La place des particules auch/też, także, również par rapport à leur domaine en polonais et en allemand
Résumé
Le numéro contient uniquement les résumés en anglais.
Mots-clés
Texte intégral :
PDF (Deutsch)Références
Bayer, J. 1996. Directionality and Logical Form. On the Scope of Focusing Particles and Wh-in-situ. Dordrecht: Kluwer.
Bogusławski, A. 1977. Problems of the Thematic-Rhematic Structure of Sentences. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Bogusławski, A. 1986. ALSO from ALL SO. ON a set of particles in service of efficient communication. Journal of Pragmatics, 10, S. 615-634.
Büring, D. 2006. Intonation und Informationsstruktur. In: H. Blühdorn, E. Breindl, U. H Waßner (Hrsg.), Text – Verstehen. Grammatik und darüber hinaus. Berlin/New York: de Gruyter, 144-163.
Chafe, W. L. 1976. Giveness, contrastive, definitive, subjects, topics, and point of view. In: C. Li (Hrsg.), Subject and topic. New York: Academic Press, 27-55.
Dimroth, Ch. 2004. Fokuspartikeln und Informationsgliederung im Deutschen. Tübingen: Stauffenberg.
Dimroth, Ch., Klein, W. 1996. Fokuspartikeln in Lernervarietäten. Ein Analyserahmen und einige Beispiele. Zeitschrift für Literaturwissenschaft und Linguistik, 104, 73-114.
Grochowski, M. 1983a. O partykułach restryktywnych (rozważania semantyczne). Filologia Polska, 23, 71-78.
Grochowski, M. 1983b. Wpływ partykuły nawet na strukturę tematyczno-rematyczną zdania. Z polskich studiów slawistycznych, seria VI, Językoznawstwo, 121-130.
Grochowski, M. 1986. Polskie partykuły. Składnia, semantyka, leksykografia. Wrocław – Warszawa – Kraków – Gdańsk – Łódź: Zakład Narodowy im. Ossolińskich – Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk.
Grochowski, M. 2002. Właściwości linearne partykuł modalnych a struktura tematyczno-rematyczna wypowiedzenia. Z polskich studiów slawistycznych, seria 10, Językoznawstwo, Warszawa, 67-73.
Grochowski, M. 2006. O cechach syntaktycznych jednostek z ciągiem też. In: I. Bobrowski, I. Kowalik (Hrsg.), Od fonemu do tekstu. Prace dedykowane Profesorowi Romanowi Laskowskiemu. Kraków: Lexis, 195-202.
Grochowski, M., Kisiel, A., Żabowska, M. 2014. Słownik gniazdowy partykuł polskich. Kraków: Polska Akademia Umiejętności.
Heusinger, von., K. 1999. Intonation and Information Structure. Habilitationsschrift der Universität Konstanz. http://gerlin.phil-fak.uni-koeln.de/kvh/pub/pub99-98/Heusinger1999_Intonation.pdf
Höhle, B. 2015. Der Erwerb sprachlicher Markierungen von Informationsstruktur. In: S. Adam, D. Jacob, M. Schecker (Hrsg.), Informationsstrukturen in Kontrast. Frankfurt a. M.: Lang-Verlag (Cognitio 18), 191-212.
Jackendoff, R. S. 1972. Semantic Interpretation in Generative Grammar. Cambridge: MTI Press.
Jacobs, J. 1983. Fokus und Skalen. Zur Syntax und Semantik von Gradpartikeln im Deutschen. Tübingen: Niemeyer.
Jaremkiewicz-Kwiatkowska, A. 2016a. Interpretation von Fokuspartikelsätzen mit ‘auch’ und ‘nur’ – Ergebnisse einer Untersuchung mit polnischen DaF-Studenten. In: M. Wierzbicka, K. Nycz, A. Jaremkiewicz-Kwiatkowska (Hrsg.), Untersuchungen zu Informations- und Handlungsstrukturen, Bd. 2. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 42-62.
Jaremkiewicz-Kwiatkowska, A. 2016b. Interpretation von Fokuspartikelsätzen durch polnische DaF-Studenten. In: M. Wierzbicka, L. Wille (Hrsg.), Im Wirkungsfeld der kontrastiven und angewandten Linguistik, Bd. 7. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 92-108.
Kisiel, A. 2012. Polskie partykuły wyróżniające. Studium semantyczne. Warszawa: Slawistyczny Ośrodek Wydawniczy
König, E. 1991a. The Meaning of Focus Particles. A Comparative Perspective. London/New York: Routledge.
König, E. 1991b. Gradpartikeln. In: A. von Stechow, D. von Wunderlich (Hrsg.), Semantik: ein internationales Handbuch der zeitgenössischen Forschung. Berlin/New York: De Gruyter, 786-803.
Krifka, M. 2007. Basic notions of information structure. In: C. Fery, G. Fanselow, M. Krifka (Hrsg.), Working Papers of the SFB632, Interdisciplinary Studies on Information Structure (ISIS), 6. Potsdam: 13-56.
Mirowicz, A. 1948. O partykułach, ich zakresie i funkcji. Biuletyn Polskiego Towarzystwa Językoznawczego, 8, 134-148.
Misz, H. 1981. Studia nad składnią współczesnej polszczyzny pisanej. Toruń: UMK.
Müller, A. 2012. Wie interpretieren Kinder nur? Experimentelle Untersuchungen zum Erwerb von Informationsstruktur. Dissertation Universität Potsdam. https://publishup.uni-potsdam.de/opus4-ubp/frontdoor/deliver/index/docId/5594/file/mueller_diss.pdf
Narodowy Korpus Języka Polskiego – http://www.nkjp.pl/poliqarp
Rooth, M. 1992. A Theory of Focus Interpretation. Natural Language Semantics, 1(1), 75-116.
Schecker, M., Rauh, R., Möller, Chr. 2015. Erstspracherwerb im Fokus - Fokus im Erstspracherwerb (am Beispiel von "auch"). In: S. Adam, D. Jacob, M. Schecker (Hrsg.), Informationsstrukturen in Kontrast. Frankfurt a. M.: Lang-Verlag (Cognitio 18), 213-225.
Sudhoff, S. 2010. Focus Particles in German: Syntax, Prosody, and Information Structure. Amsterdam/Philadelphia: Benjamins.
Sudhoff, S. 2012. Fokuspartikelinventare im Niederländischen und Deutschen. In: B. Rothstein (Hrsg.), Nicht-flektierende Wortarten. Berlin/Boston: De Gruyter, 203-223.
Wajszczuk, J. 2005. O metatekście. Warszawa: Katedra Lingwistyki Formalnej UW.
Wajszczuk, J. 2010. Functional class (so called „part of speech”) assignment as a kind of meaning-bound word syntactic information. Cognitive Studi/Études Cognitives, 10, 15-33.
Wierzbicka, A. 1971. Metatekst w tekście. In: M. R. Mayenowa (Hrsg.), O spójności tekstu. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 105-121.
Żabowska, M. 2014. Partykułologia i partykułografia. Stan obecny i perspektywy. In: A. Moroz, P. Sobotka, M. Żabowska (Hrsg.), Maiuscula linguistica. Studia in honorem Professori Matthiae Grochowski sextuagesimo quito dedicata, Warszawa: BEL Studio, 103-119.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lsmll.2017.41.2.32
Date of publication: 2018-01-02 15:01:03
Date of submission: 2017-05-04 10:14:30
Statistiques
Indicateurs
Renvois
- Il n'y a présentement aucun renvoi.
Droit d'auteur (c) 2018,
Ce(tte) œuvre est mise à disposition selon les termes de la Licence Creative Commons Attribution 4.0 International.