Proces edukacji zdrowotno-edukacyjnej w szkołach wyższych – wyzwanie czasu

Larysa Rudenko

Streszczenie w języku polskim


Reformie systemu edukacyjnego Ukrainy towarzyszy reorientacja celów i wyników edukacji na potrzeby jednostki. W kontekście pandemii COVID-19 wiodącym zadaniem szkolnictwa wyższego jest zapewnienie młodym ludziom prawa do studiowania zgodnie z ich indywidualnymi możliwościami w sprzyjającym środowisku edukacyjnym. Biorąc pod uwagę to, że badacze zajmujący się psychologią, pedagogiką i medycyną za jeden z czynników wysokiego ryzyka uznają środowisko placówki oświatowej, przyjęto je za jeden z warunków determinujących skuteczność procesu wychowawczego dla zapewnienia jego prozdrowotnego aspektu. Na podstawie analizy zagrożeń związanych z przestrzenią edukacyjną w artykule opisano zdrowe środowisko edukacyjne jako czynnik produktywnego rozwoju jednostki w procesie edukacyjnym, a także czynniki negatywnego wpływu na zdrowie psychiczne i fizyczne podmiotów edukacyjnych, główne cechy zdrowego środowiska edukacyjnego, szereg działań psychologicznych i pedagogicznych mających na celu ochronę wszystkich uczestników procesu edukacyjnego przed możliwymi zagrożeniami dla ich zdrowia psychicznego i fizycznego, w szczególności w warunkach „kryzysu koronowego”. Nacisk położono na psychologiczne wsparcie procesu edukacyjnego, które powinno być prowadzone w ścisłej współpracy ze specjalistami służby psychologicznej placówek oświatowych z nauczycielami.


Słowa kluczowe


ochrona zdrowia młodzieży; przedmioty kształcenia; proces wychowawczy; prozdrowotne środowisko wychowawcze; bezpieczeństwo psychiczne

Pełny tekst:

PDF (English)

Bibliografia


Literature

Ananev, V.A. (1997). Introduction to the Psychology of Health. Saint Petersburg: The Baltic Academy of Education.

Antonova, O.Ye. (2013). Construction of a Health-Preserving Environment of a Comprehensive Educational Institution. New Learning Technologies, 78, 204–210.

Bondar, S.O. (2016). The Urgent Aspects of Health Care in Educational Institutions. Family Medicine, 2(64), 30–33.

Bondar, T.V., Karpenko, O.H., Dikova-Favorskaya, D.M., Komarova, N.M. (2005). Formation of Young People’s Healthy Lifestyle. Kyiv: State Institute of Family and Youth.

Dudko, S.H. (2014). The Didactic Model of Formation of a Health-Preserving Educational Environment of Elementary School. Postmethods, 3, 31–34.

Kotsur, N., Varyvoda, K. (2016). Schoolchildren’s Psychological Safety in Educational Environment. In Safety of Life, Ecology and Health Care of Children and Youth in the 21st Century: Current State, Problems and Prospects (pp. 40–43). Proceedings of the international online conference in Pereiaslav Khmelnytsky, September 29–30.

Laktionova, E.B. (2008). Basic Approaches to the Problem of Risks in the Educational Environment. News of A.I. Gertsen RSRU, 10(52), 41–54.

Madjuga, A.G. (2005). Theory and Practice of Formation and Development of Personality’s Valeoconative Strategies in the Context of Health Education in Modern School. Shymkent: YSKU M. Auezov.

Meshko, H.M. (2017). Formation of Healthcare-Saving Educational Environment as an Aspect of the Activities of the Head of a Comprehensive Educational Institution. Bulletin of Uzhgorod University. Series: “Pedagogy. Social Work”, 1(40), 157–161.

Miller, N.D. (2006). Health-Saving Education of Children in Sanatorium Classes of Secondary School. Author’s abstract of PhD thesis in Pedagogy. Novokuznetsk.

Osadchuk, S.Yu. (2017). Peculiarities of Benevolent Educational Environment Creation. In Psychology and Pedagogy at the Present Stage of Science Development: Topical Issues (pp. 106–109). Proceedings of the international scientifi and practical conference in Odessa, December

–16.

Rudenko, L.A. (2019). Actualization of the Health-Preserving Aspect of the Educational Process. Scientific Bulletin of the Flight Academy. Series: Pedagogical Sciences, 5, 218–223.

Rylova, N.T. (2007). Organizational and Pedagogical Conditions for Creating a Health-Saving Environment of Educational Institutions: Author’s abstract of PhD thesis in Pedagogy. Kemerovo.

Sivash, T.D. (2014). Modern Approaches to the Aesthetics of the Educational Environment of Primary School. In Urgent Problems of Pre-School and Primary Education in the Context of European Educational Strategies (vol. 3, pp. 244–248). Vinnytsia: TOV Nilan.

Tushyna, O. (2013). Psychological Security in a General Educational Institution. Zaporizhzhia: ZOIPPO.

Varyvoda, K.S. (2017). Psychological and Pedagogical Aspects of Future Teachers’ Training to Create a Psychologically Safe Educational Environment. Young Scientist, 9.1(49.1), 17–20.

Vitiuk, N. (2014). Pedagogical Interaction as a Factor of Psychological Safety of Educational Environment. Collection of Scientifi Works: Philosophy, Sociology, Psychology, 19(2), 166–175.

Netography

Concept on the Development of Health Care of the Population of Ukraine Approved by Decree of the President of Ukraine of December 7, 2000. Retrieved from: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/1313/2000 (access: 14.08.2021).




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2022.35.1.141-148
Data publikacji: 2022-04-29 12:30:07
Data złożenia artykułu: 2022-02-22 10:03:40


Statystyki


Widoczność abstraktów - 519
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF (English) - 332

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2022 Larysa Rudenko

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.