Podjęcie pracy zawodowej – dylematy i ograniczenia w percepcji studentów pedagogiki specjalnej
Streszczenie w języku polskim
Celem niniejszego opracowania jest ukazanie dylematów i ograniczeń, jakie towarzyszą studentom pedagogiki specjalnej, a związane są z podjęciem pracy zawodowej w przyszłości. Istotne było uzyskanie odpowiedzi na pytania dotyczące: czynników determinujących pracę pedagoga specjalnego; oceny własnej przygotowania teoretycznego i praktycznego do podjęcia pracy; znaczenia odbytych praktyk pedagogicznych; rodzajów trudności, jakie może napotkać nauczyciel pracujący z uczniami z niepełnosprawnością; czynników determinujących wybór miejsca pracy. Badaniami empirycznymi, które przeprowadzono za pomocą wywiadu skategoryzowanego, objęto grupę 43 studentów, w tym 40 (93%) kobiet oraz 3 (7%) mężczyzn. Byli to studenci I oraz II roku studiów niestacjonarnych drugiego stopnia z dwóch uczelni: Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie oraz Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. Uzyskane wyniki badań pozwalają na stwierdzenie, że do czynników determinujących pracę pedagoga specjalnego respondenci zaliczyli przede wszystkim: posiadanie wiedzy merytorycznej na wysokim poziomie; indywidualne podejście do każdego ucznia oraz rozpoznanie jego potrzeb i możliwości; chęć niesienia pomocy innym/wychowankom; posiadanie kompetencji dydaktycznych; nabytą praktykę i doświadczenie. Dokonując oceny poziomu swojego przygotowania teoretycznego i praktycznego, uzyskanego w toku dotychczasowej edukacji, ponad połowa badanych określiła je jako bardzo dobre i dobre, pozostali odczuwają braki w tym zakresie. Respondenci przypisywali dużą wagę do zrealizowanych praktyk pedagogicznych, ponieważ: utwierdziły ich one w przekonaniu, że dokonali właściwego wyboru, podejmując kształcenie na wybranym kierunku; dały im nadzieję na powodzenie w przyszłej pracy i osiągnięcie dobrych wyników. Do najczęściej wymienianych przez badanych rodzajów trudności należy zaliczyć: podejmowanie współpracy z rodzicami lub jej całkowity brak; radzenie sobie z agresją przejawianą przez dzieci; utrudnioną lub wręcz znikomą możliwość nawiązania kontaktu z podopiecznymi z głębszymi niepełnosprawnościami; silne obciążenie psychiczne; posiadanie dużych zasobów cierpliwości i zaangażowania w wykonywaną pracę; częste wyczerpanie fizyczne. Natomiast za najistotniejsze czynniki determinujące wybór miejsca pracy respondenci uznali: wysokość zarobków; dobrą, przyjazną atmosferę w miejscu pracy; odległość od miejsca zamieszkania; doświadczoną, chętną do udzielania pomocy kadrę pedagogiczną; możliwość dalszego kształcenia i ciągłego rozwoju; dogodny dojazd do miejsca pracy.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDFBibliografia
Grzegorzewska, M. (1996). Listy do młodego nauczyciela. Cykl I–III. Warszawa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogiki Specjalnej.
Kokkinos, C.M. (2007). Job stressors, personality and burnout in primary school teachers. British Journal of Educational Psychology, 77(1), 229–243. DOI: https://doi.org/10.1348/000709905X90344
Krause, A. (2009). Teoretyczne i empiryczne problemy pedagogiki specjalnej. Zarys obszarów badawczych. Niepełnosprawność. Półrocznik Naukowy, (1), 9–24.
Śliwerski, B. (2005). Etyczne aspekty dys(a)kredytacji pedagogiki w szkołach wyższych. Annales. Etyka w życiu gospodarczym, 8(2), 47–60.
Wolan-Nowakowska, M. (2016). Znaczenie kompetencji społecznych w pracy pedagoga specjalnego. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 35(3), 153–163. DOI: https://doi.org/10.17951/lrp.2016.35.3.153
Zaorska, M. (2012). Rola i miejsce pedagoga specjalnego w kreowaniu działalności edukacyjno-terapeutycznej. Acta Universitatis Nicolai Copernici. Pedagogika, 28(405), 13–23. DOI: https://doi.org/10.12775/AUNC_PED.2012.001
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2021.34.1.67-78
Data publikacji: 2021-04-27 15:37:58
Data złożenia artykułu: 2019-12-10 22:42:26
Statystyki
Wskaźniki
Odwołania zewnętrzne
- Brak odwołań zewnętrznych
Prawa autorskie (c) 2021 Mariusz Garbiec
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.