W poszukiwaniu modelu wczesnoszkolnej edukacji zdalnej w dobie pandemii. Z doświadczeń nauczycieli
Streszczenie w języku polskim
Kształcenie zdalne w czasie pandemii COVID-19 stało się koniecznością, do której nie byli przygotowani ani nauczyciele, ani pozostali uczestnicy tego procesu. W nowych realiach tradycyjna dydaktyka okazała się nieskuteczna. Konieczna była zmiana modelu kształcenia z „dydaktyki przekazu i sprawdzania” na „dydaktykę relacji”. Doświadczenia praktyków próbujących w sposób innowacyjny podejmować kształcenie małych uczniów z wykorzystaniem Internetu są przedmiotem badań zaprezentowanych w opracowaniu. Wywiady z sześcioma nauczycielkami edukacji wczesnoszkolnej wskazują na pewne znaczące składniki, które konstruują nowy model pracy zdalnej skierowanej do najmłodszej grupy wiekowej uczniów. Podstawą tego modelu są relacje między nauczycielem a uczniami i ich rodzinami oraz relacje w grupie rówieśniczej. Nad nimi nadbudowana jest współpraca i budowanie wewnętrznej siły uczestników, a na szczycie znajduje się dydaktyka zdalna. Edukacja zdalna małych dzieci w wypowiedziach badanych zakłada ustalenie celów i zasad, docenianie i motywowanie, uczenie się wspólne i na błędach oraz włączanie w ten proces całego środowiska wychowawczego. Skonstruowany przez nauczycielki obraz edukacji zdalnej małych uczniów wskazuje, że w sytuacjach kryzysowych jest ona możliwa, ale wymaga uważności i dobrej komunikacji oraz troski o dobrostan fizyczny i psychiczny uczestników tego procesu.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDFBibliografia
LITERATURA
Bingham, C., Sidorkin, A.M. (Eds.). (2004). No Education Without Relation. New York: Peter Lang Publishing.
Buchner, A., Majchrzak, M., Wierzbicka, M. (2020). Edukacja zdalna w czasie pandemii. Raport z badań. Warszawa: Centrum Cyfrowe.
Burns, M. (2011). Distance Education for Teacher Training: Modes, Models and Methods. Washington: Education Development Center.
Couse, L.J., Chen, D.W. (2010). A Tablet Computer for Young Children? Exploring Its Viability for Early Childhood Education. Journal of Research on Technology in Education, 43(1), 75–96. DOI: https://doi.org/10.1080/15391523.2010.10782562
Flick, U. (2010). Projektowanie badania jakościowego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Góralski, A. (red.). (2020). Metody badań pedagogicznych w zarysie. Warszawa: Universitas Rediviva.
Holmberg, B. (2005). The Evolution, Principles and Practices of Distance Education. Oldenburg: Bibliotheks- und Informationssystem der Universität Oldenburg. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203973820
Jabłonowska, M., Wiśniewska, J. (2021). Świat wirtualny jako przestrzeń rozwoju zdolności i uzdolnień. Referat wygłoszony na Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej z udziałem gości zagranicznych „Zdolności i twórczość. Nowe perspektywy badawcze i rozwojowe”, Warszawa, 16–17 września.
Kubiak, M.J. (2000). Szkoła, Internet, Intranet. Wirtualna edukacja. Warszawa: Mikom.
Maslow, A. (2014). Motywacja i osobowość. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Mustafaoğlu, R., Zirek, E., Yasacı, Z., Özdinçler, A.R. (2018). The negative effects of digital technology usage on children’s development and health. Addicta: The Turkish Journal on Addictions, 5(2), 227–247. DOI: https://doi.org/10.15805/addicta.2018.5.2.0051
Pyżalski, J. (2020). Co jest obecnie ważne, a co mniej w działaniach szkół i nauczycieli. W: J. Pyżalski (red.), Edukacja w czasach pandemii. Z dystansem o tym, co robimy obecnie jako nauczyciele (s. 25–27). Warszawa: EduAkcja.
Trzcińska-Król, M., Romaniuk, M. (2021). Warunki rozwoju uzdolnień uczniów nauczania początkowego w trakcie kryzysowej edukacji zdalnej w świetle wyników badań sondażowych rodziców uczniów zdolnych. Referat wygłoszony na Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej z udziałem gości zagranicznych „Zdolności i uzdolnienia dziecka na pierwszym etapie edukacyjnym. Teoria – badania – innowacyjne rozwiązania pedagogiczne”, Lublin, 16–17 grudnia.
Walter, N., Pyżalski, J., Iwanicka, A., Michniuk, A., Kąkolewicz, M., Barwicka, A., Sikorska, J. (2020). Media cyfrowe a edukacja dziecka. W: H. Krauze-Sikorska, M. Klichowski (red.), Pedagogika dziecka. Podręcznik akademicki (s. 216–243). Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
NETOGRAFIA
Doucet, A., Netolicky, D., Timmers, K., Tuscano, F.J. (2020). Thinking about pedagogy in an unfolding pandemic: an independent report on approaches to distance learning during the COVID19 school closures. Pobrane z: https://learningportal.iiep.unesco.org/en/library/thinking-about-pedagogy-in-an-unfolding-pandemic-an-independent-report-on-approaches-to (dostęp: 20.01.2021).
Hodges, C., Moore, S., Lockee, B., Trust, T., Bond, A. (2020). The Difference Between Emergency Remote Teaching and Online Learning. Pobrane z: https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remote-teaching-and-online-learning (dostęp: 20.01.2021).
Jaskulska, S., Jankowiak, B. (2020). Kształcenie na odległość w Polsce w czasie pandemii COVID-19. Raport. Poznań: Wydział Studiów Edukacyjnych UAM. Pobrane z: https://sites.google.com/view/ksztalcenie-pandemia-raport?fbclid=IwAR3zj12WPXRRaWUqq2YROjpnSDR8ak4ZQ5HDvIOUt6uSquEsS8SImQK2Ib (dostęp: 20.01.2021).
Plebańska, M., Szyller, A., Sieńczewska, M. (2020). Edukacja zdalna w czasach COVID-19 Podsumowanie wyników badania Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego. Warszawa: Wydział Pedagogiczny Uniwersytetu Warszawskiego. https://kometa.edu.pl/uploads/publication/941/24a2_A_a_nauczanie_zdalne_oczami_nauczycieli_i_uczniow_RAPORT.pdf?v2.8 (dostęp: 20.01.2021).
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2022.35.2.29-50
Data publikacji: 2022-09-05 09:50:47
Data złożenia artykułu: 2022-03-31 19:57:08
Statystyki
Wskaźniki
Odwołania zewnętrzne
- Brak odwołań zewnętrznych
Prawa autorskie (c) 2022 Małgorzata Jabłonowska, Justyna Wiśniewska
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.