Intangible Cultural Heritage of Belarus and Poland in the Media – an Analysis Based on the Example of “Koniki” Carolling in Dawyd-Haradok and “Walking with a Goat” in Kuyavia

Alena Leshkevich

Abstract


The article analyses the similarities and differences in the representation of intangible cultural heritage in Belarusian and Polish press materials and social networks, which in the long run may serve to develop recommendations on the creation of an Ethical Code for journalists and other authors working with intangible cultural heritage. This text reflects not only the position of the researcher, but also that of a journalist and activist, who has been covering topics related to the intangible cultural heritage in the Belarusian media since 2012, working in different cultural institutions, and since 2008 has been associated with the NGO “Students’ Ethnographic Association” accredited by UNESCO to provide advisory services to the Intergovernmental Committee in the framework of the 2003 UNESCO Convention for the safeguarding of Intangible Cultural Heritage.


Keywords


intangible cultural heritage, media, annual rites

References


Sources / Źródła

Documents / dokumenty

Convention for the Safeguarding of the Intangible Cultural Heritage. (2003). Pobrano z: https://ich.unesco.org/en/convention (dostęp: 28.02.2024).

Dzâržaǔny spìs gìstoryka-kulʹturnyh kaštoǔnascej Rèspublìkì Belarusʹ. (b.d.). [Дзяржаўны спіс гісторыка-культурных каштоўнасцей Рэспублікі Беларусь. (б.д.)]. Pobrano z: http://gosspisok.gov.by/?size=10&page=531 (dostęp: 10.10.2024).

Ethical Principles for Safeguarding Intangible Cultural Heritage. (2015). Pobrano z: https://ich.unesco.org/en/ethics–and–ich–00866 (dostęp: 28.02.2024).

Krajowa Lista Niematerialnego Dziedzictwa Kulturowego. (b.d.). Pobrano z: https://niematerialne.nid.pl/niematerialne–dziedzictwo–kulturowe/krajowa–lista–niematerialnego–dziedzictwa–kulturowego/ (dostęp: 28.02.2024).

Operational Directives s for the Implementation of the Convention for the Safeguarding of the Intangible Cultural Heritage. (2022). In: Basic Texts of the 2003 Convention for the Safeguarding of the Intangible Cultural Heritage. 2022 Edition (p. 25–95). Pobrano z: https://ich.unesco.org/doc/src/2003_Convention_Basic_Texts–_2022_version–EN_.pdf (dostęp: 28.02.2024).

Internet pages / strony internetowe

Ad haty da haty ì da galoǔnaj scèny – „Konìkì” u Davìd-Garadku. (2024). [Ад хаты да хаты і да галоўнай сцэны – „Конікі” у Давід-Гарадку] Pobrano z: https://media-polesye.by/news/ad-haty-da-haty-i-da-galo%D1%9Enaj-sczeny-koniki-u-david-garadku/ (dostęp: 28.02.2024).

Âkubenok, Vadim. (2022). Reportaž: Bajkery i „Koniki” s tûningom: kak v David-Gorodke otmetili kolâdnyj večer. [Якубенок, Вадим. (2022). Репортаж: Байкеры и „Коники” с тюнингом: как в Давид-Городке отметили колядный вечер]. Pobrano z: https://www.belta.by/regions/view/reportazh-bajkery-i-koniki-s-tjuningom-kak-v-david-gorodke-otmetili-koljadnyj-vecher-479494-2022/ (dostęp: 28.02.2024).

„Chodzenie z kozą”, czyli kujawskie zapusty. (2019). Pobrano z: https://www.kalendarzrolnikow.pl/5000/chodzenie-z-koza-czyli-kujawskie-zapusty (dostęp: 28.02.2024).

Chodzenie z kozą na Kujawach wpisane na Krajową Listę Niematerialnego Dziedzictwa Kulturowego. (2021). Pobrano z: https://www.national-geographic.pl/artykul/chodzenie-z-koza-na-kujawach-wpisane-na-krajowa-liste-niematerialnego-dziedzictwa-kulturowego (dostęp: 28.02.2024).

Dorosz, Piotr. (2021). Gdzie koza chodzi.... Pobrano z: https://jedynka.polskieradio.pl/artykul/2679339,Gdzie-koza-chodzi (dostęp: 28.02.2024).

Egorenkova, Lûbovʹ. (2023). GLYBÌNKA. Čym ganarycca ì pryvablìvae gascej Davyd-Garadok. [Егоренкова, Любовь. (2023). ГЛЫБІНКА. Чым ганарыцца і прываблівае гасцей Давыд-Гарадок]. Pobrano z: https://minsknews.by/glybinka-chym-ganaryczcza-i-pryvablivae-gasczej-davyd-garadok/ (dostęp: 28.02.2024).

Foto-video reportaž: v David-Gorodke otprazdnovali „Koniki”. (2022). [Фото-видео репортаж: в Давид-Городке отпраздновали „Коники”]. Pobrano z: https://polese.by/foto-video-reportazh-v-david-gorodke-otprazdnovali-koniki/ (dostęp: 28.02.2024).

Fuminkowska, Ewelina. (2024a). Koza Wólka już przygotowana. Kolorowy korowód wyjedzie na ulice. Zdjęcia. Pobrano z: https://aleksandrowkujawski.naszemiasto.pl/koza-wolka-juz-przygotowana-kolorowy-korowod-wyjedzie-na/ar/c13-9602289 (dostęp: 28.02.2024).

Fuminkowska, Ewelina. (2024b). Kujawskie zapusty. Koza ze Śliwkowa wyjechał na ulice wsi - mamy zdjęcia i wideo. Pobrano z: https://pomorska.pl/kujawskie-zapusty-koza-ze-sliwkowa-wyjechal-na-ulice-wsi-mamy-zdjecia-i-wideo/ar/c1-18298465 (dostęp: 28.02.2024).

Gnomik Vasâ. (2023). Bolʹšoj prazdnik v David-Gorodke. [Гномик Вася. (2023). Большой праздник в Давид-Городке]. Pobrano z: https://www.youtube.com/watch?v=CTBlJ6aoa3E (dostęp: 28.02.2024).

Gamzovìč, Règìna. (2020). „Oj tam, pad Ščadrom…”. [Гамзовіч, Рэгіна. (2020). „Ой там, пад Шчадром…”] Pobrano z: http://www.kimpress.by/index.phtml?page=2&id=16864 (dostęp: 28.02.2024).

HolidayAndTravel. (2019). Obrâd „Koniki” v belorusskom „David-Gorodke”. [HolidayAndTravel. (2019). Обряд „Коники” в белорусском „Давид-Городке”]. Pobrano z: https://www.youtube.com/watch?v=2jr7ZNmUxWM (dostęp: 28.02.2024).

Ìnventar nematèryâlʹnaj kulʹturnaj spadčyny. (b.d.). [Інвентар нематэрыяльнай культурнай спадчыны. (б. д.)]. Pobrano z: https://living-heritage.by/ (dostęp: 18.06.2023).

Janikowski, Grzegorz. (2021). „Chodzenie z kozą” jednym z nowych wpisów na Krajowej Liście Niematerialnego Dziedzictwa Kulturowego. Pobrano z: https://podroze.onet.pl/aktualnosci/chodzenie-z-koza-jednym-z-nowych-wpisow-na-krajowej-liscie-niematerialnego/92nq4xh (dostęp: 28.02.2024).

Jaraszewicz, Hanna. (2023). Konìkì-2023 ǔ Davyd-Garadku. [Jaraszewicz, Hanna. (2023). Конікі-2023 ў Давыд-Гарадку]. Pobrano z: https://www.facebook.com/Jaraszewicz/posts/pfbid0ANhGA7tEWYi9WLuDkhwVwNQn4QciN72EYCfPjC3xizFpRguaik5WhP81wJGpNaTDl (dostęp: 28.02.2024).

Kak prohodit starinnyj obrâd „Koniki” v David-Gorodke. (2024). [Как проходит старинный обряд „Коники” в Давид-Городке]. Pobrano z: https://brestcity.com/blog/kak-proxodit-starinnyj-obryad-koniki-v-david-gorodke-video (dostęp: 28.02.2024).

Kalesnìkava, Maša. (2020). „Konìkì bâgucʹ”: âk u Davyd-Garadku adgulâlì Ščadrèc. [Калеснікава, Маша. (2020). „Конікі бягуць”: як у Давыд-Гарадку адгулялі Шчадрэц] Pobrano z: https://euroradio.fm/koniki-byaguc-yak-u-david-garadku-adgulyali-shchadrec (dostęp: 28.02.2024).

Kapustnik bodzie i poszczypuje. (2017). Pobrano z: https://regiony.rp.pl/archiwum/art17581211-kapustnik-bodzie-i-poszczypuje (dostęp: 18.01.2024).

Korowód zapustny przeszedł ulicami Włocławka. (2018). Pobrano z: https://wiadomosci.onet.pl/kujawsko-pomorskie/korowod-zapustny-przeszedl-ulicami-wloclawka/fqphb4c (dostęp: 28.02.2024).

Koza straszy na Kujawach w zapusty. (2019). Pobrano z: https://www.tygodnik-rolniczy.pl/wies-i-rodzina/koza-straszy-na-kujawach-w-zapusty-2376225 (dostęp: 28.02.2024).

Koza 5533. (2021). Koza Wilkowice – Ostatki 2021. Pobrano z: https://www.youtube.com/watch?v=NT1WPev_yF4 (dostęp: 28.12.2023).

Kujawskie "chodzenie z kozą" na liście Niematerialnego Dziedzictwa Kulturowego. (2021). Pobrano z: https://torun.wyborcza.pl/torun/7,48723,26795787,kujawskie-zapusty-na-liscie-niematerialnego-dziedzictwa-kulturowego.html (dostęp: 28.02.2024).

Kujawske tradycje - "chodzenie z kozą". (2024). Pobrano z: https://www.aleksandrowkujawski.pl/asp/pl_start.asp?typ=13⊂=0&subsub=0&menu=6&artykul=6329&akcja=artykul (dostęp: 28.02.2024).

Kujawskie Zapusty. Pobrano z: https://www.facebook.com/profile.php?id=100064575164266 (dostęp: 28.02.2024).

Kurowska, Natalia. (2022). Kujawska „Koza” odwiedziła Ciechocinek. Pobrano z: https://bydgoszcz.tvp.pl/58747715/kujawska-koza-odwiedzila-ciechocinek (dostęp: 28.02.2024).

„Labčanka” i „Konіkі” v David-Gorodke. (2024). [„Лабчанка” и „Конікі” в Давид-Городке. (2024)]. Pobrano z: https://lnc.by/news/kultura/labchanka-i-koniki-v-david-gorodke/ (dostęp: 28.02.2024).

Lewicka-Ritter, Krystyna. (2021). Redaktor Lewicka-Ritter o tradycji chodzenia z „kozą” i maszkarach zapustnych. Pobrano z: https://tygodnikbydgoski.pl/kultura/redaktor-lewicka-ritter-o-tradycji-chodzenia-z-koza-i-maszkarach-zapustnych (dostęp: 21.11.2023).

Macijewska, Joanna. (2023). Korowód Grup Zapustnych przejdzie ulicami Włocławka. Pobrano z: https://wloclawek.naszemiasto.pl/korowod-grup-zapustnych-przejdzie-ulicami-wloclawka-takie/ar/c13-9212393 (dostęp: 28.02.2024).

Magda G. (b.d.). @WiwatZapusty. Pobrano z: https://www.youtube.com/@WiwatZapusty (dostęp: 28.02.2024).

Majster Rafał. (2023). Tak się obchodzi koniec karnawału na Kujawach. Pobrano z: https://www.youtube.com/watch?v=NinKa-8O2hc (dostęp: 28.02.2024).

Media-Polesʹe. (2020). Starinnyj kolâdnyj obrâd „Koniki” v David-Gorodke [Медиа- Полесье. (2020). Старинный колядный обряд „Коники” в Давид-Городке]. Pobrano z: https://www.youtube.com/watch?v=ds78-1Mxe2o (dostęp: 28.02.2024).

Melʹnik, Anna. (2020). Prazdnik „Koniki” vstrečal gostej. [Мельник, Анна. (2020). Праздник „Коники” встречал гостей] Pobrano z: https://polese.by/prazdnik-koniki-vstrechal-gostej/ (dostęp: 3.03.2024).

Melʹnik, Anna. (2022). „Koniki” v David-Gorodke: vzglâd iznutri [Мельник, Анна. (2022). „Коники” в Давид-Городке: взгляд изнутри] Pobrano z: https://polese.by/koniki-vzgljad-iznutri/ (dostęp: 3.03.2024).

Nikiforenko, Aleksandr. (2023). Nematerialʹnoe kulʹturnoe nasledie Belarusi: „Koniki” zarâžaût po polnoj!. [Никифоренко, Александр. (2023). Нематериальное культурное наследие Беларуси: „Коники” заряжают по полной!]. Pobrano z: https://polese.by/nematerialnoe-kulturnoe-nasledie-belarusi-koniki-zarjazhajut-po-polnoj/ (dostęp: 3.03.2024).

Nikiforenko, Aleksandr. (2024). „Konіkі”: otdohnutʹ dušoj. [Никифоренко, Александр. (2024). „Конікі”: отдохнуть душой]. Pobrano z: https://polese.by/koniki-otdohnut-dushoj/ (dostęp: 3.03.2024).

Okraska, Magdalena. (2023). Świat na opak. Pobrano z: https://www.polskieradio.pl/377/7415/Artykul/3109268,swiat-na-opak (dostęp: 28.02.2024).

Ormanowska, Katarzyna. (2020). Taniec i śpiew! Ostatni dzień karnawału po kujawsku. Pobrano z: https://bydgoszcz.tvp.pl/46821893/zapusty-kujawskie (dostęp: 28.02.2024).

Ostatki. (2024). Pobrano z: https://www.polskieradio.pl/377/7416/artykul/2269636,ostatki (dostęp: 28.02.2024).

Podkoziołek w Kruszynie 2024 r. (2024). Pobrano z: https://nwloclawek.pl/artykul/podkoziolek-w-kruszynie/1527648 (dostęp: 28.02.2024).

Radosny orszak Kozy zawitał do Urzędu. (2024). Pobrano z: https://zlotnikikujawskie.pl/aktualnosci/radosny-orszak-kozy-zawital-do-urzedu.html (dostęp: 28.02.2024).

Rakowicz, Grażyna. (2023). Koza wędruje po domach. To znak, że na Kujawach świętują zapusty. Pobrano z: https://bydgoszcz.tvp.pl/66397018/rozpoczal-sie-czas-chodzenia-z-koza (dostęp: 28.02.2024).

Rolnik Pracuje. (2019). Misiek Tańczy w John Deere. Pobrano z: https://youtu.be/nQWLIC6NKz0?feature=shared (dostęp: 28.02.2024).

Rolnik Szuka. (2021). Koza Ossowo / Koza Kaniewo. Pobrano z: https://www.youtube.com/watch?v=lYiZSJ6ZjhE (dostęp: 28.02.2024).

Rosińska, Izabela. (2021). Kujawski karnawał. Pobrano z: https://mlynwiedzy.org.pl/chodzenie-z-koza/ (dostęp: 28.02.2024).

Ŝiryj, Taras. (2022). Naši „Koniki” kruče, čem Novyj god. [Щирый, Тарас. (2022). Наши „Коники” круче, чем Новый год]. Pobrano z: https://people.onliner.by/2022/01/16/obryad-koniki (dostęp: 28.02.2024).

Ŝiryj, Taras. (2024). Zdesʹ Supermen otryvaetsâ s konem. [Щирый, Тарас. (2024). Здесь Супермен отрывается с конем]. Pobrano z: https://people.onliner.by/2024/01/15/david-gorodo (dostęp: 28.02.2024).

Sikora, Joanna. (2022). Grupy zapustne odwiedzają mieszkańców kujawskich wsi. To znak, że koniec karnawału tuż, tuż. Pobrano z: https://bydgoszcz.tvp.pl/58722362/grupy-zapustne-odwiedzaja-mieszkancow-wsi (dostęp: 28.02.2024).

Sikorska, Dominika. (2021). Kujawska koza na Krajowej Liście Niematerialnego Dziedzictwa Kulturowego. Pobrano z: https://bydgoszcz.tvp.pl/56481211/kujawska-koza-na-krajowej-liscie-niematerialnego-dziedzictwa-kulturowego (dostęp: 28.02.2024).

Skvarcheuski, Dzmitry. (2023). Padzâlûsâ nekatorymì dumkamì ì ǔražannâmì paslâ Konìkaǔ u Davyd-Garadku. [Skvarcheuski, Dzmitry. (2023). Падзялюся некаторымі думкамі і ўражаннямі пасля Конікаў у Давыд-Гарадку]. Pobrano z: https://www.facebook.com/dzmitry.skvarcheuski/posts/pfbid02Xk1YkmiYDSoeEc7RRCbnYh8fLMKkDy4pbZC8GSZH9JyCNNXYsKWayBFfU4GvBXCNl (dostęp: 28.02.2024).

Stas'ko, Kirill. (2024). Fotofakt. V David-Gorodke prošel starinnyj zimnij obrâd „Koniki”. [Стасько, Кирилл. (2024). Фотофакт. В Давид-Городке прошел старинный зимний обряд „Коники”]. Pobrano z: https://www.sb.by/articles/fotofakt-v-david-gorodke-proshyel-starinnyy-zimniy-obryad-koniki.html (dostęp: 28.02.2024).

Telekanal ONT. (2020). Kolâdki so zvezdoj: „koniki” v David-Gorodke. [Телеканал ОНТ. (2020). Колядки со звездой: „коники” в Давид-Городке]. Pobrano z: https://www.youtube.com/watch?v=6nGDFsGf4bA (dostęp: 28.02.2024).

Tradycja we Włocławku nie ginie. To ćwierćwiecze tradycyjnego korowodu. (2014). Pobrano z: https://wiadomosci.onet.pl/kujawsko-pomorskie/tradycja-we-wloclawku-nie-ginie-to-cwiercwiecze-tradycyjnego-korowodu/l43f2jd (dostęp: 28.02.2024).

TRK Brest. (2020). „Konіkі” – Belaruskі Brènd [Трк Брест. (2020). „Конікі” – Беларускі Брэнд]. Pobrano z: https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=27x2Ac9J3N4 (dostęp: 28.02.2024).

„Tut adčuvaecca, što stary svet âščè troškì zahavaǔsâ. Ì zvyčaj sapraǔdy žyvy”. Gìstoryk navedaǔ „Konìkì” ǔ Davyd-Garadku. (2023). [„Тут адчуваецца, што стары свет яшчэ трошкі захаваўся. І звычай сапраўды жывы”. Гісторык наведаў „Конікі” ў Давыд-Гарадку]. Pobrano z: https://nashaniva.com/307626 (dostęp: 28.02.2024).

Urząd Miejski w Lubrańcu (2023). Pobrano z: https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=pfbid05PX2g3FqhFYtvfR4djWuFgA4dnvrTSvhRioENsfRmRsLjJhba5XmvgdozwUSuNQQl&id=100064659763184 (dostęp: 28.02.2024).

V David-Gorodke ežegodno prohodât „Koniki”. (2020). [В Давид-Городке ежегодно проходят „Коники”]. Pobrano z: https://www.tvr.by/news/kultura/v_david_gorodke_ezhegodno_prokhodyat_koniki/ (dostęp: 28.02.2024).

Vasìlʹ Dranʹko-Majsûk: „Konìkì” – gèta svâta, na âkìm use ščaslìvyâ. (2023). [Васіль Дранько-Майсюк: „Конікі” – гэта свята, на якім усе шчаслівыя]. Pobrano z: https://radiounet.fm/vasil-dranko-majsyuk-koniki-geta-svyata-na-yakim-use-shchaslivyya/ (dostęp: 28.02.2024).

Z głową w radiowozie. Zapusty na ulicach Włocławka. (2018). Pobrano z: https://www.polsatnews.pl/wiadomosc/2018-02-11/z-glowa-w-radiowozie-zapusty-na-ulicach-wloclawka-zdjecia/ (dostęp: 28.02.2024).

Zagorskaâ, Volʹga. (2022). „Konìkì” – sapraǔdny mâscovy karnaval, abo âk u Davyd-Garadku Ščadrèc svâtkavalì. [Загорская, Вольга. (2022). „Конікі” – сапраўдны мясцовы карнавал, або як у Давыд-Гарадку Шчадрэц святкавалі]. Pobrano z: https://budzma.org/news/koniki-u-davyd-garadku.html (dostęp: 28.02.2024).

Zaręba, Michał. (2024). Karnawał się kończy, więc na ulicach Torunia pojawił się pochód z Kozą. Pobrano z: https://www.radiopik.pl/2,117132,karnawal-sie-konczy-wiec-na-ulicach-torunia-poja (dostęp: 28.02.2024).

Studies / Opracowania

Basʹko, Volʹga; Valodzina Taccâna; Kucharonak, Taccâna. (2008). Kalândarnyâ svâty, zvyčaì ì abrady. W: Tamara Varfalameeva (rèd.). Tradycyjnaâ mastackaâ kulʹtura belarusaǔ, t. 4: Brèsckae Palesse, kn. 1 (s. 19–244). Mìnsk: Vyšèjšaâ škola. [Басько, Вольга; Валодзіна, Таццяна; Кухаронак, Таццяна. (2008). Каляндарныя святы, звычаі і абрады. У: Тамара Варфаламеева (рэд.). Традыцыйная мастацкая культура беларусаў, т. 4: Брэсцкае Палессе, кн. 1 (с. 19–244). Мінск: Вышэйшая школа].

Basʹko, Volʹga; Valodzina, Taccâna; Kucharonak, Taccâna. (2010). Kalândarnyâ svâty, zvyčaì ì abrady. W: Tamara Varfalameeva (red.). Tradycyjnaâ mastackaâ kulʹtura belarusaǔ, t. 5: Cèntralʹnaâ Belarusʹ, kn. 1 (s. 21–358). Mìnsk: Vyšèjšaâ škola. [Басько, Вольга; Валодзіна, Таццяна; Кухаронак, Таццяна. (2010). Каляндарныя святы, звычаі і абрады. У: Тамара Варфаламеева (рэд.). Традыцыйная мастацкая культура беларусаў, т. 5: Цэнтральная Беларусь, кн. 1 (с. 21–358). Мінск: Вышэйшая школа].

Jełowicki, Arkadiusz. (2018). Wielkopolskie siwki. W: Arkadiusz Jełowicki (red.). Muradyny, żandary, siwki – żywa tradycja w Wielkopolsce (s. 27–47). Szreniawa: Muzeum Narodowe Rolnictwa i Przemysłu Rolno-Spożywczego.

Klimek, Łukasz (red.). (2014). Świat Lajkonika: konik na świecie. Kraków: Muzeum Historyczne Miasta Krakowa.

Kolberg, Oskar. (1962 [1867]). Lud. Jego zwyczaje, sposób życia, mowa, podania, przysłowia, obrzędy, gusła, zabawy, pieśni, muzyka i tańce, Serya III: Kujawy, cz. 1. Warszawa: Drukarnia Jana Jaworskiego.

Kovalʹčuk, Nadìâ. (2021). Tradicìjnì svâta ta obrâdi Rìvnensʹkogo Polìssâ: struktura, termìnologìâ, geografìâ poširennâ (seredina XX st.). Kiïv: Art Ekonomì. [Ковальчук, Надія. (2021). Традиційні свята та обряди Рівненського Полісся: структура, термінологія, географія поширення (середина ХХ ст.). Київ: Арт Економі].

Krzyżaniak, Barbara. (2001). Obrzędy i zwycaje zapustne. W: Roderyk Lange, Aleksander Pawlak, Barbara Krzyżaniak. Folklor Kujaw (s. 171–178). Poznań: Fundacja Instytutu Choreologii w Poznaniu.

Kucharonak, Taccâna. (2001). Maskì ǔ kalândarnaj abradnascì belarusaǔ. Mìnsk: Uradžaj. [Кухаронак, Таццяна. (2001). Маскі ў каляндарнай абраднасці беларусаў. Мінск: Ураджай].

Leshkevich, Alena. (2022). Tradycyjny kalândar: Narysy. Mìnsk: Belaruskaâ navuka. [Ляшкевіч, Алена. (2022). Традыцыйны каляндар: Нарысы. Мінск: Беларуская навука].

Leshkevich, Alena. (2023a). „Jesteśmy Kozą na telefon”: grupa z Paniewa. W: Alena Leshkevich, Katarzyna Waszczyńska (red.). Kujawskie zapusty. Szkice etnograficzne (s. 19–43). Kraków: Księgarnia Akademicka. DOI: https://doi.org/10.12797/9788383680118.

Leshkevich, Alena. (2023b). Od obrzędu do zabawy: przekształcenie kolędowania w czasie tradycyjnych świąt dorocznych w Białorusi i Polsce (na przykładzie kolędowania Koniki w Dawyd–Haradku i chodzenia z kozą na Kujawach). Acta Albaruthenica, 23, s. 193–212. DOI: https://doi.org/10.31338/2720–698Xaa.23.11.

Leshkevich, Alena. (2024). Intangible cultural heritage of Poland and Belarus in media messages (identification of threats). Łódzkie Studia Etnograficzne, 63, s. 91–106. https://doi.org/10.12775/LSE.2024.63.05.

Leshkevich, Alena; Waszczyńska, Katarzyna, (red.). (2023). Kujawskie zapusty. Szkice etnograficzne. Kraków: Księgarnia Akademicka. DOI: https://doi.org/10.12797/9788383680118.

Lìcʹvìnka, Vasìlʹ. (1998). Svâty ì abrady belarusaǔ. Mìnsk: Belarusʹ. [Ліцьвінка, Васіль. (1998). Святы і абрады беларусаў. Мінск: Беларусь].

Łopatyńska, Hanna. (2009). Polowanie na kozy. Zapusty na Kujawach w badaniach Muzeum Etnograficznego w Toruniu. W: Piotr Nowakowski, Krystyna Pawłowska, Monika Grabowska (red.). Świat na opak: ludowe zapusty, wczoraj i dziś, na przykładzie wybranych regionów w Polsce (s. 37–41). Włocławek: Muzeum Ziemi Kujawskiej i Dobrzyńskiej.

Łopatyńska, Hanna. (2020). „Postacie, rekwizyty i formy obrzędów kolędniczych”. W: Hubert Czachowski, Agnieszka Kostrzewa, Hanna Łopatyńska (red.). Aktywizatorzy szczęścia. O dawnych i współczesnych kolędnikach (s. 136–283). Toruń: Muzeum Etnograficzne im. Marii Znamierowskiej-Prüfferowej w Toruniu.

Michałowska, Grażyna. (2020). UNESCO Sukcesy, porażki, wyzwania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.

Marmysh, Taccâna. (2020). Ugrozy institucializacii narodnogo tvorčestva v Gosudarstvennom spiske istoriko-kulʹturnyh cennostej Belarusi. W: Tatʹâna Volodina, Mare Kyjva (red.). Missiâ vypolnima – 2, Perspektivy izučeniâ folʹklora: vzglâd iz Belarusi i Èstonii (s. 309–326). Minsk: Belaruskaâ navuka. [Мармыш, Татьяна. (2020). Угрозы институциализации народного творчества в Государственном списке историко-культурных ценностей Беларуси. В: Татьяна Володина, Маре Кыйва (ред.). Миссия выполнима – 2, Перспективы изучения фольклора: взгляд из Беларуси и Эстонии (с. 309–326). Минск: Беларуская навука].

Pawłowska, Krystyna. (1988). Zapusty na Kujawach. Analiza struktury obrzędu. Rocznik Muzealny, 2, s. 111–149.

Pawłowska, Krystyna. (1990). Obrzędy zapustne na Kujawach – prezentacja wyników badań oraz ich wykorzystanie w prace oświatowej muzeum. W: Tadeusz Baraniuk, Irena Kotowicz-Borowy (red.). Od obrzędu do teatru obrzędowego (s. 205–222). Ciechanów: Muzeum Okręgowe w Ciechanowie.

Pawłowska, Krystyna. (1998). The fenomenon of one site. The customs fostered in Kujawy towards the end of carnaval. In: Katarzyna Kaniowska, Danuta Markowska (ed.). Ethnology and anthropology at the time of transformation. Poland at the 14th Congress of the International Union of anthropological and ethnological sciences (p. 123–127). Łódź: Polish Academy of Sciences, Ethnological Sciences Commitee.

Pawłowska, Krystyna. (2009). Od ludowych zapustów do miejskiej karnawałowej parady. W: Piotr Nowakowski, Krystyna Pawłowska, Monika Grabowska (red.). Świat na opak: ludowe zapusty, wczoraj i dziś, na przykładzie wybranych regionów w Polsce. Materiały z konferencji naukowej poświęconej obrzędowości zapustnej zorganizowanej przez Muzeum Ziemi Kujawskiej i Dobrzyńskiej we Włocławku w dniu 19.02. 2009 r. (s. 27–35). Włocławek: Muzeum Ziemi Kujawskiej i Dobrzyńskiej.

Pawłowska, Krystyna; Wąsik, Beata, (red.). (2014). Kujawskie zapusty: od obrzędu do zabawy. Włocławek: Muzeum Ziemi Kujawskiej i Dobrzyńskiej.

Składowska-Antonowicz, Kalina. (1990). Obrzędy zapustne w Szymborzu na Kujawach. W: Tadeusz Baraniuk, Irena Kotowicz-Borowy (red.). Od obrzędu do teatru obrzędowego (s. 223–241). Ciechanów: Muzeum Okręgowe w Ciechanowie.

Smyk, Katarzyna. (2016). Działania na rzecz ochrony niematerialnego dziedzictwa kulturowego na przykładzie obrzędu brodacze ze Sławatycz. Łódzkie Studia Etnograficzne, 55, s. 110–139.

Soćko-Mucha, Alicja. (2023). Od „tradycji” do „niematerialnego dziedzictwa”. Przykład szopkarstwa krakowskiego. Perspektywy kultury, 40/1, s. 43–58. DOI: https://doi.org/10.35765/pk.2023.4001.05

Stelmachowska, Barbara. (1933). "Podkoziołek" w obrzędowości zapustnej Polski zachodniej. Poznań: G. Gebethner i Wolff.

Valodzina, Taccâna; Kucharonak, Taccâna; Smirnova, Iryna. (2012). Kalândarnyâ svâty, zvyčaì ì abrady. W: Tamara Varfalameeva (red.). Tradycyjnaâ mastackaâ kulʹtura belarusaǔ, t. 6: Gomelʹskae Palesse ì Padnâproǔe, kn. 1 (s. 23–157). Mìnsk: Vyšèjšaâ škola. [Валодзіна, Таццяна; Кухаронак, Таццяна; Смірнова, Ірына. (2012). Каляндарныя святы, звычаі і абрады. У: Тамара Варфаламеева (рэд.). Традыцыйная мастацкая культура беларусаў, т. 6: Гомельскае Палессе і Падняпроўе, кн. 1 (с. 23–157). Мінск: Вышэйшая школа].

Van Gennep, Arnold. (1909). Les rites de passage. Paris: Émile Nourry.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/sb.2024.18.73-92
Date of publication: 2025-01-08 14:17:52
Date of submission: 2024-03-04 14:12:19


Statistics


Total abstract view - 88
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Belarusian) (Język Polski) - 26

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 Alena Leshkevich

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.