Health Awareness of Young People with Moderate Intellectual Disabilities
Abstract
Research Aim: The aim of the research was to present the level of knowledge of health and disease in the study group of young people with moderate intellectual disabilities and the place of health in the hierarchy of their values, which are elements of health awareness. The study included a total of 27 people (16 women – 59.26% and 11 men – 40.74%). The respondents were aged 13 to 19.
Method: The diagnostic survey method was used, with a standardized interview technique in the form of a guided conversation. In order to measure the place of health in the respondents’ hierarchy of values, a modified questionnaire Personal Values List – PVL was used, adapted to the cognitive abilities of people with intellectual disabilities.
Results: The results show that the majority of the people with moderate intellectual disabilities taking part in the questionnaire achieved high knowledge scores in the following categories: health and disease, physical activity, body hygiene, nutrition, safety. Two categories were at the average level: rest and medical assistance. In addition, for two of the respondents, good health was the highest value, next to love, friendship, nice appearance, wealth, knowledge and wisdom, courage and kindness.
Conclusions: The present research results provide an important rationale for systematic health promotion activities among students with moderate intellectual disabilities in order to prevent and eliminate undesirable health behaviors.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Bobik, B. (2021). Plany życiowe młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi jako obszar pracy pedagoga szkolnego. Szkoła Specjalna, 2, 127–139. https://doi.org/10.5604/01.3001.0014.8475
Boczkowska, M. (2015). Zachowania zdrowotne młodzieży gimnazjalnej. Wyd. UMCS.
Borzucka-Sitkiewicz, K. (2009). Promocja zdrowia i edukacja zdrowotna. In E. Syrek, K. Borzucka-Sitkiewicz (Eds.), Edukacja zdrowotna (pp. 68–131). WAiP.
Buczak, A. (2014). Zachowania żywieniowe młodzieży w perspektywie edukacji zdrowotnej. Wyd. UMCS.
Caton, S., Chadwick, D., Chapman, M., Turnbull, S., Mitchell, D., Stansfield, J. (2012). Healthy lifestyles for adults with intellectual disability: Knowledge, barriers, and facilitators. Journal of Intellectual & Developmental Disability, 37(3), 248–259. https://doi.org/10.3109/13668250.2012.703645
Celebańska, D., Gawlik, K. (2013). Poziom aktywności fizycznej osób dorosłych niepełnosprawnych intelektualnie. Fizjoterapia. Kwartalnik Polskiego Towarzystwa Fizjoterapii, 21(3), 27–35.
https://doi.org/10.2478 pysio-2013-0049
Cytowska, B. (2012). Trudne drogi adaptacji. Wątki emancypacyjne w analizie sytuacji dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną we współczesnym społeczeństwie polskim. Impuls.
Dyduch, E. (2010). System wartości młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną. In I. Bieńkowska (Ed.), W kręgu resocjalizacji i wybranych zagadnień rozwoju oraz funkcjonowania osób niepełnosprawnych (vol. 2, pp. 139–152). Scriptum.
Emerson, E. (2005). Underweight, obesity and exercise among adults with intellectual disabilities in supported accommodation in Northern England. Journal of Intellectual Disability Research, 49, 134–143.
https://doi.org/10.1111/j.1365-2788.2004.00617.x
Emerson, E., Hatton, C., Baines, S., Robertson, J. (2016). The physical health of British adults with intellectual disability: Cross sectional study. International Journal for Equity in Health, 15, 11.
https://doi.org/10.1186/s12939-016-0296-x
Gaweł, A. (2011). Świadomość zdrowotna jako kategoria wyznaczająca cele edukacji zdrowotnej. In A. Gaweł, B. Bieszczad (Eds.), Kategorie pojęciowe edukacji w przestrzeni interdyscyplinarnych interpretacji (pp. 83–99). Wyd. UJ.
Gaweł, A. (2021). Koncepcje i obszary badań pedagogiki zdrowia. Studia z Teorii Wychowania, 1(34), 167–182.
https://doi.org/10.5604/01.3001.0014.8463
Górnik-Durose, M., Jach, Ł., Pasztak-Opiłka, A., Sikora, T. (2020). Sens i wartość zdrowia w kontekście współczesnej mentalności. Difin.
Gunia, G., Trojańska, M. (2007). Zdrowie jako wartość w edukacji i socjalizacji uczniów z niepełnosprawnością intelektualną. In J. Rottermund (Ed.), Wielowymiarowość procesu rehabilitacji (vol. 2, pp. 149–155). Impuls.
Horbowska, J. (2017). Wartość „zdrowie” i jej miejsce w hierarchiach wartości młodzieży i osób dorosłych. Roczniki Pedagogiczne, 9(45/2), 147–158. http://dx.doi.org/10.18290/rped.2017.9.2-10
Hughes-McCormack, L.A., Rydzewska, E., Henderson, A., MacIntyre, C., Rintoul, J., Cooper, S.A. (2018). Prevalence and general health status of people with intellectual disabilities in Scotland: a total population study. Journal of Epidemiology and Community Health, 72, 78–85.
https://doi.org/10.1136/jech-2017-209748
Juczyński, Z. (2012). Narzędzia pomiaru w promocji i psychologii zdrowia. Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
Kamecka-Krupa, J. (2023). Umiejętności życiowe jako niezbędny element edukacji zdrowotnej. Zeszyty Naukowe Akademii Górnośląskiej, 2, 38–48. http://dx.doi.org/10.53259/2023.2.04
Kosycarz, E., Walendowicz, K. (2018). Świadomość zdrowotna jako kluczowy determinant stanu zdrowia społeczeństwa. Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów,165, 79–94. https://doi.org/10.33119/SIP.2018.165.5
Leksy, K. (2019). Świadomość zdrowotna uczniów w kontekście zapobiegania chorobom nowotworowym. Pedagogika Społeczna, 2, 87–99. http://dx.doi.org/10.35464/1642-672X.PS.2019.2.07
Leksy, K. (2020). Młodzież we współczesnej przestrzeni społeczno-kulturowej. Wybrane aspekty zdrowotne i pedagogiczne. Difin.
Liberska, H. (2017). „Klasyczne” i współczesne podejścia do wartości w psychologii. In H. Liberska, A. Malina, D. Suwalska-Barancewicz (Eds.), Tradycja a nowoczesność. Wartości współczesnego człowieka – przedmiot, źródła, obszary i konflikty (pp. 20–32). Wyd. UKW.
Lipert A., Marciniak, P. (2015). Aktywność fizyczna osób niepełnosprawnych intelektualnie na przykładzie Domu Pomocy Społecznej w województwie kujawsko-pomorskim. Pielęgniarstwo i Zdrowie Publiczne, 5(3), 283–289. Retrieved 5, September, 2024 from: https://pzp.umw.edu.pl/en article/2015/5/3/283/
Łukasik, I.M. (2018). Budowanie świadomości zdrowotnej w orientacji na przyszłość wyzwaniem edukacji zdrowotnej. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 37(4), 93–106. http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2018.37.4.93-106
Mach, A. (2015). Młodzież z niepełnosprawnością intelektualną wobec życia w małżeństwie i rodzinie. Wyd. UR.
Mach, A. (2017). Edukacja zdrowotna uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym w nowej podstawie programowej. Niepełnosprawność i Rehabilitacja, 4, 5–18.
Mach, A. (2018). Higiena jamy ustnej osób z niepełnosprawnością intelektualną – konteksty zdrowotne i edukacyjne. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, sectio J, 31(2), 161–174.
http://dx.doi.org/10.17951/j.2018.31.2.161-174
Maszke, A.W. (2008). Metody i techniki badań pedagogicznych. Wyd. UR.
Ratajczak, Z. (1997). Model zachowania się człowieka wobec własnego zdrowia. Wnioski dla praktyki promocyjnej. In Z. Ratajczak, I. Heszen-Niejodek (Eds.), Promocja zdrowia. Psychologiczne podstawy wdrożeń (pp. 56–69). Wyd. UŚ.
Rusinek, K. (2014). Aspiracje życiowe młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, sectio J, 27(2), 101–122.
http://dx.doi.org/10.17951/j.2014.27.2.101
Siedliska, A. (2017). Wartość zdrowia w percepcji dzieci chorych. Badania w szkole przyszpitalnej w Puławach. Roczniki Pedagogiczne, 9(45/2), 129-146. http://dx.doi.org/10.18290/rped.2017.9.2-9
Tyrer, F., Dunkley, A.J., Singh, J., Kristunas, C., Khunti, K., Bhaumik, S., Davies, M.J., Yates, T.E., Gray, L.J. (2019). Multimorbidity and lifestyle factors among adults with intellectual disabilities: A cross-sectional analysis of a UK cohort. Journal of Intellectual Disability Research, 63, 255–265. https://doi.org/10.1111/jir.12571
Wencławek, K., Wojnowski, K. (2019). Świadomość zdrowotna i zachowania
prozdrowotne młodzieży licealnej-przyczynek diagnostyczno-poznawczy. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Gospodarki, seria Edukacja – Rodzina – Społeczeństwo, 4, 349–380.
Woynarowska, B. (2017). Zdrowie jako wartość. In B. Woynarowska (Ed.), Edukacjazdrowotna. Podstawy teoretyczne, metodyka, praktyka (pp. 27–28). PWN.
Young-Southward, G., Philo, Ch., Cooper, S.A. (2017). What effect does transition have on health and well-being in young people with intellectual disabilities? A systematic review. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 30(5), 805–823. https://doi.org/10.1111/jar.12286
Zadworna-Cieślak, M., Ogińska-Bulik, N. (2011). Zachowania zdrowotne młodzieży – uwarunkowania podmiotowe i rodzinne. Difin.
Zwack, C.C., McDonald, R., Tursunalieva, A., Lambert, G.W., Lambert, E.A. (2022). Exploration of diet, physical activity, health knowledge and the cardiometabolic profile of young adults with intellectual disability. Journal of Intellectual Disability Research, 66(6), 517–532.
https://doi.org/10.1111/jir.12917
Zyznawska, J., Smoląg, D., Brzostek, Kulesa-Mrowiecka, M. (2015). Wpływ aktywności ruchowej w wodzie na poprawę jakości życia i funkcjonowanie psychosomatyczne osób niepełnosprawnych intelektualnie. Zdrowie Publiczne i Zarządzanie, 13(3), 275–282.
https://doi.org/10.4467/20842627OZ.15.028.4786
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2024.43.4.145-165
Date of publication: 2025-01-22 11:01:17
Date of submission: 2024-07-05 11:55:00
Statistics
Indicators
Copyright (c) 2025 Agnieszka Łaba-Hornecka, Aleksandra Mach
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.