School as a Childhood Place. Experience of 3rd-Grade Elementary School Students

Barbara Lulek

Abstract


Introduction: Childhood is a very important stage in life, during which a child defines itself and its life undertaking numerous activities, initially in the family environment and later in school. School is one area of children’s existence in which everyday life concentrates for many years. The article presents images of childhood spent in school, referring to occupied places and undertaken activities.

Research Aim:The study’s aim was to learn about the experience of 3rd-grade students connected to school as a childhood place.

Method: The research was carried out in the paradigm of qualitative research, constructed on narrative interviews. Researchers used friendly methods of collecting data when examining children. The respondents created artworks which became reference introductions to the interview. The 3rd-grade students described their school’s reality and experience.

Results: Coded empirical data enabled to identify categories depicting school as a childhood place. Taking into account security, attractiveness, activity and identity, they were named as follows: school as a place for children’s games, school as a place to learn with others, school as a place of building identity and school as an untamed place.

Conclusions: Research shows that school is a place where the personal treatment of a child is not always dominant in terms of an active self-regulatory person. For some children this is an area related to experiencing their own lonely individuality.


Keywords


child, childhood, childhood places, school

Full Text:

PDF

References


Buczyńska-Garewicz, H. (2006). Miejsca, strony, okolice. Universitas.

Burdzik, T. (2012). Przestrzeń jako składnik tożsamości w świecie globalizacji. Kultura – Historia – Globalizacja, 11, 13–27.

Chyła, M. (2017). Miejsce jako podstawa kształtowania się tożsamości. In H. Czakowska, M. Kuciński (Ed.), 1050-lecie Chrztu Polski a tożsamość narodowa (pp. 43–58). Wyd. Kujawsko-Pomorskiej Szkoły Wyższej.

Cobel-Tokarska, M. (2011). Przestrzeń społeczna: świat – dom – miasto. In A. Firkowska-Mankiewicz, T. Kanash, E. Tarkowska (Eds.), Krótkie wykłady z socjologii. Przegląd problemów i metod (pp. 45–63). Wyd. APS.

Creswell, J.W. (2013). Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane. Wyd. UJ.

Cudowska, A. (2009). Współczesne dzieciństwo w narracji terapeutycznej kultury (po)nowoczesnej. In J. Izdebska, J. Szymanowska (Eds.), Dziecko w zmieniającej się przestrzeni życia. Obrazy dzieciństwa (pp. 149–160). Trans Humana.

Cuprjak, M. (2020). Miejsce podmiotu w przestrzeni paradygmatów nauk pedagogicznych. In M. Magda-Adamowicz, E. Kowalska (Eds.), Dziecko i dzieciństwo w badaniach pedagogicznych (pp. 29–48). Adam Marszałek.

Ćwierzyńska, D. (2012). Antropologia hipernowoczesności/interdyscyplinarność. Przegląd Kulturoznawczy, 4(14), 423–431.

Danilewicz, W. (2009). Refleksyjne dzieciństwo jako efekt doświadczeń w społeczeństwie ponowoczesnym. In J. Izdebska, J. Szymanowska (Eds.), Dziecko w zmieniającej się przestrzeni życia. Obrazy dzieciństwa (pp. 231–244). Trans Humana.

Dymara, B. (1998). Przestrzenie szkoły i przestrzenie życia, czyli trzy światy dziecka. In B. Dymara (Ed.), Dziecko w świecie szkoły. Szkice o wychowaniu (pp. 87–90). Impuls.

Izdebska, J. (2015). Dzieciństwo – różne oblicza dzieciństwa. In J. Izdebska (Ed.), Dziecko – dzieciństwo – rodzina – wychowanie w rodzinie. Kategorie pedagogiki rodziny w perspektywie pedagogiki personalistycznej (pp. 45–97). Niepaństwowa Wyższa Szkoła Pedagogiczna.

Izdebska, J. (1996). Rodzina, dziecko, telewizja. Szanse wychowawcze i zagrożenia telewizji. Trans Humana.

Izdebska, J. (2008). Dziecko osamotnione w rodzinie dysfunkcyjnej. Trans Humana.

Jarosz, E. (2017). Dziecko i dzieciństwo – pejzaż współczesny: Rzecz o badaniach nad dzieciństwem. Pedagogika Społeczna, 2, 57–81.

Karmolińska-Jagodzik, E. (2014). Podmiotowość a tożsamość współczesnego człowieka w przestrzeni rodzinnej. Dyskurs teoretyczny. Studia Edukacyjne, 31, 113–136.

Kawecki, I. (2018). Szkice z metodologii jakościowych badań edukacyjnych. Wyd. UR.

Kazubowska, U. (2009). Oblicza dzieciństwa w percepcji wychowanków domu dziecka – przegląd ujęć i ich interpretacja. In J. Izdebska, J. Szymanowska (Eds.), Dziecko w zmieniającej się przestrzeni życia. Obrazy dzieciństwa (pp. 181–194). Trans Humana.

Konecki, K. (2000). Studia z metodologii badań jakościowych. PWN.

Łaciak, B. (Ed.). (2013). Dzieciństwo we współczesnej Polsce. Charakter przemian. Żak.

Łaciak, B. (2003). Dziecko we współczesnej kulturze medialnej. ISP.

Matyjas, B. (2022). Dziecko i dzieciństwo we współczesnym dyskursie pedagogiki społecznej. Wychowanie w Rodzinie, 2, 17–30. http://dx.doi.org/10.34616/wwr.2022.2.017.030

Matyjas, B. (2008). Dziecko w kryzysie. Etiologia zjawiska. Żak.

Matyjas, B. (2021). Wizja dziecka i dzieciństwa w ujęciu pedagogiki personalistycznej. Pedagogia Christiana, 1(47), 165–187. http://dx.doi.org/10.12775/PCh.2021.008

Meighan, R. (1993). Socjologia edukacji. Wyd. UMK.

Nyczaj-Drąg, M. (2005). Kiedy pójdę do szkoły chciałbym... Psychologia w Szkole, 3, 27–51.

Ordon, U., Skoczylas-Krotla, E. (2002). Wyobrażenia dzieci sześcio- i siedmioletnich o szkole. Prace Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Częstochowie. Pedagogika, 11, 109–116.

Palka, S. (2006). Metodologia, badania, praktyka pedagogiczna. GWP.

Palka, S. (2020). Dziecko jako obiekt i jako partner w badaniach pedagogicznych. In M. Magda-Adamowicz, E. Kowalska (Eds.), Dziecko i dzieciństwo w badaniach pedagogicznych (pp. 105–110). Adam Marszałek.

Porębski, A. (2012). Pomiędzy domem a nie-miejscem. Niektóre aspekty socjologii przestrzeni. In R. Hołda, T. Paleczny (Eds.), Ciekowość świata, ludzi, kultury… (pp. 299–307). Księgarnia Akademicka.

Ratajek, Z. (2009). Szczęśliwe dzieciństwo a szkoła. Studia Pedagogiczne Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego Jana Kochanowskiego, 18, 49–59.

Roter, A. (2010). Proces socjalizacji dzieci – dzieciństwo jako kategoria społeczna. In D. Sipińska, J. Modrzewski, A. Matysiak – Błaszczyk (Eds.), Socjalizacja w kategoriach wieku społecznego. Dzieciństwo i młodość. Standaryzacja socjalizacji inkluzyjnej (pp. 89–117). PWSZ im. Jana Amosa Komeńskiego.

Samborska, I. (2014). Przestrzeń i miejsce w kreowaniu tożsamości. In J. Morbitzer, E. Musiał (Eds.), Człowiek – media – edukacja (pp. 320–326). Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie.

Schaffer, H.R. (2006). Rozwój społeczny. Dzieciństwo i młodość. Wyd. UJ.

Segiet, K. (2010). Dzieciństwo jako etap życia. In D. Sipińska, J. Modrzewski, A. Matysiak-Błaszczyk (Eds.), Socjalizacja w kategoriach wieku społecznego. Dzieciństwo i młodość. Standaryzacja socjalizacji inkluzyjnej. PWSZ im. Jana Amosa Komeńskiego.

Simmel, G. (2008). Formalne warunki uspołecznienia. Socjologia przestrzeni. In H.J. Dahme, O. Rammstedt (Eds.), Pisma socjologiczne (pp. 365–385). Biblioteka Myśli Socjologicznej.

Smolińska-Theiss, B. (1993). Dzieciństwo w małym mieście. Wyd. UW.

Smolińska-Theiss, B. (1995). Trzy nurty badań nad dzieciństwem. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 10, 3–6.

Smolińska-Theiss, B. (2014). Dzieciństwo jako status społeczny. Edukacyjne przywileje dzieci klasy średniej. Wyd. APS.

Szuścik, U. (2020). Rysunek dziecka źródłem wiedzy o nim. In M. Magda-Adamowicz, E. Kowalska (Eds.), Dziecko i dzieciństwo w badaniach pedagogicznych (pp. 127–140). Adam Marszałek.

Śliwerski, B. (2007). Pedagogika dziecka. Studium pajdocentryzmu. GWP.

Tuan, Y.-F. (1987). Przestrzeń i miejsce. PIW.

Urbaniak-Zając, D., Kos, E. (2013). Badania jakościowe w pedagogice. PWN.

Waloszek, D. (2009). Zawłaszczanie dzieciństwa. XXI wiek. Etiologia zjawiska. In J. Izdebska, J. Szymanowska (Eds.), Dziecko w zmieniającej się przestrzeni życia. Obrazy dzieciństwa (pp. 135–148). Trans Humana.

Zwiernik, J. (2015). Przestrzenie i miejsca w krajobrazie dzieciństwa. In T. Sadoń-Osowiecka (Ed.), Miejsce, przestrzeń, krajobraz: edukacyjne znaki (pp. 13–38). Wyd. UG.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2023.42.2.63-76
Date of publication: 2023-08-28 15:04:42
Date of submission: 2023-05-31 21:40:21


Statistics


Total abstract view - 708
Downloads (from 2020-06-17) - PDF - 270

Indicators





Copyright (c) 2023 Barbara Lulek

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.