Self-education and a process of disabled people’s self-directed rehabilitation

Zofia Palak

Abstract


The phenomenon of self-education is still underestimated in the world of social science including pedagogy. Self-education is a process of educating yourself, it is a process of personal development. Self- education is an activity which consist in partaking in self-upbringing. The process of self-education is possible to realize by people with disability although it depends on the type of disability. In Poland, the authors of a conception of self-directed rehabilitation are I. Obuchowska and C. Kosakowski. Self-directed rehabilitation of people with disability is a conscious activity, taking responsibility for themselves and being in control of the development and education. That is important to bring their individual ability, ideas and needs. The process of self-directed rehabilitation is strictly connected with development of self-acceptance including a disability.

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Dykcik W. (1998), Zakres i przedmiot zainteresowań pedagogiki specjalnej, [w:] W. Dykcik (red.), Pedagogika specjalna, Poznań: Wyd. Nauk. UAM.

Grzegorzewska M. (1964), Wybór pism, Warszawa: PWN.

Hulek A. (1979), Pedagogika rewalidacyjna, Warszawa: PWN.

Janowska J. (1994), Psychologia humanistyczna jako podstawa praktyki pedagogicznej, [w:] M. Łobocki (red.), Psychologia humanistyczna a wychowanie, Lublin: Wyd. UMCS.

Jundziłł I. (1975), O samowychowaniu, Warszawa: Nasza Księgarnia.

Kosakowski C. (2009), Węzłowe problemy pedagogiki specjalnej, Toruń: Wyd. AKAPIT.

Kosakowski C. (1996), Podmiotowość i autorewalidacja w pedagogice specjalnej, „Roczniki Pedagogiki Specjalnej”, t. VII [red. J. Pańczyk], Warszawa: WSPS.

Kwaśniewska K. (1994), Aktywność samowychowawcza jako warunek rozwoju osobowości, [w:] M. Łobocki (red.), Psychologia humanistyczna a wychowanie, Lublin: Wyd. UMCS.

Łobocki M. (1994), Wychowanie w świetle psychologii humanistycznej, [w:] M. Łobocki (red.), Psychologia humanistyczna a wychowanie, Lublin: Wyd. UMCS.

Majewski T. (1995), Rehabilitacja zawodowa osób niepełnosprawnych, Warszawa: WSPS.

Obuchowska I. (1991), O autorewalidacji, [w:] K. Kuligowska (red.), Z problematyki kształcenia pedagogów specjalnych, Warszawa: WSPS.

Pańczyk J. (red.) (1993), Wstęp, „Roczniki Pedagogiki Specjalnej”, t. IV, Warszawa: WSPS.

Rogers C. R. (1978), Uczyć się, jak być wolnym, [w:] K. Jankowski (red.), Przełom w psychologii, Warszawa: Czytelnik.

Sękowska Z. (1998), Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej, Warszawa: WSPS.

Śliwerski B. (2010), Teoretyczne i empiryczne podstawy samowychowania, Kraków: Impuls.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2014.27.1.11
Date of publication: 2015-05-26 21:46:06
Date of submission: 2015-04-17 10:55:18


Statistics


Total abstract view - 966
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 1322

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2015 Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, sectio I – Philosophia-Sociologia

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.