Classification of Quality Management Methods and Tools in a Functional Approach

Kinga Ratajszczak, Agnieszka Misztal, Roma Marczewska-Kuźma

Abstract


Theoretical background: The evolution of the instrumentation of quality management makes the list of methods and tools constantly open and inexhaustible. The problems of dividing and classifying quality management instruments are very often discussed in the literature. The need to have a variety of methods and tools is due to the fact that the development of modern competitive strategies, affecting the strengthening of market position, the need for rapid decision-making, as well as progress, mainly in the field of information technology and continuous changes in markets, pose qualitatively new challenges to managers.

Purpose of the article: The purpose of this article is to present selected quality management instrumentation by process group.

Research methods: In this article, literature review was the starting point for empirical research. Finally, a set of fifty new and classic quality management methods and tools in relation to their main functions was analysed. Based on this, data tables were generated.

Main findings: In a large collection of methods, tools and solutions, new concepts appear that are multi-disciplinary and require interdisciplinary knowledge. The choice of appropriate quality instruments is determined by the specificity of the organization and many other variables. The correct use of quality management instruments contributes to solving problems at the management and executive levels of production enterprises, while enriching knowledge about processes.


Keywords


quality management; quality management methods and tools; quality management instruments

Full Text:

PDF

References


Antony, J., Sony, M., Furterer, S., McDermott, O., & Pepper, M. (2022). Quality 4.0 and its impact on organizational performance: an integrative viewpoint. The TQM Journal, 34(6), 2069–2084.

Bachman, P. (2017). Jakość w procesach produkcyjnych. Problemy Inżynierii Bezpieczeństwa i Nauk o Pracy, 5, 46–47.

Bamford, D.R., & Greatbanks, R.W. (2005). The use of quality management tools and techniques: A study of application in everyday situations. International Journal of Quality & Reliability Management, 22(4), 376–392.

Belu, N., Ionescu, L., Misztal, A., & Mazăre, A. (2015). Poka Yoke system based on image analysis and object recognition. In IOP Conference Series: Materials Science and Engineering (Vol. 95, article No. 012138). IOP Publishing.

Bielińska, N. (2017). Matryce kompetencji jako narzędzie wspomagające zarządzanie zasobami ludzkimi w przedsiębiorstwie produkcyjnym. Przedsiębiorczość i Zarządzanie, Nauka dla praktyki gospodarczej i samorządowej: aplikacyjne walory teorii i instrumentów zarządzania, 18(3/2), 155–169.

Broday, E.E. (2022). The evolution of quality: From inspection to quality 4.0. International Journal of Quality and Service Sciences, 14(3), 368–382.

Bugdol, M. (2008). Zarządzanie jakością w urzędach administracji publicznej. Teoria i praktyka. Difin.

Chan, F.T.S., Lau, H.C.W., Ip, R.W.L., Chan, H.K., & Kong, S. (2005). Implementation of total productive maintenance: A case study. International Journal of Production Economics, 95(1), 71–94.

Czekaj, J. (1975). Wykres Clarka w badaniu i usprawnianiu pracy administracyjnej metodą analizy wrażliwości. Organizacja – Metody – Technika, 7.

Czernyszewicz, E. (2012). Samoocena jako element oceny skuteczności systemu zarządzania jakością i doskonalenia organizacji ukierunkowanej na wyniki. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. Orientacja na wyniki – modele, metody i dobre praktyki, 264, 57–70.

Ćwiklicki, M., & Alcouffe, A. (2013). The Dissemination of management innovations through consultancy in the postwar period. In MPRA Paper 48310. University Library of Munich.

Dahlgaard, J.J., Kristensen, K., & Kanji, G.K. (2004). Podstawy zarządzania jakością. PWN.

Danielak, W., & Pujer, K. (2017). Nowoczesne zarządzanie organizacją ze szczególnym uwzględnieniem orientacji zasobowej. EXANTE.

Detyna, B. (2011). Zarządzanie jakością w logistyce. Wyd. Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Angelusa Silesiusa.

Frąś, J., Frąś, T., & Frąś, M. (2017). Model instrumentów zarządzania jakością w procesach produkcyjnych. Problemy Nauk Stosowanych, 6, 175–188.

Fundin, A., Lilja, J., Lagrosen, Y., & Bergquist, B. (2020). Quality 2030: Quality management for the future. Total Quality Management & Business Excellence. https://doi.org/10.1080/14783363.2020.1863778

Grześ, A. (2014). Wykres Gantta a metoda ścieżki krytycznej (CMP). Optimum, Studia Ekonomiczne, 4(70), 196–214.

Gupta, A.K. (2021). Kaizen costing: A system of cost reduction through continuous improvement. International Journal of Research in Engineering, Science and Management, 4(3), 79–81.

Hamrol, A. (2017). Zarządzanie i inżynieria jakości. PWN.

Hamrol, A., & Mantura, W. (1998). Zarządzanie jakością. Teoria i praktyka. PWN.

Hamrol, A., & Mantura, W. (2002). Zarządzanie jakością. Teoria i praktyka. PWN.

Hamrol, A., & Mantura, W. (2005). Zarządzanie jakością. Teoria i praktyka. PWN.

Hebda-Grodzka, M. (2002). Kompleksowe zarządzanie jakością (TQM) jako możliwość zmian w oświacie. Wyższa Szkoła Administracji Publicznej w Białymstoku.

Imai, M. (2007). Klucz do konkurencyjnego sukcesu Japonii. Kaizen Institute Polska MT Biznes.

Jękal, A., & Małysa, T. (2022). Zastosowanie wybranych narzędzi lean manufacturing i jakości w zakresie poprawy organizacji produkcji. Zarządzanie Przedsiębiorstwem, 25(1–2), 2–6.

Kacała, J., & Kołaczyk, E. (2013). Wdrażanie modelu doskonałości EFQM – determinant. Zarządzanie i Finanse, 4(2), 145–154.

Kolman, R., Grudowski, P., Meller, A., & Preihs, J. (1996). Wybrane zagadnienia zarządzania jakością. Wyższa Szkoła Administracji i Biznesu.

Kołakowska, D. (2018). Walidacja a weryfikacja metody pomiarowej. Zeszyty Naukowe Wydziału Elektrotechniki i Automatyki Politechniki Gdańskiej, 59, 91–92.

Konieczka, K. (2021). Solving problems in hoshin kanri system approach using quality management tools. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Organizacja i Zarządzanie. https://doi.org/10.29119/1641-3466.2021.153.16

Konieczka, K., & Konieczna, M. (2019). Bariery i ograniczenia przy wdrożeniu metody 6s: studium przypadku. Zeszyty Naukowe Politechniki Poznańskiej. Organizacja i Zarządzanie, 79, 119–131.

Kowalik, K. (2018). Diagram Ishikawy w teorii i praktyce zarządzania jakością. Czasopismo Archiwum Wiedzy Inżynierskiej, 3(1), 15–17.

Krawczyk-Bryłka, B. (2012). Empowerment – strategia zarządzania oparta na zaufaniu. Zarządzanie i Finanse, 4(1), 313–330.

Krechowicz, M. (2022). Towards sustainable project management: Evaluation of relationship-specific risks and risk determinants threatening to achieve the intended benefit of interorganizational cooperation in engineering projects. Sustainability, 2–20.

Łangowska, D. (2008). Zastosowanie japońskiej filozofii pracy Kaizen na przykładzie suwalskiej grupy Litpol Malow. In Polska Wschodnia – Zarządzanie Rozwojem (pp. 593–607). Wyższa Szkoła Administracji Publicznej.

Łańcucki, J. (2003). Podstawy kompleksowego zarządzania jakością TQM. Wydawnictwo uczelniane AE.

Łuczak, J. (1994). Nowe narzędzia w zarządzaniu jakością. Problemy Jakości, 6, 11.

Łuczak, J., & Matuszak-Flejszman, A. (2007). Metody i techniki zarządzania jakością. Kompendium wiedzy. Quality Progress.

Macura, D., Laketić, M., Pamučar, & Marinković, D. (2022). Risk analysis model with interval type-2 fuzzy FMEA – case study of railway infrastructure projects in the Republic of Serbia. Acta Polytechnica Hungarica, 19(3), 103–118.

Małyszko, M., & Wielgosz, M. (2016). Wykorzystanie metody drzew decyzyjnych w systemie wspomagania decyzji kapitana statku w sytuacjach awaryjnych. Autobusy: Technika, Eksploatacja, Systemy Transportowe, 17, 318–323.

Mantura, W. (2012). Wybrane zastosowania kwalitologii. Zarządzanie i Finanse, 3(1), 37–24.

Marzec, P. (2017). Klasyfikacja metod zarządzanie współczesnymi organizacjami. Organizacja i Zarządzanie, 2(38), 79–90.

Mazur, A., & Gołaś, H. (2010). Zasady, metody i techniki wykorzystywane w zarządzaniu jakością. Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej.

Mazur, A. (2023). Siedem tradycyjnych i siedem nowych narzędzi zarządzania jakością. Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej.

Mazur-Dudzińska, A., & Dudziński, J. (2015). Zastosowanie kart shewharta do kontroli jakości produkcji elementów uzbrojenia. Mechanik, 7. https://doi.org/10.17814/2015.7.268

Miller, P. (2011). Systemowe zarządzanie jakością: koncepcja systemu, ocena systemu, wspomaganie decyzyji. Difin.

Nowicki, M. (2015). Six Sigma. In K. Szymańska (Ed.), Kompendium metod i technik zarządzania. Technika i ćwiczenia (pp. 284–315). Oficyna a Wolters Kluwer business.

Nowosielski, S. (2014). Ciągłe doskonalenie procesów w organizacji. Możliwości i ograniczenia. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 340, 303.

Osada, T. (1991). The 5S’s – Five Keys to a Total Quality Environment. Asian Productivity Organization.

Pałucha, K. (2012). Nowoczesne metody w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Zeszyty Naukowe. Organizacja i Zarządzanie, Politechnika Śląska, 259–279.

Parab, A., Teli, S.N., & Jagtap, M.M. (2016). Statistical process control and six sigma an integrated approach to improve process in medical device industry. International Journal of Mechanical and Aerospace Engineering, 4(5), 85–97.

Podgórska, M. (2013). Istota jakości w zarządzaniu projektami. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, 63, 325–337.

Rodriguez, A.T., Vasquez Calampa, C., Altamirano E., & Del Carpio C. (2021). Management model for improving the quality of glazing by applying lean manufacturing tools in a ceramics plant. In ACM International Conference Proceeding Series (pp. 105–111).

Salimbeni, S., Redchuk, A., & Rousserie, H. (2023). Quality 4.0: Technologies and readiness factors in the entire value flow life cycle. Production & Manufacturing Research, 11(1), 2238797. https://doi.org/10.1080/21693277.2023.2238797

Salwin, M., Lipiak, J., & Wałachowski, P. (2019). Production improvement by using the smed method-case study. Research in Logistics & Production, 9, 137–151.

Skrzypek, E., & Hofman, M. (2010). Zarządzanie procesami w przedsiębiorstwie. Wolters Kluwer Polska.

Starzyńska, B., & Grabowska, M. (2010). Klasyfikacja instrumentarium zarządzania jakością na potrzeby doskonalenia procesów w przedsiębiorstwach. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 588, 515–524.

Stefanów, P. (2007). Wyznaczanie współczynników wagowych w procedurach klasyfikacyjnych. Zeszyty Naukowe AE w Krakowie, 764, 81–95.

Sułkowski, M., & Wolniak, R. (2013). Przegląd stosowanych metod oceny skuteczności i efektywności organizacji zorientowanych na ciągłe doskonalenie. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, 67(1900), 63–74.

Szczęśniak, S. (2016). Proces ciągłego doskonalenia przedsiębiorstwa. Journal of Modern Management Process, 2(1), 54.

Szerszunowicz, M. (2013). Analiza zdolności procesu o zależnych charakterystykach. Studia Ekonomiczne UE w Katowicach, 152, 153–161.

Szwedzka, K., & Jasiulewicz-Kaczmarek, M. (2015). Kanban jako metoda zarządzania zapasami studium przypadku. Logistyka, 6, 408–414.

Tadić Stanić, D. (2022). The role of consulting organizations in the introduction of quality 5.0. In International Conference “Industrial Engineering And Environmental Protection” IIZS. https://www.researchgate.net/publication/364302137_THE_ROLE_OF_CONSULTING_ORGANIZATIONS_IN_THE_INTRODUCTION_OF_QUALITY_50

Taguchi, G., & Clausing, D. (1990). Robust quality. Harvard Business Review, 68(1), 65–75.

Tomaszewska, K. (2022). Wykorzystanie narzędzi zarządzania jakością do identyfikacji problemów w procesie produkcyjnym wybranego przedsiębiorstwa. Akademia Zarządzania, 6(4), 117–130.

Urbaniak, A.M. (2013). Zastosowanie metody SERVQUAL do oceny jakości usług rekreacyjnych. Zeszyty Naukowe Uczelni Vistula, 32(3), 29–38.

Vernon, M. (2002). Business: The Key Concepts. Routledge.

Wawak, S. (2013).Wybrane koncepcje klasyfikacji metod zarządzania jakością. Zeszyty Naukowe UEK, 910, 37–49.

Winkowska, J., & Winkowski, C. (2018). Przegląd metod i narzędzi jakości wykorzystywanych w przedsiębiorstwie produkcyjnym. Oficyna Wydaw. Polskiego Towarzystwa Zarządzania Produkcją.

Wolniak, R. (2019). Miejsce metody QFD na tle innych metod i narzędzi zarządzania jakością. Zarządzanie i Jakość, 1(1), 15–23.

Xu, Y., Tiwari, A., Chen, H.C., & Turner, C.J. (2018). Development of a validation and qualification process for the manufacturing of medical devices: A case study based on cross-sector benchmarking. International Journal of Process Management and Benchmarking, 8(1), 79–102. https://doi.org/10.1504/.2018.10009237

Zonnenshain, A., & Kenett, R.S. (2020). Quality 4.0 – the challenging future of quality engineering. Quality Engineering, 32(4), 614–626. https://doi.org/10.1080/08982112.2019.1706744




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/h.2024.58.4.171-186
Date of publication: 2024-10-26 13:52:12
Date of submission: 2024-09-09 14:30:48


Statistics


Total abstract view - 56
Downloads (from 2020-06-17) - PDF - 0

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Kinga Ratajszczak, Agnieszka Misztal, Roma Marczewska-Kuźma

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.