Verbalization of Knowledge about Movement Qualities in Contemporary Dance: Case Study

Joanna Pędzisz

Abstract


The components of movement (space, weight, time, flow) in Laban’s Analysis of Movement are connected and dependent of each other. A contemporary dancer as a teacher realizes instructions related to the all qualitative properties of movement. This is the verbalization of knowledge about the qualities of movement, strongly individualized, dependent on the skills, education and experience of the dancer.

The aim of the article is to define the repertoire of the knowledge exponents, which are using during a contemporary dance workshops. The case study will focus on determining which components of movement are indicated by metaphors used by dance teachers.


Keywords


conceptual metaphors; context; creativity; source domain; target domain

Full Text:

PDF (Deutsch)

References


Bajerowska, A. (2014). Transferencja wiedzy specjalistycznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Instytutu Kulturologii i Lingwistyki Antropocentrycznej.

Baumann, K.-D. (1998). Fachsprachliche Phänomene in den verschiedenen Sorten der populärwissenschaftlichen Vermittlungstexte. In L. Hoffmann, H. Kalverkämper, E. Wiegand, Ch. Galinski, & W. Hüllen (Eds.), Fachsprachen/Languages for Special Purposes. Halbband 1 (pp. 717–728). Berlin, New York: De Gruyter.

Duden Universalwörterbuch. Retrieved June 24, 2020, from https://www.duden.de/.

Frydrysiak, S. (2017). Taniec w sprzężeniu nauk i technologii. Nowe perspektywy w badaniach tańca. Łódź: Wydawnictwo Oficyna.

Göpferisch, S. (1998). Möglichkeiten der Optimierung von Fachtexten. In L. Hoffmann, H. Kalverkämper, E. Wiegand, Ch. Galinski, & W. Hüllen (Eds.), Fachsprachen/ Languages for Special Purposes. Halbband 1 (pp. 888–899). Berlin, New York: De Gruyter.

Grucza, F. (1997). Języki ludzkie a wyrażenia językowe, wiedza a informacja, mózg a umysł ludzki. In F. Grucza, & M. Dakowska (Eds.), Podejścia kognitywne w lingwistyce, translatoryce i glottodydaktyce (pp. 7–21). Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.

Grucza, F. (2006). Glottodydaktyka: nauka – praca naukowa – wiedza. Przegląd Glottodydaktyczny 20, 5–48.

Grucza, S. (2008). Zur Geschichte der Fachlinguistik in Polen. Studia Germanica Posnaniensia XXXI, 11–23.

Heller, D., & Engberg, J. (2017). Sprachliche Verfahren der Popularisierung von Rechtswissen. Zur Rekontextualisierung asylrechtlicher Grundbegriffe. Trans-kom, 10(1), 1–21.

Johnson, M., & Lakoff, G. (2002). Why Cognitive Linguistics require Embodied Realism. Cognitive Linguistics 13(3), 245–263.

Niederhauser, J. (1997). Das Schreiben populärwissenschaftlicher Texte als Transfer wissenschaftlicher Texte. In E.-M. Jakobs, & D. Knorr (Eds.), Schreiben in den Wissenschaften (pp. 107–122). Frankfurt am Main: Peter Lang Verlag.

Sutil, S. N. (2013). Rudolf Laban and Topological Movement: A Videographic Analysis. Retrieved Februar 4, 2020, from https://www.researchgate.net/publication/248392009.

Warnke I. H., & Spitzmüller J. (2008). Methoden und Methodologie der Diskurslinguistik – Grundlagen und Verfahren einer Sprachwissenschaft jenseits textueller Grenzen. In I. H. Warnke, & J. Spitzmüller (Eds.), Methoden der Diskurslinguistik. Sprachwissenschaftliche Zugänge zur transtextuellen Ebene (pp. 3–54). Berlin, Nowy York: De Gruyter.

Wojnicka, I. (2010/2011). Rudolf Laban i Analiza Ruchu. Retrieved March 13, 2020, from https://www.academia.edu/36711432/RUDOLF_LABAN_I_ANALIZA_RUCHU.

Woźniak, J. (2018). Językowe i tekstowe sposoby popularyzacji wiedzy prawnej w niemieckiej prasie opiniotwórczej i bulwarowej – pilotażowa analiza intralingwalna. Applied Linguistics Papers 25(4), 215–233.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lsmll.2023.47.1.71-82
Date of publication: 2023-03-17 10:37:07
Date of submission: 2022-09-26 23:13:58


Statistics


Total abstract view - 601
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Deutsch) - 210

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Joanna Magdalena Pędzisz

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.