W poszukiwaniu skutecznej diagnozy penitencjarnej

Katarzyna Wioleta Korona

Streszczenie w języku polskim


W artykule zostało podjęte zagadnienie diagnozy penitencjarnej jako elementu kluczowego dla projektowania i prowadzenia skutecznych oddziaływań penitencjarnych. Wychodząc od stanu postulowanego w metodyce pedagogiki resocjalizacyjnej i resocjalizacji penitencjarnej, poprzez aktualne rozwiązania praktyczne starano się wskazać możliwości i niedostatki modelu diagnozy penitencjarnej oraz zaproponować kierunek dalszych eksploracji. Opracowanie składa się z pięciu części. W pierwszej omówiono miejsce diagnozy w oddziaływaniach resocjalizacyjnych. W kolejnej podjęto temat diagnozy penitencjarnej z perspektywy aktualnych przepisów prawnych, ze szczególnym uwzględnieniem elementów sprzyjających indywidualizacji wykonywania kary pozbawienia wolności. W części trzeciej skoncentrowano się na aspekcie prognozowania jako jednym z zadań personelu penitencjarnego, aby następnie przyjrzeć się możliwościom, jakie stwarzają diagnoza penitencjarna i prognozowanie kryminologiczne. W podsumowaniu przedstawiono wnioski z rozważań, które zostały uzupełnione o propozycje mające na celu usprawnienie procesu diagnozowania penitencjarnego.


Słowa kluczowe


diagnoza; diagnoza penitencjarna; resocjalizacja penitencjarna; skazany; prognoza

Pełny tekst:

PDF (English)

Bibliografia


Bartkowicz, Z. (2001). Pomoc terapeutyczna nieletnim agresorom i ofiarom agresji w zakładach resocjalizacyjnych. Lublin: Agencja Wydawniczo-Handlowa Antoni Dudek.

Ciosek, M. (2007). Szanse resocjalizacji penitencjarnej. In: B. Urban, J. M. Stanik (eds.), Resocjalizacja. Teoria i praktyka pedagogiczna. Tom I (pp. 358–361). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, PEDAGOGIUM WSPR.

Czapów, Cz., Jedlewski, S. (1971). Pedagogika resocjalizacyjna. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Emeryk, A., Zubrzycka R., Wojnarska, A. (2018) Interdyscyplinarność w diagnozie i terapii dzieci z chorobami alergicznymi układu oddechowego. Pielęgniarstwo i Zdrowie Publiczne Nursing and Public Health, 8(4), 305–312, doi: 10.17219/pzp/90353

Fopka-Kowalczyk, M. (2017). Wieloaspektowe możliwości diagnozy pedagogicznej. In: M. H. Kowalczyk, M. Fopka-Kowalczyk, K. Rubacha (eds.), Uwarunkowania i wielopłaszczyznowość badań nad resocjalizacją. Podstawy teoretyczne i metodologiczne (pp. 151–236). Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Friedrich, W. (2015). Penitentiary Diagnosis of Crime Offenders. Polish Journal of Social Rehabilitation 9, 43–54.

Gash, T. (2017). Criminal. The Truth About Why People Do Bad Things. United Kingdom: Penguin Books.

Gliszczyński. A. (2017). Rozpoznawanie predyspozycji przestępczych jako forma prewencji kryminalnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza “Impuls”.

Informacja o wynikach kontroli NIK (2014). Readaptacja społeczna skazanych na wieloletnie kary pozbawienia wolności. Warszawa: Najwyższa Izba Kontroli, Departament Porządku i Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Retrieved October 23, 2020, from nik.gov.pl/plik/id,9730,vp,12100.pdf

Jaworska, A. (2009a). Organization of prison management in Poland. In: A. Jaworska, D. Apanel (eds.). Social Rehabilitation, Care and Education in Postmodern World (pp. 35–43). Kraków: Oficyna Wydawnicza “Impuls”.

Jaworska, A. (2009b). In search of effective rehabilitation in penal institutions. In: A. Jaworska, D. Apanel (eds.). Social Rehabilitation, Care and Education in Postmodern World. (pp. 147–158). Kraków: Oficyna Wydawnicza “Impuls”.

Jaworska, A. (2009c). The aim and sense of the prisoners’ life in aspect of penal rehabilitation. Kraków: Oficyna Wydawnicza “Impuls”.

Jaworska, A. (2012). Leksykon resocjalizacji. Kraków: Oficyna Wydawnicza “Impuls”.

Jaworska, A. (2016). Zasoby osobiste i społeczne skazanych w procesie oddziaływań penitencjarnych. Kraków: Oficyna Wydawnicza “Impuls”.

Kędzierski, W. (2018). Possibilities of improving the efficiency of social readaptation measures in the conditions of penitentiary isolation. Polish Journal of Social Rehabilitation, 16, 49–64. doi: 10.22432/pjsr.2018.16.05

Korona, K. (2017). Socjoterapia w oddziaływaniach profilaktyczno – resocjalizacyjnych względem osób nieprzystosowanych społecznie. In: K. Szafrańska, R. Bogdzio (eds.), Wybrane aspekty resocjalizacji (pp. 171–180). Warszawa: Wydawnictwo PEDAGOGIUM.

Korona, K. (2019). Socjoterapia w resocjalizacji osób nieprzystosowanych społecznie. Edukacja – Technika – Informatyka. Kwartalnik Naukowy, 1(27), 291–294.

Kuć, M. (2011). Prawne podstawy resocjalizacji. Warszawa: Wydawnictwo C. H. Beck.

Lewicka-Zelent, A., Korona, K., Lesiuk, M. (2013). Psychospołeczne funkcjonowanie uczestników programu resocjalizacyjnego “Uwolnij swoje emocje. Uwolnij siebie”. Lublin: Wydawnictwo Episteme.

Machel, H. (2006). Więzienie jako instytucja karna i resocjalizacyjna. Gdańsk: Wydawnictwo Arche.

Machel, H. (2008). Sens i bezsens resocjalizacji penitencjarnej – casus polski. Studium penitencjarno-pedagogiczne. Kraków: Oficyna Wydawnicza “Impuls”.

Machel, H. (2008). Sens i bezsens resocjalizacji penitencjarnej – casus polski. Kraków: Oficyna Wydawnicza “Impuls”.

Marczak, M. (2017). Diagnoza penitencjarna i jej rola w projektowaniu oddziaływań penitencjarnych. In: R. Opora, R. Breska, J. Jezierska, M. Piechowicz (eds.). Współczesne modele i strategie resocjalizacji (pp. 118–130). Warszawa: Wydawnictwo Difin SA.

Marczak, M. (ed.) (2009). Resocjalizacyjne programy penitencjarne realizowane przez Służbę Więzienną w Polsce. Kraków: Oficyna Wydawnicza “Impuls”.

Opora, R. (2017). Warunki efektywnych programów resocjalizacyjnych w ujęciu ekologii społecznej. In: R. Opora, R. Breska, J. Jezierska, M. Piechowicz (eds.), Współczesne modele i strategie resocjalizacji (pp. 26–37). Warszawa: Wydawnictwo Difin SA.

Poklek, R. (2017). Personal identification tests in penitentiary services. Polish Journal of Social Rehabilitation, 14, 41–57. doi: 10.22432/pjsr.2017.14.04

Poklek, R. (2018). Zarys psychologii penitencjarnej. Pomiędzy teorią a praktyką. Warszawa: Difin SA.

Pustkowiak, L. (2015). Predyktory „kariery” przestępczej młodocianych. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.

Pustkowiak, L. (2017). Przewidywanie przestępczości jako element składowy procedury resocjalizacji. In: R. Opora, R. Breska, J. Jezierska, M. Piechowicz (eds.), Współczesne modele i strategie resocjalizacji (pp. 99–117). Warszawa: Wydawnictwo Difin SA.

Pytka, L., Zacharuk, T. (2014). Zaburzenia przystosowania społecznego. Elementy pedagogiki reintegracyjnej i edukacji inkluzyjnej. Siedlce: Wydawnictwo UPH w Siedlcach.

Rode, M. (2013). Style myślenia przestępczego. Podstawy teoretyczne i diagnostyczne. Warszawa: Wydawnictwo Difin SA.

Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 14 marca 2000r. w sprawie zasad organizacji i warunków przeprowadzania badań psychologicznych i psychiatrycznych w ośrodkach diagnostycznych (Dz.U.00.29.369).

Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 16 stycznia 2003 r. w sprawie wymagań w zakresie wykształcenia i kwalifikacji zawodowych, jakim powinni odpowiadać funkcjonariusze Służby Więziennej (Dz.U. 2003 nr 14 poz. 142).

Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 21 grudnia 2016 r. w sprawie regulaminu organizacyjno-porządkowego wykonywania kary pozbawienia wolności (Dz.U. 2016 poz. 2231).

Stanik, J. M. (2007). Diagnozowanie niedostosowania społecznego i asocjalności. In: B. Urban, J. M. Stanik (eds.). Resocjalizacja. Teoria i praktyka pedagogiczna. Tom I (pp. 168–202). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, PEDAGOGIUM WSPR.

Szałański, J. (2007). Przedmiot diagnozy penitencjarnej tradycyjnej i zmodernizowanej. In: B. Urban, J. M. Stanik (eds.), Resocjalizacja. Teoria i praktyka pedagogiczna. Tom I (pp. 380–385). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, PEDAGOGIUM WSPR.

Tewksbury, R. A. (1997). Introduction to corrections. Third edition. New York: Glencoe/McGraw-Hill.

Ustawa z dnia 22 listopada 2013 r. o postępowaniu wobec osób z zaburzeniami psychicznymi stwarzających zagrożenie życia, zdrowia lub wolności seksualnej innych osób (Dz.U. 2014 poz. 24).

Ustawa z dnia 22 listopada 2013 r. o postępowaniu wobec osób z zaburzeniami psychicznymi stwarzających zagrożenie życia, zdrowia lub wolności seksualnej innych osób (Dz.U. 2014 poz. 24).

Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny wykonawczy. (Dz. U. 1997 Nr 90 poz. 557).

Ustawa z dnia 9 kwietnia 2010 r. o Służbie Więziennej.

Wysocka, E. (2008). Diagnoza w resocjalizacji: obszary problemowe i modele rozwiązań w ujęciu psychopedagogicznym. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2020.33.4.9-22
Data publikacji: 2021-01-25 12:17:10
Data złożenia artykułu: 2020-03-08 21:29:52


Statystyki


Widoczność abstraktów - 2259
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF (English) - 988

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2021 Katarzyna Wioleta Korona

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.