On the Potential of Axiological Education in Contemporary School
Abstract
In the era of relativity standards of human coexistence, multiplying pathologies and decreasing spiritual needs there can be noticed a growing interest in the things that are important, precious and permanent. Contemporary school can teach its pupils the understanding and conscious choosing of values. Educational institutions crave for teachers with a highly developed axiological competence. The focus of the present paper is on the proposals and examples of good practices inherent in value-oriented education.
Keywords
Full Text:
PDF (Język Polski)References
Bocheński J.M. (1993), Logika i filozofia. Wybór pism. Warszawa: PWN.
Borowski H. (1992), Wartość jako przeżycie. Wprowadzenie do aksjologii. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Chałas K. (2003), Wychowanie ku wartościom. Elementy teorii i praktyki, t. 1: Godność, wolność, odpowiedzialność, tolerancja. Lublin–Kielce: Wydawnictwo „Jedność”.
Czerniawska M. (1995), Inteligencja a system wartości. Studium psychologiczne. Białystok: Trans Humana.
Denek K. (2005), Ku dobrej edukacji. Toruń–Leszno: Wydawnictwo Edukacyjne „Akapit”.
Furmanek W. (1995), Człowiek – człowieczeństwo – wychowanie. Rzeszów: Wydawnictwo Oświatowe Fosze.
Gnitecki J., Pasterniak W. (1993), Wychowanie jako poszukiwanie wartości. Gorzów Wielkopolski: Wojewódzki Ośrodek Metodyczny.
Gołaszewska M. (1986), O naturze wartości estetycznych. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Jazukiewicz I. (1999), Autorytet nauczyciela. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Jedynak S. (red.) (1994), Mały słownik etyczny. Bydgoszcz: Oficyna Wydawnicza Branta.
Kobyłecka E. (2005), Nauczyciel wobec współczesnych zadań edukacyjnych. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Kobyłecka E. (2009), Nauczyciele i uczniowie gimnazjum wobec wyboru wartości. Między pewnością a zwątpieniem. Zielona Góra: Oficyna Uniwersytetu Zielonogórskiego.
Mariański J. (2012), Świadomość moralna Polaków w procesie przemian – główne tendencje. W: A. Jawłowska, W. Pawlik, B. Fatyga (red.), Style życia, wartości, obyczaje. Stare tematy, nowe spojrzenia. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
Mariański J., Smyczek L. (red.) (2008), Wartości, postawy, więzi moralne w zmieniającym się społeczeństwie. Kraków: Wydawnictwo WAM.
Niemczuk A. (2012), Diagnoza i terapia aksjologii. W: B. Truchlińska (red.), Aksjologia współczesności. Problemy i kontrowersje. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Nowak M. (2008), Teorie i koncepcje wychowania. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Obuchowski K. (2000), Galaktyka potrzeb. Psychologia dążeń ludzkich. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
Okoń W. (2009), Wszystko o wychowaniu. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Olbrycht K. (2002), Prawda, dobro i piękno w wychowaniu człowieka jako osoby. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Ostrowska K. (1998), W poszukiwaniu wartości. Ćwiczenia z uczniami. Gdańsk: GWP.
Ostrowska U. (1998), Doświadczanie wrażliwości edukacyjnej w szkole wyższej. Bydgoszcz: Wydawnictwo WSP.
Siemianowski A. (1995), Szkice z etyki wartości. Gniezno: Wydawnictwo „Gaudentium”.
Szymański M.J. (2000), Młodzież wobec wartości. Próba diagnozy. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
Tillman D. (2004), Wychowanie w duchu wartości. Poszerzanie świata 8–14 lat. Program edukacyjny. Warszawa: WSiP.
Wojnar I. (2016), Humanistyczne przesłanki niepokoju. Warszawa: Dom Wydawniczy Elipsa.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/pe.2018.2.47-55
Date of publication: 2018-12-28 15:54:42
Date of submission: 2018-03-19 16:53:20
Statistics
Indicators
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2018 Ewa Pasterniak-Kobyłecka
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.