Wdrażanie środowiska informacyjno-edukacyjnego uczelni w Ukrainie podczas pandemii COVID-19
Streszczenie w języku polskim
W artykule opisane zostały pozytywne doświadczenia ukraińskiego szkolnictwa wyższego wynikające z reagowania na pandemię COVID-19. Uczelnie wyższe już od wielu lat realizują różne możliwości technologii informacyjno-komunikacyjnych poprzez budowanie środowiska informacyjno-edukacyjnego. Środowisko to obejmuje bloki programowo-techniczne, pedagogiczne i administracyjne, które pozwalają realizować wysokiej jakości szkolenia zawodowe dostosowujące się do globalnych wyzwań i dynamicznie zmieniających się wymagań. Wymuszone i gwałtowne przejście na kształcenie w trybie zdalnym potwierdziło sens stworzenia bezpiecznego i komfortowego środowiska informacyjno-edukacyjnego, zintegrowanego z systemem edukacyjnym, zapewniającego dostęp do wszystkich niezbędnych systemów informacyjnych, baz danych i treści edukacyjnych, dostosowanego do potrzeb i poziomu przygotowania każdego studenta, realizującego uczenie się rozwojowe w oparciu o interaktywność. Jest to złożone zadanie naukowo-pedagogiczne, edukacyjno-metodologiczne, organizacyjne, techniczne i technologiczne, które polega na aktualizacji bazy technologicznej instytucji i rozsądnym przejściu na innowacyjne technologie pedagogiczne. Środki te gwarantują jakość i ciągłość kształcenia przyszłych specjalistów, w szczególności podczas pandemii. Co istotne, wymagają one dodatkowej inwestycji w obszarze wsparcia technicznego, a także szkoleń kadry naukowo-dydaktycznej oraz ustanowienia skutecznej zarządczej administracji.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDF (English)Bibliografia
Literature
Adnan, M., Anwar, K. (2020). Online Learning amid the COVID-19 Pandemic: Students’ Perspectives. Journal of Pedagogical Sociology and Psychology, 2(1), 45–51. DOI: https://doi.org/10.33902/JPSP.2020261309
Ahmed, I., Bhuiyan, Md E.M., Helal, Md S.A., Banik, N. (2020). Hybrid Instruction: Post COVID-19 Solution for Higher Education in Bangladesh. International Journal for Modern Trends in Science and Technology, 6, 20–25. DOI: https://doi.org/10.46501/IJMTST061004
Bonal, X., González, S. (2020). The Impact of Lockdown on the Learning Gap: Family and School Divisions in Times of Crisis. International Review of Education, 66, 635–655. DOI: https://doi.org/10.1007/s11159-020-09860-z
Bykov, V., Lytvynova, S., Luhovyi, I. (2019). Theoretical and Methodological Principles of Informatization of Education and Practical Implementation of Information and Communication Technologies in the Educational Sphere of Ukraine. Kyiv: Comprint.
Chaudhary, M.A. (2020). Teaching during COVID-19. Esculapio, 16(04), 1–2. DOI: https://doi.org/10.51273/esc20.25164-guesteditorial
Darling-Hammond, L., Hyler, M.E. (2020). Preparing Educators for the Time of COVID … and Beyond. European Journal of Teacher Education, 43(4), 457–465. DOI: https://doi.org/10.1080/02619768.2020.1816961
Hurevych, R.S., Gordiychuk, G.B., Konoshevsky, L.L., Konoshevsky, O.L., Shestopal, O.V. (2011). Educational Environment for Training Future Teachers Through ICT. Vinnytsia: PI Rohalska I. Kademiia, М., Koziar, М., Tkachenko, Т., Shevchenko, L. (2009). Information Educational Environment of a Modern Educational Institution. Lviv: SPOLOM.
Kakepoto, I., Talpur, Q., Memon, I., Halepoto, I., Bux Jalbani, K. (2021). Pedagogical Shift: Faculty Insights about E-Teaching Barriers during COVID Pandemic. International Journal of Innovation, Creativity and Change, 15(6), 1147–1160.
Kirsch, C., Engel de Abreu, P.M.J., Neumann, S., Wealer, C. (2021). Practices and Experiences of Distant Education during the COVID-19 Pandemic: The Perspectives of Six- to SixteenYear-Olds from Three High Income Countries. International Journal of Educational Research Open, 2, 100049. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijedro.2021.100049
Koval, M. (2019). The System of Professional Training of Future Employees of the SES of Ukraine in the Information and Educational Environment of Higher Education Institutions. Lviv: PAIS.
Kremen, V., Bykov, V. (2013). Categories “Space” And “Environment”: Features of Model Representation and Educational Application. Theory and Practice of Social Systems Management, 2, 3–16.
Lepp, L., Aaviku, T., Leijen, A., Pedaste, M., Saks, K. (2021). Teaching during COVID-19: The Decisions Made in Teaching. Education Sciences, 11, 47. DOI: https://doi.org/10.3390/educsci11020047
Melnyk, Yu.B., Pypenko, I.S., Maslov, Yu.V. (2020). COVID-19 Pandemic as a Factor Revolutionizing the Industry of Higher Education. Rupkatha Journal on Interdisciplinary Studies in Humanities, 12(5), 1–6. DOI: https://doi.org/10.21659/rupkatha.v12n5.rioc1s19n2
Merfeldaite, O., Prakapas, R., Railienė, A. (2020). Challenges of Distance Teaching during COVID-19: The Experience of General Education Schools. Pedagogika, 140, 5–17. DOI: https://doi.org/10.15823/p.2020.140.1
Nenko, Y., Kybalna, N., Snisarenko,Y. (2020). The COVID-19 Distance Learning: Insight from Ukrainian students. RevistaBrasileira de Educação do Campo – Brazilian Journal of Rural Education, 5, e8925. DOI: https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e8925
Nenko, Y., Orendarchuk, O., Rudenko, L., Lytvyn, A. (2021). Anti-Crisis Management in Higher Education Institutions of Ukraine during the Covid-19 Pandemic. Revista Brasileira de Educação do Campo – Brazilian Journal of Rural Education, 6, e9057. DOI: http://dx.doi.org/10.20873/uft.rbec.e9057
Nychkalo, N. (2008). Transformation of Vocational Education in Ukraine: Monograph. Kyiv: Pedagogical Thought.
Panev, I. (2021). Online Teaching in Higher Education during the COVID-19 Pandemic. World Journal of Educational Research, 8(2), 96–102. DOI: https://doi.org/10.22158/wjer.v8n2p96
Pressley, T. (2021). Factors Contributing to Teacher Burnout during COVID-19. Educational Researcher, 50(5), 325–327. DOI: https://doi.org/10.3102/0013189X211004138
Raikovska, H., Tykhonchuk, L. (2016). Information and Communication Technologies as a Means of Improving the Engineering and Design Training of Future Specialists. Visnyk ZhDTU. Technical Sciences, 4(55), 92–96. DOI: https://doi.org/10.26642/tn-2010-4(55)-92-95
Rakhmanov, V., Koval, M., Lytvyn, A., Kusiy, M., Snitsar, I., Artiushyn, G. (2021). Training Future Engineers in Conditions of Educational and Information Environment of a Technical University. Laplageem Revista, 7(Extra-B), 641–654. DOI: https://doi.org/10.24115/S2446-622020217Extra-B1153p.641-654
Toquero, C.M. (2020). Emergency Remote Teaching amid COVID-19: The Turning Point. Asian Journal of Distance Education, 15(1), 185–188. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.3881748
Netography
Hrebeniuk, I. et al. (2012). Analysis of Innovative Activity of Higher Educational Institutions of Russia. Moscow: Academy of Natural Sciences. Retrieved from: http://www.rae.ru/monographs/143 (access: 14.08.2021).
Strategy and Concept of Development of Lviv State University of Life Safety until 2029. (2019). Retrieved from: https://ldubgd.edu.ua/sites/default/fies/1_nmz/strategiya_ta_koncepciya_rozvitku_ldubzhd.pdf (access: 17.08.2021).
USOS – Uniwersytecki System Obsługi Studiów. (2021). Retrieved from: http://usos.edu.pl/ (access: 23.09.2021).
Wan, Y.S. (2020). Education during COVID-19. Brief Ideas, 19, 3–9. Retrieved from: http://www.ideas.org.my/brief-ideas-no-19-education-during-covid-19/ (access: 23.08.2021).
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2022.35.1.19-31
Data publikacji: 2022-04-29 12:29:46
Data złożenia artykułu: 2022-02-18 10:03:18
Statystyki
Wskaźniki
Odwołania zewnętrzne
- Brak odwołań zewnętrznych
Prawa autorskie (c) 2022 Myroslav Koval, Andrii Lytvyn
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.