Społeczność wzajemnego uczenia się. Opinie nauczycieli na temat możliwości ich uczenia się w szkołach realizujących międzynarodowe programy kształcenia
Streszczenie w języku polskim
Celem artykułu jest przedstawienie opinii nauczycieli na temat ich możliwości uczenia się w szkołach realizujących w Polsce następujące międzynarodowe programy kształcenia: International Baccalaureate (IB), Advanced Placement (AP) oraz International General Certificate of Secondary Education (IGCSE). Badanie zostało przeprowadzone metodą sondażu diagnostycznego na grupie 103 nauczycieli. Podstawą teoretyczną był model uczenia się we wspólnocie praktyków Wengera (1998), który zakłada, że uczenie się dorosłych (w tym przypadku nauczycieli) może być analizowane w czterech obszarach: (1) przynależność, (2) działanie, (3) stawanie się i (4) doświadczanie. Przyjęto więc społeczno-kulturowe usytuowanie nauczycieli oraz ich wspólne, ale swoiste praktyki edukacyjne uwarunkowane specyfiką szkół międzynarodowych. Wyniki wskazują, że nauczyciele nie czują się w pełni przygotowani do pracy po ukończeniu studiów, częściej korzystają z wiedzy i umiejętności zdobytych w miejscu pracy niż na studiach, a programy międzynarodowe stwarzają im raczej dogodne warunki do uczenia się i rozwoju zawodowego. Nauczyciele tworzą społeczność uczącą się na trzech poziomach: szkolnym, krajowym i międzynarodowym. Jest to więc rodzaj wspólnoty wspólnot, którą Wenger nazywa „konstelacją”.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDF (English)Bibliografia
LITERATURE
Doherty, C., Shield, P. (2012). Teachers’ Work in Curricular Markets: Conditions of Design and Relations between the International Baccalaureate Diploma and the Local Curriculum. Curriculum Inquiry, 42(3), 414–441. DOI: 10.1111/j.1467-873X.2012.00596.x
Edwards, D., Underwood, C. (2012). IB Graduates in Australian Universities: Entry and Outcomes. A Case Study of Two Institutions. Australian Council for Educational Research.
Gullbekk, E. (2016). Apt Information Literacy? A Case of Interdisciplinary Scholarly Communication. Journal of Documentation, 72(4), 716–736. DOI: 10.1108/JDOC-08-2015-0101
Illeris, K. (2004). Adult Education and Adult Learning. Roskilde: Roskilde University Press.
Kilburn, D., Nind, M., Wiles, R. (2014). Learning as Researchers and Teachers: The Development of a Pedagogical Culture for Social Science Research Methods? British Journal of Educational Studies, 62(2), 191–207.
Lampinen, M.S., Konu, A.I., Kettunen, T., Suutala, E.A. (2018). Factors that Foster or Prevent Sense of Belonging among Social and Health Care Managers. Leadership in Health Services, 31(4), 468–480. DOI: 10.1108/LHS-09-2017-0054
Leek, J. (2022). From Educational Experiment to an Alternative to the National Programme. International Baccalaureate Programmes in Poland – Policy and Practice Perspectives. Compare: A Journal of Comparative and International Education, 52(3), 475–491. DOI: 10.1080/03057925.2020.1777842
Lloyd, A. (2009). Informing Practice: Information Experiences of Ambulance Officers in Training and On-road Practice. Journal of Documentation, 65(3), 396–419. DOI: 10.1108/00220410910952401
Lloyd, A. (2010). Lessons from the Workplace: Understanding Information Literacy as Practice. In: A. Lloyd, S. Talja (Eds.), Practising Information Literacy: Bringing Theories of Learning Practice and Information Literacy Together (pp. 29–49). Wagga: Centre for Information Studies. DOI: 10.1016/B978-1-876938-79-6.50002-9
Maire, Q. (2021). Credential Market: Mass Schooling, Academic Power and the International Baccalaureate Diploma. Springer. DOI: 10.1007/978-3-030-80169-4
Mann, K.V. (2011). Theoretical Perspectives in Medical Education: Past Experience and Future Possibilities. Medical Education, 45(1), 60–68.
Moring, C. (2011). Newcomer Information Practice: Negotiations on Information Seeking in and Across Communities of Practice. Human IT, 11(2), 1–21.
Outhwaite, D., Ferri, G. (2017). Critical Reflections on Modern Elite Formation and Social Differentiation in the International Baccalaureate Diploma Programme in England. Oxford Review of Education, 43(4), 402–416. DOI: 10.1080/03054985.2017.1329719
Reicher, S., Stott, C. (2020). On Order and Disorder during the COVID-19 Pandemic. British Journal of Social Psychology, 59(3), 694–702. DOI: 10.1111/bjso.12398
Resnik, J. (2014). Who Gets the Best Teachers? The Incorporation of the IB Programme into Public High Schools and Its Impact on the Teacher Labour Market in Ecuador. In: R. Arber, J. Blackmore, A. Vongalis-Macrow (Eds.), Mobile Teachers, Teacher Identity and International Schooling (pp. 95–119). The Netherlands: Sense Publishers.
Tarc, P. (2009). Global Dreams, Enduring Tensions: International Baccalaureate in a Changing World. Peter Lang.
Tyler, T.R., Lind, E.A. (1992). A Relational Model of Authority in Groups. Advances in Experimental Social Psychology, 25, 115–191. DOI: 10.1016/S0065-2601(08)60283-X
Tyler, T.R., Blader, S.L. (2003). The Group Engagement Model: Procedural Justice, Social Identity, and Cooperative Behavior. Personality and Social Psychology Review, 7(4). DOI: 10.1207/S15327957PSPR0704_07
Wenger, E. (1998). Communities of Practice: Learning, Meaning, and Identity. New York: Cambridge University Press. DOI: 10.1017/CBO9780511803932
Wenger, E., Trayner, B., Laat, M. de (2011). Promoting and Assessing Value Creation in Communities and Networks: A Conceptual Framework. The Netherlands: Ruud de Moor Centrum, Open University of the Netherlands.
Wright, E., Lee, M. (2020). Does the International Baccalaureate ‘Work’ as an Alternative to Mainstream Schooling? Perceptions of University Students in Hong Kong. Studies in Higher Education, 47(3), 693–708. DOI: 10.1080/03075079.2020.1793929
Yuan, Y., McKelvey, B. (2004). Situated Learning Theory: Adding Rate and Complexity Effects via Kauffman’s NK Model. Nonlinear Dynamics, Psychology and Life Sciences, 8(1), 65–101.
ONLINE SOURCES
AP Central. (2023). AP at a Glance. Retrieved from https://apcentral.collegeboard.org/about-ap/launch-grow-ap-program/ap-a-glance
Cambridge Assessment International Education. (2021). Designing the School Curriculum. Retrieved from https://www.cambridgeinternational.org/Images/505318-designing-the-school-curriculum.pdf
International Baccalaureate. (2022). Poland. Retrieved from https://www.ibo.org/country/PL
Kolb, A., Kolb, D. (2009). On Becoming a Learner: The Concept of Learning Identity. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/275714187
Lee, M., Leung, L., Wright, E., Yue, T., Gan, A., Kong, L., Li, J. (2014). A Study of the International Baccalaureate Diploma in China: Programme’s Impact on Student Preparation for University Studies Abroad. Retrieved from https://www.ibo.org/contentassets/d1c0accb5b804676ae9e782b78c8bc1c/ibchinafullreportenglish.pdf
Siskin, L.S., Weinstein, M. (2008). Supplemental Survey to Creating Support Structures and Services for Title I High Schools Implementing the International Baccalaureate Programmes. Retrieved from https://research.steinhardt.nyu.edu/scmsAdmin/uploads/003/248/Supplemental%20Survey%20to%20Creating%C2%A0Support%C2%A0Structures%C2%A0and%C2%A0Services%C2%A0for%C2%A0Title%C2%A0I.pdf
Theokas, C. (2013). Finding America’s Missing AP and IB Students. Retrieved from https://edtrust.org/resource/finding-americas-missing-ap-and-ib-students
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2023.36.1.27-43
Data publikacji: 2023-06-13 12:01:57
Data złożenia artykułu: 2022-12-28 12:52:40
Statystyki
Wskaźniki
Odwołania zewnętrzne
- Brak odwołań zewnętrznych
Prawa autorskie (c) 2023 Marcin Rojek, Joanna Leek, Małgorzata Kosiorek, Gabriela Dobińska
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.