Electronic Public Services for Citizens – an Outline of the Issues
Abstract
The implementation of e-services is part of the development of informatization of public administration. Electronic public services are becoming increasingly important nowadays. In addition to the traditional provision of services, electronic administration is becoming one of the key forms of dealing with official matters. A number of legal provisions are being implemented, which are the basis for the implementation of e-services and allow for their use. Actions to change the approach to e-services were forced during the pandemic, which allowed for the acceleration of the process of change and approach to performing tasks by the administration using the Internet. A key role in the provision of electronic services is played by the Electronic Platform of Public Administration Services (ePUAP), which provides one of the largest amounts of e-services. The aim of the article is to define e-services and to demonstrate the legal basis for their implementation in Poland. In addition, the types of e-services, the ePUAP platform and its functionalities as a platform with which it is possible to provide electronic services are discussed. The work uses the dogmatic and legal method.
Keywords
Full Text:
PDF (Język Polski)References
Bródka A., Praktyczne problemy doręczeń w postępowaniu administracyjnym, „Annales UMCS sectio G (Ius)” 2022, vol. 69(1), DOI: https://doi.org/10.17951/g.2022.69.1.7-22.
Chaba D., Warunki cyfryzacji samorządu terytorialnego w Polsce, „Samorząd Terytorialny” 2021, nr 5, LEX/el.
Drobiazgiewicz J., Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej (ePUAP) – założenia a rzeczywistość, „Roczniki Kolegium Analiz Ekonomicznych” 2012, nr 24.
Fleszer D., Funkcjonowanie elektronicznej administracji na przykładzie ePUAP, „Roczniki Administracji i Prawa” 2012, nr 12.
Główny Urząd Statystyczny, Społeczeństwo informacyjne w Polsce w 2021 r., 24.11.2021, https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/nauka-i-technika-spoleczenstwo-informacyjne/spoleczenstwo-informacyjne/spoleczenstwo-informacyjne-w-polsce-w-2021-roku,2,11.html (dostęp: 2.01.2023).
Hasło: E-usługa, https://www.power.gov.pl/strony/slownik/#E-usuga (dostęp: 21.12.2022).
Jarosz A.J., Digitalizacja usług publicznych na przykładzie biletów komunikacji miejskiej, [w:] S. Dudzik, I. Kawka, R. Śliwa (red.), E-administracja. Skuteczna, odpowiedzialna i otwarta administracja w Unii Europejskiej, Kraków 2022.
Kardasz P., Nowe zasady dotyczące doręczania pism i wnoszenia podań w formie dokumentu elektronicznego w ogólnym postępowaniu administracyjnym (nowelizacja Kodeksu postępowania administracyjnego z dnia 5.10.2021 r.) – Część I, „Prawo i Więź” 2021, nr 4(38).
Lorenz K., Podpis zaufany w rozwoju e-administracji, „Studia Informatica Pomerania” 2017, nr 3(45).
Łukaszuk A., Problematyka kompetencji cyfrowych kadr administracji publicznej jako istotnego czynnika procesu transformacji cyfrowej jednostek samorządu terytorialnego w Polsce, „Studia Prawnoustrojowe” 2022, nr 58, DOI: https://doi.org/10.31648/sp.7985.
Ministerstwo Cyfryzacji, Katalog cyfrowych usług polskiej administracji, https://www.gov.pl/web/cyfryzacja/katalog-cyfrowych-uslug-polskiej-administracji (dostęp: 1.08.2022).
Ministerstwo Cyfryzacji, Rodzaje usług na ePUAP, https://www.gov.pl/web/cyfryzacja/rodzaje-uslug-na-epuap (dostęp: 20.02.2023).
Monarcha-Matlak A., Obowiązki administracji w komunikacji elektronicznej, LEX/el.
Romaniuk P., Szanse i zagrożenia dla administracji publicznej w świadczeniu usług drogą elektroniczną, „Studia Prawnoustrojowe” 2022, nr 58, DOI: https://doi.org/10.31648/sp.8055.
Romaniuk P., Tradycje i przyszłość administracji publicznej w zakresie rozwoju e-usług, „Journal of Modern Science” 2020, vol. 1(44), DOI: https://doi.org/10.13166/jms/125598.
Sakowicz M., Electronic Promise for Local and Regional Communities, “Local Government Brief, LGI Journal” 2003 (Winter).
Skoczylas D., Znaczenie cyberbezpieczeństwa w administracji publicznej, [w:] B. Jaworska-Dębska, P. Kledzik, J. Sługocki (red.), Wzorce i zasady działania współczesnej administracji publicznej, Warszawa 2020.
Szewc T., Administracja wobec rozwoju e-usług, „Przegląd Prawa Publicznego” 2012, nr 7–8, LEX/el.
Śwital P., Standaryzacja usług w administracji elektronicznej, [w:] B. Jaworska-Dębska, P. Kledzik, J. Sługocki (red.), Wzorce i zasady działania współczesnej administracji publicznej, Warszawa 2020.
Śwital P., Wirtualny urząd – jako narzędzie zapewniające ciągłość działania administracji w dobie pandemii wywołanej wirusem SARS-CoV-2, [w:] E. Ura (red.), Funkcjonowanie administracji publicznej w okresie pandemii COVID-19, Rzeszów 2022.
Ura E., Wstęp, [w:] E. Ura (red.), Funkcjonowanie administracji publicznej w okresie pandemii COVID-19, Rzeszów 2022.
Werenowska A., Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej jako forma kontaktu z interesariuszami, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu” 2018, nr 527, DOI: https://doi.org/10.15611/pn.2018.527.25.
What Is Plain Language?, https://www.plainlanguage.gov/about/definitions (dostęp: 20.02.2023).
Wiewórkowski W.R., Wierczyński G., Informatyka prawnicza. Technologia informacyjna dla prawników i administracji publicznej, Warszawa 2008.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/ppa.2022.5.137-150
Date of publication: 2023-10-17 14:34:32
Date of submission: 2023-01-21 18:12:18
Statistics
Indicators
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.