Samowychowanie a proces autorehabilitacji osób z niepełnosprawnością

Zofia Palak

Streszczenie w języku polskim


Fenomen samowychowania jest ciągle rzadko podejmowanym przedmiotem rozważań w naukach o wychowaniu. Samowychowanie jest procesem polegającym na skierowaniu aktywności jednostki na siebie, na własny rozwój. Aktywność samowychowawcza jest świadomym kierowaniem sobą, własnym rozwojem, doskonaleniem się. Samowychowanie jest procesem możliwym do realizacji w życiu osób z niepełnosprawnością, chociaż w różnym stopniu i zakresie zależnym głównie od rodzaju i stopnia niepełnosprawności. W Polsce autorami koncepcji autorehabilitacji są I. Obuchowska i C. Kosakowski. Autorehabilitacja to aktywność samowychowawcza osoby z niepełnosprawnością, czyli świadome kierowanie sobą i własnym rozwojem w celu realizacji indywidualnych dyspozycji, ideałów i potrzeb. Proces autorehabilitacji jest ściśle związany z kształtowaniem się tożsamości podmiotu jako człowieka z niepełnosprawnością, a więc z procesem samoakceptacji.

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Dykcik W. (1998), Zakres i przedmiot zainteresowań pedagogiki specjalnej, [w:] W. Dykcik (red.), Pedagogika specjalna, Poznań: Wyd. Nauk. UAM.

Grzegorzewska M. (1964), Wybór pism, Warszawa: PWN.

Hulek A. (1979), Pedagogika rewalidacyjna, Warszawa: PWN.

Janowska J. (1994), Psychologia humanistyczna jako podstawa praktyki pedagogicznej, [w:] M. Łobocki (red.), Psychologia humanistyczna a wychowanie, Lublin: Wyd. UMCS.

Jundziłł I. (1975), O samowychowaniu, Warszawa: Nasza Księgarnia.

Kosakowski C. (2009), Węzłowe problemy pedagogiki specjalnej, Toruń: Wyd. AKAPIT.

Kosakowski C. (1996), Podmiotowość i autorewalidacja w pedagogice specjalnej, „Roczniki Pedagogiki Specjalnej”, t. VII [red. J. Pańczyk], Warszawa: WSPS.

Kwaśniewska K. (1994), Aktywność samowychowawcza jako warunek rozwoju osobowości, [w:] M. Łobocki (red.), Psychologia humanistyczna a wychowanie, Lublin: Wyd. UMCS.

Łobocki M. (1994), Wychowanie w świetle psychologii humanistycznej, [w:] M. Łobocki (red.), Psychologia humanistyczna a wychowanie, Lublin: Wyd. UMCS.

Majewski T. (1995), Rehabilitacja zawodowa osób niepełnosprawnych, Warszawa: WSPS.

Obuchowska I. (1991), O autorewalidacji, [w:] K. Kuligowska (red.), Z problematyki kształcenia pedagogów specjalnych, Warszawa: WSPS.

Pańczyk J. (red.) (1993), Wstęp, „Roczniki Pedagogiki Specjalnej”, t. IV, Warszawa: WSPS.

Rogers C. R. (1978), Uczyć się, jak być wolnym, [w:] K. Jankowski (red.), Przełom w psychologii, Warszawa: Czytelnik.

Sękowska Z. (1998), Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej, Warszawa: WSPS.

Śliwerski B. (2010), Teoretyczne i empiryczne podstawy samowychowania, Kraków: Impuls.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2014.27.1.11
Data publikacji: 2015-05-26 21:46:06
Data złożenia artykułu: 2015-04-17 10:55:18


Statystyki


Widoczność abstraktów - 966
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 1322

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2015 Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, sectio J – Paedagogia-Psychologia

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.