Pedagogika pracy. Współczesne obszary badań

Nellia Nychkalo, Nadiya Tymkiv

Streszczenie w języku polskim


Artykuł dotyczy analizy pedagogiki pracy jako subdyscypliny pedagogiki. Stwierdzono, że podstawy pedagogiki pracy sięgają początku lat 70. XX w. i są związane z wybitnymi polskimi badaczami (jak m.in. T. Nowacki, Z. Wiatrowski, R. Gerlach, F. Szlosek, S. Kaczor, U. Jeruszka, E. Kubiak-Szymborska, J. Wierzejska, Z. Wołk), którzy stworzyli własne implikacje dla pedagogiki pracy. Na podstawie ich poglądów doprecyzowano, że postęp cywilizacyjny oraz towarzyszące mu zmiany treści i form pracy powodują konieczność rozszerzenia zainteresowań pedagogów pracy o nowe obszary badawcze i problemy badawcze. Szczególną wagę przywiązuje się do języka pojęć, wypowiedzi i metodologii badań w zakresie przygotowania zawodowego i funkcjonowania człowieka w środowisku pracy oraz warunków rozwoju zawodowego. Uzasadniono zatem dialektyczny związek pedagogiki pracy, psychologii pracy i pedagogiki zawodowej w procesach globalizacji i integracji. W tym kontekście ujawnia się prognostyczne znaczenie badań mających na celu dynamiczny rozwój systemu „pracy ludzkiej” w środowisku informacyjno-technologicznym. Zaznaczono, że praca jest najwyższą wartością człowieka, ale tylko dobrze zorganizowana praca prowadzi do urzeczywistnienia wartości materialnych i duchowych niezbędnych do funkcjonowania jednostki i społeczeństwa.


Słowa kluczowe


pedagogika pracy; subdyscyplina; nauki pedagogiczne; kształcenie zawodowe; interdyscyplinarność; praca ludzka

Pełny tekst:

PDF (English)

Bibliografia


LITERATURE

Beck-Dudley, C. (2018). The Future of Work, Business Education, and the Role of AACSB. Journal of Legal Studies Education, 35, 165-170. doi:10.1111/jlse.12073

Bera, R. (2012). Poczucie odpowiedzialności zawodowej osób migrujących zarobkowo. Perspektywa pedagogiczna. Lublin: Wyd. UMCS.

Furmanek, W. (2010). Przedmiot badań we współczesnej pedagogice pracy. Szkoła – Zawód – Praca, 1, 66–82.

Gerlach, R. (2006). Nowe obszary badań w pedagogice pracy. In Z. Wiatrowski (red.), Pedagogika pracy i andragogika w konstelacji europejskiej i globalnej (pp. 115–123). Włocławek: Lega. Oficyna Wydawnicza Włocławskiego Towarzystwa Naukowego.

Gerlach, R. (2017). O kondycji polskiej pedagogiki pracy. In R. Gerlach, R. Tomaszewska-Lipiec (red.), Wokół podstawowych zagadnień pedagogiki pracy (pp. 17–36). Bydgoszcz: Wyd. UKW.

Jakimiuk, B. (2017). Humanizacja pracy jako obszar badań w pedagogice pracy. In R. Gerlach, R. Tomaszewska-Lipiec (red.), Wokół podstawowych zagadnień pedagogiki pracy (pp. 413–440). Bydgoszcz: Wyd. UKW.

Jeruszka, U. (2017). Teorie w dziedzinie (nie tylko) pedagogiki pracy. In R. Gerlach, R. Tomaszewska-Lipiec (red.), Wokół podstawowych zagadnień pedagogiki pracy (pp. 62–107). Bydgoszcz: Wyd. UKW.

Karney, J.E. (2007). Psychopedagogika pracy. Wybrane zagadnienia z psychologii i pedagogiki pracy. Wydawnictwo Akademickie Żak.

Krause E. (2017). W kierunku całożyciowego doradztwa kariery. In R. Gerlach, R. Tomaszewska-Lipiec (red.), Wokół podstawowych zagadnień pedagogiki pracy (pp. 264–288). Bydgoszcz: Wyd. UKW.

Kubiak-Szymborska, E. (2017). Wychowanie ku pracy jako formacja dyskursywna pedagogiki pracy. In R. Gerlach, R. Tomaszewska-Lipiec (red.), Wokół podstawowych zagadnień pedagogiki pracy (pp. 157–183). Bydgoszcz: Wyd. UKW.

Kwiatkowski, S.M. (2010). Popyt na pracę w warunkach kryzysu gospodarczego. Szkoła – Zawód – Praca, 1, 16–28.

Nowacki, T.W. (1999). Zawodoznawstwo. Radom: Instytut Technologii Eksploatacji.

Nowacki, T.W. (2010). Wybrane problemy pedagogiki pracy – między diagnozą i prognozą. In R. Gerlach (red.), Pedagogika pracy w perspektywie dyskursu o przyszłości (pp. 27–28). Bydgoszcz: Wyd. UKW.

Nychkalo, N. (2014). The “Man-Labour” System as the Basis for Interdisciplinarity of Pedagogical Science.Comparative Professional Pedagogy, 4(3), 8-18. doi:10.2478/rpp-2014-0030

Ostrowska, U. (2017). Fenomen pracy ludzkiej z perspektywy aksjologicznej. In R. Gerlach, R. Tomaszewska-Lipiec (red.), Wokół podstawowych zagadnień pedagogiki pracy (pp. 138–155). Bydgoszcz: Wyd. UKW.

Szlosek, F. (2007). Procedury badań w pedagogice pracy. In F. Szlosek (red.), Badanie – dojrzewanie – rozwój (na drodze do doktoratu). Eksperyment i obserwacja w badaniach pedagogicznych. Warszawa – Radom: Wyd. Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy.

Szlosek, F. (2015). Tożsamość pedagogiki pracy w kontekście przemian systemowych. Warszawa – Radom: Wyd. Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy.

Wiatrowski, Z. (2004). Podstawy pedagogiki pracy. Bydgoszcz: Wyd. Uczelniane WSP.

Wiatrowski, Z. (2017). Praca zawodowa między stałością a zmiennością. In R. Gerlach, R. Tomaszewska-Lipiec (red.), Wokół podstawowych zagadnień pedagogiki pracy (pp. 185–210). Bydgoszcz: Wyd. UKW.

ONLINE SOURCES

Wołk, Z. (2020). Współczesna pedagogika pracy w Polsce. Obszary problemowe. Studia z teorii wychowania, XI, 2(31), 99–120. Retrieved from: http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/ element/bwmeta1.element.ceon.element-89ae01ba-3705-3fc7-a39d-594ffb46a0a8 (access: 30.09.2021).




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2022.35.2.113-124
Data publikacji: 2022-09-05 09:50:56
Data złożenia artykułu: 2022-02-16 15:01:18


Statystyki


Widoczność abstraktów - 969
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF (English) - 303

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2022 Nellia Nychkalo, Nadiya Tymkiv

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.