Rosyjskie kosmetyki z Europy czy europejskie kosmetyki z Rosji - kraj pochodzenia w komunikacji marki Natura Siberica w kontekście bojkotu rosyjskich produktów.
Streszczenie w języku polskim
Celem niniejszego artykułu jest ukazanie problematyki rozumienia kraju pochodzenia marki i produktu w kontekście bojkotu rosyjskich produktów po inwazji Rosji na Ukrainę w lutym 2022 r. Autorka omawia w nim najważniejsze zagadnienia związane z rozumieniem „narodowości” marek oraz na przykładzie założonej w Rosji Natura Siberica ukazuje, jak komunikowanie o kraju pochodzenia wpływa na budowanie tożsamości marki, jej postrzeganie oraz funkcjonowanie na rynku. Wskazuje także na problemy i zmianę komunikacji marki dotychczas czerpiącej korzyści wizerunkowe z wplatania w swoją narrację marketingową skojarzeń związanych z Syberią.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDFBibliografia
Monografie:
Altkorn J., Strategia marki, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2021;
Anholt S., Sprawiedliwość marek. Jak branding miejsc i produktów może uczynić kraj bogatym, dumnym i pewnym siebie, Instytut Marki Polskiej, Warszawa 2006;
Healey M., Czym jest branding?, przeł. J. Mikołajczyk, Warszawa 2008;
Hereźniak M., Marka narodowa. Jak skutecznie budować wizerunek i reputację kraju, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2011;
Kotler Ph., Marketing, analiza, planowanie, wdrażanie, kontrola, Warszawa 1994;
Olins W., Podręcznik brandingu, przeł, M. A. Boruc, Warszawa 2009.
Artykuły naukowe:
Aichner T., Counry-of-origin marketing: A list of typical strategies with examples, “Journal of Brand Management”, Tom 21, Nr/ wydanie 1 (Jan 2014);
Kokowicz D., Marka jako nośnik wizerunku kraju pochodzenia – Rosja w narracji marketingowej Moscow Centre of SPARC Technologies o marce Elbrus, „Studenckie Prace Prawnicze, Administratywiczne i Ekonomiczne”, 38 (Dec. 2021);
Koschate-Fischer N., Diamantopoulos A., Oldenkotte K., Are Consumers really willing to pay more for a favorable country image? A study of country-of-origin effects on willingness to pay, “Journal of International Marketing”, 20 (1)/ 2012;
Margulies, W.P., Make the most of your corporate identity, “Harvard Business Review”, Vol. 55, No. 4, (1977);
Roth M.S., Romeo J.B., Matching Product Category and Country Image perceptions: A Framework for Managing Country-of-Origin Effects, “Journal of International Business Studies”, Tom 23, no. 3 (1992);
Zaichkowsky, J.L., Strategies for distinctive brands, “Journal of Brand Management” 17/8, 2010.
Artykuły:
Bojkot rosyjskich produktów. Jak to zrobić? 28.02.2022, Wirtualnemedia.pl, www.wirtualnemedia.pl;
Bojkot rosyjskich towarów i producentów w sieciach handlowych i e-sklepach, 1.03.2022, Press.pl, www.press.pl;
Natura Siberica: Co dalej z marką w Polsce? 10.03.2022, Fashion Biznes, https://fashionbiznes.pl;
Natura Siberica i Babuszka Agafia są produkowane w Estonii a nie w Rosji – oświadcza dystrybutor marek ,28.02.2022, Wiadomości Kosmetyczne, www.wiadomoscikosmetyczne.pl;
Natura Siberica wstrzymała produkcję i zawiesiła pracę 80 sklepów, 5.09.2021, Wiadomości Handlowe, www.wiadomoscihandlowe.pl;
Rosyjski producent stracił licencję na marki Natura Siberica i Receptury Babuszki Agafii, 6.09.2021, Wiadomości Kosmetyczne, www.wiadomoscikosmetyczne.pl;
Smale W., The cosmetics company selling Siberia to the world, 21.02.2018, BBC News, www.bbc.com;
Zmarł twórca marek Receptury Babci Agafii i Natura Siberica, 8.01.2022, Wiadomości kosmetyczne, www.wiadomoscikosmetyczne.pl.
Inne źródła internetowe:
www.facebook.com/IzbaSpozywcza
www.gs1pl.org
www.ikea.com/pl
https://www.instagram.com/naturasibericapolska/
www.naturasiberica.com.pl
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/we.2022.8.2.193-207
Data publikacji: 2023-03-30 08:34:59
Data złożenia artykułu: 2022-11-30 12:54:02
Statystyki
Wskaźniki
Odwołania zewnętrzne
- Brak odwołań zewnętrznych
Prawa autorskie (c) 2023 Dorota Janina Kokowicz
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.