How Do Young Children Verbalise What They See and Know about the World?
Abstract
This is a review article. It characterizes the early stage of language development based on chosen literature. The author describes how children start to use verbal symbols and how speech becomes a tool in the process of thought. The article consists of two parts. The first shows the connection between language, speech, thought and creating terms. The second describes the development of understanding language symbols process and giving meaning by children up to about 16 months old.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Bates, E., Bretherton, I., Snyder, L. (1988). From First Words to Grammar. Individual Differences and Dissociable Mechanisms. Cambridge: Cambridge University Press.
Baylon, Ch., Mignot, X. (2008). Komunikacja. Kraków: Flair.
Borowiec, H. (2014). Dziecięce rozumienie świata (studium lingwistyczne). Lublin: Wyd. UMCS
Clark, E. (2007). Przyswajanie języka: słownik i składnia. In: B. Bokus, G.W. Shugar (red.), Psychologia języka dziecka (pp. 136–174). Gdańsk: GWP.
De Saussure, F. (2004). Szkice z językoznawstwa ogólnego. Warszawa: Dialog.
Drabik, L., Kubiak-Sokół, A., Sobol, E., Wiśniakowska, L. (2011). Słownik Języka Polskiego PWN. Warszawa: PWN.
Fivush, R., Nelson, K. (2004). Culture and Language in the Emergence of Autobiographical Memory. Psychological Science, 15(9).
Gleason, J.B., Ratner, N.B. (2005). Przyswajanie języka. In: J.B. Gleasen, N.B. Ratner (red.), Psycholingwistyka. Gdańsk: GWP.
Grzegorczykowa, R. (2007). Wstęp do językoznawstwa. Warszawa: Wyd. Nauk. PWN.
von Humboldt, W. (2013). O myśli i mowie. Warszawa: Wyd. Nauk. PWN.
Kurcz, I. (2011). Charakterystyka kompetencji językowej – reprezentacje umysłowe. In: I. Kurcz, H. Okuniewska (red.), Język jako przedmiot badań psychologicznych. Psycholingwistyka ogólna i neurolingwistyka. Warszawa: Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej Academica.
Łuczyński, E. (2015). Wiedza o języku polskim dla logopedów. Gdańsk: Harmonia Universalis.
Maruszewski, T. (2011). Psychologia poznania. Umysł i świat. Gdańsk: GWP.
Milewski, T. (2004). Językoznawstwo. Warszawa: PWN.
Nęcki, Z. (2000). Komunikacja międzyludzka. Kraków: Antykwa.
Ninio, A., Snow, C.E. (2007). Od komunikacji przedjęzykowej do mowy. In: B. Bokus, G.W. Shugar (red.), Psychologia języka dziecka. Gdańsk: GWP.
Rosch, E. (2005). Zasady kategoryzacji. Etnolingwistyka, 17.
Ross, J.W. (2011). Specialist Communication Skills of Social Workers. New York: Palgrave Macmillan.
Schaffer, D.R., Kipp, K. (2012). Psychologia rozwoju od dziecka do dorosłości. Gdańsk: Harmonia Universalis.
Schaffer, H.R. (2005). Psychologia dziecka. Warszawa: Wyd. Nauk. PWN.
Szuman, S. (1968). Rozwój treści słownika u dzieci. Zagadnienie i niektóre wyniki badań. In: S. Szuman (red.), O rozwoju języka i myślenia dziecka. Warszawa: PWN.
Tomasello, M. (2007). Społeczno-pragmatyczna teoria uczenia się słów. In: B. Bokus, G.W. Shugar (red.), Psychologia języka dziecka. Gdańsk: GWP.
Walker, V. (2010–2011). Word learning strategies during the one-word stage. An analysis of one child’s vocabulary and phonology and its suggestions about how early words are learnt. An observation of a 17 month old child who only has a few words, and a ‘grammar’ of their current language. Leading Undergraduate Work in English Studies, 3.
Wood, D. (2006). Jak dzieci uczą się i myślą. Kraków: Wyd. UJ.
Wygotski, L. (2002). Wczesne dzieciństwo. In: A. Brzezińska, M. Marchow (red.), Lew S. Wygotski. Wybrane prace psychologiczne, Dzieciństwo i dorastanie. Poznań: Zysk i S-ka.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/pe.2023.7.49-62
Date of publication: 2023-11-23 17:05:19
Date of submission: 2023-03-13 10:26:59
Statistics
Indicators
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2023 Kinga Kuszak
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.