj (Red.), Edukacja zdalna: co stało się z uczniami ich rodzicami i nauczycielami? (s. 75-111). Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Bilicki T. (2020). Jak pracować z uczniem w kryzysie w czasie pandemii COVID-19? W J. Pyżalski (Red.), Edukacja w czasach pandemii wirusa COVID-19. Z dystansem o tym, co robimy obecnie jako nauczyciele (s. 16-19). EduAkcja.

Bochniarz A. (2019). Psychospołeczne uwarunkowania potrzeb młodzieży z rodzin niepełnych. Wyd. UMCS.

Bochniarz A., Olejnik U. (2021). Samopoczucie retrospektywne i realne uczniów w czasie pandemii, Roczniki Teologiczne, Tom LXVIII, zeszyt 10, s. 5-24, https://doi.org/10.18290/rt.216810.1

Brytek-Matera, A., Rybicka-Klimczyk, A. (2012). Ocena nasilenia objawów syndromu gotowości anorektycznej u młodych kobiet – badania pilotażowe. Studia Psychologiczne UKSW, 12, 2, 23-26.

Buchner A., Wierzbicka M. (2020). Edukacja zdalna w czasie pandemii. Raport z badań. Edycja 2, Centrum Cyfrowe.

Pobrane 3, Czerwca, 2022 z: https://centrumcyfrowe.pl/wp-content/uploads/sites/16/2020/11/Raport_Edukacja-zdalna-w-czasie-pandemii.-Edycja-II.pdf

Długosz P. (2020). Blaski i cienie zdalnej edukacji wśród uczniów z obszarów wiejskich. W N. G. Pikuła, K. Jagielska, J. M. Łukasik (Red.), Wyzwania dla edukacji w sytuacji pandemii COVID-19. (s. 71-94). Wyd. Scriptum.

Doucet A., Netolicky D., Timmers K., Tuscano F.J., (2020). Thinking about Pedagogy in an Unfolding Pandemic. An Independent Report on Approaches to Distance Learning During COVID-19 School Closures. Pobrane 7, Czerwca, 2022 z: https://www.oitcinterfor.org/node/7809

Dymecka J. (2021). Psychospołeczne skutki pandemii COVID-19. Neuropsychiatria i Neuropsychologia, 1-2, vol. 16, 1-10, https://doi.org/10.5114/nan.2021.108030

Dzwonkowska I., Lachowicz-Tabaczek K., Łaguna M. (2008). Samoocena i jej pomiar. Polska adaptacja skali SES M. Rosenberga. Podręcznik. Pracownia Testów Psychologicznych.

Edukacja zdalna w czasie pandemii. Raport z badań (2020). Centrum cyfrowe, Koordynacja badania i współpraca

merytoryczna: Magdalena Biernat, Pobrane 7, Czerwca, 2022 z: https://centrumcyfrowe.pl/wp-content/uploads/sites/16/2020/05/Edukacja_zdalna_w_czasie_pandemii.pptx-2.pdf

Fila-Jankowska A. (2009). Samoocena autentyczna. Co ukrywamy sami przed sobą. Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej „Academica”.

Głębocka A. (2010). Niezadowolenie z wyglądu a rozpaczliwa kontrola wagi. Wyd. Impuls.

Grzelak S., Siellawa Kolbowska E., Łuczka M., Trafny M., Grzelak A. (2020). Młodzież w czasie epidemii. cz.1 Pobrane 9, Czerwca, 2022 z: https://www.ipzin.org/images/dokumenty/RAPORT_Modziez_w_czasie_epidemii_2020_IPZIN.pdf

Grzelak S., Siellawa Kolbowska E., Łuczka M., Trafny M., Grzelak A. (2020). Młodzież w czasie epidemii. cz.2 Pobrane 9, Czerwca,2022 z: https://ipzin.org/images/dokumenty/RAPORT_Modziez_w_czasie_epidemii_Komu_jest_najtrudniej_2020_IPZIN_Czesc_2.pdf

Grzelak S., Żyro D. (2021). Jak wspierać uczniów po roku epidemii? Wyzwania i rekomendacje z obszaru wychowania, profilaktyki i zdrowia psychicznego. Pobrane 3, Czerwca, 2022 z: https://www.ipzin.org/images

//pdf/Raport_jak_wspierac_uczniow_po_roku_epidemii.pdf.

Heszen I., Sęk H. (2008). Psychologia zdrowia. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Izydorczyk B., Gut A., Dobrowolska M. (2018). Samoocena i wpływ socjokulturowy na wizerunek ciała a gotowość do zachowań anorektycznych. Czasopismo Psychologiczne – Psychological Journal, 24, 1, 213-226, https://doi.org/10.14691/CPPJ.24.1.213.

Jagielska K. (2020). Edukacja zdalna w sytuacji pandemii w doświadczeniach uczniów szkół średnich. W N. G. Pikuła, K. Jagielska, J. M. Łukasik (Red.), Wyzwania dla edukacji w sytuacji pandemii COVID-19. (s. 95-117). Wydawnictwo Scriptum.

Jaskulska S., Poleszak W. (2015). Wykluczenie rówieśnicze. W J. Pyżalski (Red.) Wychowawcze i społeczno-kulturowe kompetencje współczesnych nauczycieli. Wybrane konteksty. (s. 155 – 175). The Q studio.

Kirenko J., Wiatrowska A. (2015). Otyłość. Przystosowanie i uwarunkowania. Wyd. UMCS.

Lachowicz-Tabaczek K. (2001). Empiryczna weryfikacja tezy o „nierówności” samooceny kobiet i mężczyzn. Czasopismo Psychologiczne – Psychological Journal, 7, 1, 33-41.

Makaruk K., Włodarczyk J., Szredzińska R. (2020). Negatywne doświadczenia młodzieży w trakcie pandemii. Raport z badań ilościowych”, Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę. Pobrane 3,Czerwca, 2022 z: https://fdds.pl/_Resources/Persistent/5/0/0/e/500e0774b0109a6892ce777b0d8595f528adea62/Negatywne-doswiadczenia-mlodziezy-w-trakcie-pandemii.-Raport-z-badan-ilosciowych-1.pdf.

Pankowska D. (2020). Health Education in Upper Secondary Schools –

Assumptions and Opportunities of Implementation in the Light of the Curriculum. Przegląd Badań Edukacyjnych, 1, 30, 5-26.

Poleszak W., Pyżalski J. (2020). Psychologiczna sytuacja dzieci i młodzieży w dobie pandemii. W J. Pyżalski (Red.) Edukacja w czasach pandemii wirusa COVID-19. Z dystansem o tym, co robimy obecnie jako nauczyciele (s. 7-15). EduAkcja.

Pyżalski J. (2020). Ważne relacje uczniów i nauczycieli w czasie edukacji zdalnej. W G. Ptaszek, G. D. Stunża, J. Pyżalski, M. Dębski, M. Bigaj (Red.) Edukacja zdalna: co stało się z uczniami ich rodzicami i nauczycielami? (s. 112-123). Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Szpitalak M., Polczyk R. (2015). Samoocena. Geneza, struktura, funkcje i metody pomiaru. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagielońskiego.

Wojciszke B. (2011, 2012). Psychologia społeczna. Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.

World Youth Skills Day 2021. Impact of COVID-19 on children and young people’s education, well-being and life opportunities: What do the public think? (2021). Pobrane13, Czerwca, 2022 z: https://www.ipsos.com/sites/default/files/ct/news/documents/2021-08/World%20Youth%20Skills%20Day.pdf

Wosik-Kawala D. (2007). Korygowanie samooceny uczniów gimnazjum. Wydawnictwo UMCS.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2022.41.4.139-156
Date of publication: 2022-12-28 11:12:56
Date of submission: 2022-06-22 12:59:58


Statistics


Total abstract view - 982
Downloads (from 2020-06-17) - PDF - 398

Indicators





Copyright (c) 2022 Agnieszka Bochniarz, Urszula Olejnik

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.