Kreowanie wizerunku placówki oświatowej – perspektywa teoretyczna i praktyczna
Streszczenie w języku polskim
Dynamicznie zmieniający się rynek usług edukacyjnych oraz wzrastające wymagania społeczne kierowane wobec instytucji edukacyjnych i jej przedstawicieli uzależniły sukces współczesnej szkoły od wypracowania atrakcyjnej marki w środowisku, umożliwiającej wyróżnienie się na tle konkurencji oświatowej i pozyskanie potencjalnych klientów usług edukacyjnych (rodziców i ich dzieci). Dlatego w opracowaniu zostały zaprezentowane najważniejsze elementy składające się na proces kształtowania pozytywnego i spójnego wizerunku placówki edukacyjnej w środowisku lokalnym, zarówno z perspektywy teoretycznej, jak i praktycznej. Przedstawiono propozycję autorskiego modelu strategii kreowania wizerunku i promocji współczesnej szkoły, pozwalającego na kreowanie i zarządzanie wizerunkiem placówki edukacyjnej w czasie poprzez działania z zakresu public relations. Ponadto zwrócono uwagę na diagnozę lokalnego rynku usług edukacyjnych, poprzedzającą formułowanie założeń strategii wizerunkowej placówki, a także omówiono rolę mediów społecznościowych w podtrzymywaniu wypracowanego wizerunku szkoły. W podsumowaniu wymienione zostały korzyści wynikające z zastosowania proponowanego modelu oraz przedstawiono wskazówki dotyczące kreowania wizerunku szkoły do wykorzystania w praktyce oświatowej przez kadrę zarządzającą placówkami edukacyjnymi.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDFBibliografia
LITERATURA
Bobrowska, A., Garska, M. (2012). Elementy kreacji wizerunku podmiotu politycznego w rzeczywistości wyborczej. Colloquium Wydziału Nauk Humanistycznych i Społecznych AMW, 2(6), 147–164.
Cieśla, P. (2017). Dylematy kreowania wizerunku szkoły w kontekście reformy systemu edukacji. Kwartalnik Edukacyjny, (4/91), 15–27.
Dobrowolska-Wesołowska, M. (2012). Zarządzanie przez motywowanie – motywująca rola dyrektora placówki oświatowej. Acta Scientifica Academiae Ostroviensis, (1), 5–26.
Fazlagić, A.J. (2003). Marketingowe zarządzanie szkołą. Warszawa: CODN.
Gawrecki, L. (1997). Techniki pracy menedżera oświaty, czyli jak powinien działać profesjonalny dyrektor szkoły. Poznań: eMPi2.
Gawrecki, L. (2000). Public relations, czyli jak promować placówkę edukacyjną i jej szefa. W: C. Plewka, H. Bednarczyk (red.), Vademecum menedżera oświaty (s. 357–372). Radom: Wydawnictwo i Zakład Poligrafii Instytutu Technologii Eksploatacji.
Gawrecki, L. (2008). Marketing w oświacie. W: C. Plewka, H. Bednarczyk (red.), Menedżer i kreator edukacji (s. 161–180). Radom: Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy.
Gruba, R. (2018). Rola mediów społecznościowych w działalności promocyjnej placówek oświatowych. Zarządzanie i Edukacja, (120), 70–87.
Jenczek, O. (2020). Komunikacja w mediach społecznościowych. Dyrektor Szkoły, (1/313), 41–43.
Kruszakin, B. (2017). Raport z ankiety „Ważne decyzje – wybór szkoły”. Dane z roku szkolnego 2016/2017. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji, Wydział Edukacji dla Rynku Pracy.
Pietrulewicz, T. (2014). Wpływ wizerunku szkoły na jej wybór przez rodziców w świetle przeprowadzonych badań. e-mentor, (3/55), 22–30. DOI: http://dx.doi.org/10.15219/em55.1105
Podraza, U. (2017). Wizerunek marki w mediach społecznościowych. Naukowy Przegląd Dziennikarski, (1), 63–74.
Siuda, D., Grębosz, M. (2017). Kreowanie wizerunku marki w mediach społecznościowych. Studia i Prace WNEiZ US, 48(2), 307–316. DOI: http://dx.doi.org/10.18276/sip.2017.48/2-26
Smuniewska, J., Milczuk-Walczewska, J. (2009). Promocja szkoły w środowisku lokalnym. W: K. Krysztofiak (red.), Zarządzanie placówką oświatową. Poradnik nowoczesnego dyrektora (s. 369–381). Warszawa: C.H. Beck.
Szczudlińska-Kanoś, A., Kaczmarek-Śliwińska, M. (2015). Dyrektor szkoły jako lider w zmieniającej się przestrzeni mediów. W: G. Mazurkiewicz (red.), Przywództwo edukacyjne. Zaproszenie do dialogu (s. 177–194). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Wyrębek, H. (2009). Zarządzanie jakością w organizacjach edukacyjnych. Zeszyty Naukowe Akademii Podlaskiej. Administracja i Zarządzanie, 10(83), 237–250.
NETOGRAFIA
Rzeszowska, A. (2016). Kształtowanie pozytywnego wizerunku szkoły w społeczności lokalnej. Pobrane z: https://www.monitorszkoly.pl/artykul/ksztaltowanie-pozytywnego-wizerunku-szkoly-w-spolecznosci-lokalnej (dostęp: 15.04.2020).
Zając, D. (2019). Public relations, promocja szkoły i budowanie wizerunku. Pobrane z: https://www.monitorszkoly.pl/artykul/public-relations-promocja-szkoly-i-budowanie-wizerunku (dostęp: 10.04.2020).
AKTY PRAWNE
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. 2017, poz. 59).
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2022.35.2.165-176
Data publikacji: 2022-09-05 09:51:02
Data złożenia artykułu: 2020-05-03 20:18:10
Statystyki
Wskaźniki
Odwołania zewnętrzne
- Brak odwołań zewnętrznych
Prawa autorskie (c) 2022 Paweł Cieśla
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.