Czynniki wpływające na aktywność naukową nauczycieli uczelni w czasach pokojowych przed COVID-19, podczas COVID-19 i w czasie wojny
Streszczenie w języku polskim
Artykuł analizuje działalność naukową nauczycieli akademickich na przestrzeni ostatnich pięciu lat w kontekście trzech okresów: przed COVID-2019, w czasie COVID-2019 oraz w czasie wojny na Ukrainie. Badanie przeprowadzono wśród 26 nauczycieli akademickich Państwowego Uniwersytetu Pedagogicznego w Berdiańsku, który jest czasowo przesiedlony w związku z okupacją miasta Berdiańsk. Z uzyskanych danych wynika, że najbardziej efektywnym okresem aktywności naukowej w ciągu ostatnich pięciu lat był rok 2021, a konkretnie drugi rok COVID-2019. Analizie poddano czynniki utrudniające ten proces w czasie pokoju, w tym nadmierne obciążenie pracą organizacyjną i metodyczną, a w czasie wojny wyczerpanie emocjonalne wywołane wojną. Wyniki wskazują, że najbardziej aktywni w zakresie działalności naukowej są młodzi nauczyciele akademiccy ze stażem poniżej 10 lat, która nie uległa zmianie, a nawet miała tendencję wzrostową, pomimo obiektywnych okoliczności, które dotknęły bardziej doświadczonych kolegów. Niepokojąca dynamika czynników utrudniających aktywność naukową nauczycieli akademickich zarówno w czasie pokoju, jak i wojny wskazuje na potrzebę przeglądu strategii dla nauczycieli akademickich na poziomie krajowym i uniwersyteckim.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDF (English)Bibliografia
Adams, J. At al. (2018). The role of science education in a changing world. Lorentz Center Leiden.
Focused Research on the Challenges and Productivity of Researchers in Nigerian Academic Institutions Without Funding / B. E. Igiri et al. Frontiers in Research Metrics and Analytics. 2021. Vol. 6. URL: https://doi.org/10.3389/frma.2021.727228 (date of access: 17.03.2023)
Gewin, V. (2021). Pandemic burnout is rampant in academia. Nature, 591(7850), 489–491. https://doi.org/10.1038/d41586-021-00663-2
Importance of Science Education in Schools | UTA Online. (2021). UTA Online. https://academicpartnerships.uta.edu/articles/education/importance-of-science-education.aspx
Instructions for planning the working hours of scientific and pedagogical workers of Oles Honchar Dnipro National University. No. 240. (2021). https://www.dnu.dp.ua/docs/osvitnya/Instrukcia_Planuvannya_rob_chasu_NPP_2021.pdf (date of access: 20.05.2023 ) [in Ukrainian]
Kifor, C. V., Benedek, A. M., Sîrbu, I., & Săvescu, R. F. (2023). Institutional drivers of research productivity: a canonical multivariate analysis of Romanian public universities. Scientometrics. https://doi.org/10.1007/s11192-023-04655-z
Kurapov, A., Pavlenko, V., Drozdov A., Bezliudna, V., Reznik, A., & Isralowitz, R. (2023). Toward an Understanding of the Russian-Ukrainian War Impact on University Students and Personnel. Journal of Loss and Trauma, 28(2),167-174. https://doi.org/10.1080/15325024.2022.2084838
Lopatina H, Tsybuliak N., Popova A, Bohdanov I., Suchikova Y. (2023). University without Walls: Experience of Berdyansk State Pedagogical University during the war. Problems and Perspectives in Management, Volume 21, Special Issue,. 1–11.
Marcelo, C. (2001). Aprender a enseñar para la Sociedad del Conocimiento. Revista Complutense de Educación, 12, (2), 531- 593.
Nandi, E. (2021). Governance, Performance and Quality in Higher Education: Evidences from a Case Study. Contemporary Education Dialogue, 19(1), 37–58. https://doi.org/10.1177/09731849211056380
Naumann, S., Matyjek, M., Bögl, K. et al. (2022). Doctoral researchers’ mental health and PhD training satisfaction during the German COVID-19 lockdown: results from an international research sample. Sci Rep 12, 22176. https://doi.org/10.1038/s41598-022-26601-4
On Higher Education. No. 1556-VII. (2018). http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18 (date of access: 15.05.2023 ) [in Ukrainian]
Pyhältö, K., Tikkanen, L. & Anttila, H. (2023). The influence of the COVID-19 pandemic on PhD candidates’ study progress and study wellbeing. Higher Education Research & Development, 42:2, 413-426. https://doi.org/10.1080/07294360.2022.2063816;
Regulation On the planning and accounting of the main types of work of pedagogical and scientific-pedagogical workers of Berdyansk State Pedagogical University. No. 56. (2019) https://bdpu.org.ua/wp-content/uploads/2020/03/Navantazhennia_BDPU_2019_sayt.pdf (date of access: 18.05.2023 ) [in Ukrainian]
Regulations on the planning and accounting of the work of scientific and pedagogical workers of National University of Life and Environmental Sciences of Ukraine. No. 7. (2021). https://nubip.edu.ua/sites/default/files/u187/polozhennya_pro_oblik_2021.pdf (date of access: 20.05.2023 ) [in Ukrainian]
Suchikova, Y. (2023). A year of war. Science, 379(6634), 850. https://doi.org/10.1126/science.caredit.adh2925
Suchikova, Y., Tsybuliak, N., Lopatina, H., Popova, A., Kovachov, S., Hurenko, O., & Bogdanov, I. (2023). Is science possible under occupation? Reflection and coping strategy [Special issue]. Corporate Governance and Organizational Behavior Review, 7(2), 314–324. https://doi.org/10.22495/cgobrv7i2sip10
Suchikova, Y., & Tsybuliak, N. (2023). Universities without walls: global trend v. Ukraine’s reality. Nature, 614(7948), 413. https://doi.org/10.1038/d41586-023-00380-y
UNESCO. (2008). Declaración y Plan de Acción de la Conferencia Regional de Eduacion Superior de America Latina y el Caribe. Cartagena. http://www.unesco.org.ve/documents/DeclaracionCartagenaCres.pdf , с. 18-19.
Utemov, V. V. (2020). Assessment of Science Education Teachers’ Quality Work. European Journal of Mathematics and Science Education, 1(1), 1–13. https://doi.org/10.12973/ejmse.1.1.1
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2023.36.3.53-64
Data publikacji: 2023-12-08 14:38:36
Data złożenia artykułu: 2023-06-23 12:18:38
Statystyki
Wskaźniki
Odwołania zewnętrzne
- Brak odwołań zewnętrznych
Prawa autorskie (c) 2023 Anastasiia Popova, Yevheniia Lyndina, Pylyp Popov
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.