Postrzeganie pracy przez osoby niesłyszące i słabosłyszące
Streszczenie w języku polskim
Współczesny rynek pracy charakteryzuje się dużą zmiennością i niestabilnością, co powoduje trudności w dostosowaniu się do jego realiów wielu bezrobotnych, zwłaszcza absolwentów. To przystosowanie się jest jeszcze trudniejsze, jeśli osobie towarzyszy jakaś niepełnosprawność. Badania wskazują, że tranzycja ze szkoły na rynek pracy jest szczególnie trudna dla osób z wadą słuchu. Celem artykułu jest przybliżenie czytelnikowi sytuacji osób niesłyszących i słabosłyszących w kontekście ich funkcjonowania na rynku pracy. W pierwszej części autorka dokonuje przeglądu literatury badawczej, natomiast w drugiej prezentuje własne badania w grupie 31 dorosłych bezrobotnych osób z wadą słuchu, określając ich postrzeganie pracy jako takiej, sytuacji osób z wadą słuchu na rynku pracy, dostrzeganie korzyści, jakie daje praca zawodowa, oraz cech dobrej pracy. Wyniki badań prowadzą do istotnych wskazówek co do edukacji osób niesłyszących i słabosłyszących, dzięki którym może wzrosnąć zatrudnialność (employability) osób z wadą słuchu.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDFBibliografia
Bańka A. (2003), Rola poradnictwa zawodowego w integracji osób niepełnosprawnych z rynkiem pracy, [w:] Poradnictwo zawodowe dla osób niepełnosprawnych. Materiały konferencyjne, Warszawa: Biuro Koordynacji Kształcenia Kadr. Fundacja Fundusz Współpracy.
Boutin D. L., Wilson K. B. (2009), Professional Jobs and Hearing Loss: A Comparison of Deaf and Hard of Hearing Consumers, „Journal of Rehabilitation”, 75 (1).
Domagała-Zyśk E. (2010), Postrzeganie predyspozycji zawodowych osób z uszkodzeniami słuchu, [w:] D. Bis, J. Ryś (red.), Szkolnictwo i kształcenie zawodowe – wybrane aspekty, Lublin: Studio Format.
Domagała-Zyśk E. (2013), Współczesne rozwiązania w zakresie wspierania zatrudnienia osób z uszkodzeniami słuchu, [w:] B. Sidor-Piekarska (red.), Kompetentne wspieranie osób z niepełnosprawnością, Lublin: Wydawnictwo KUL.
Dziurla R. (2013), Ocena poznawcza sytuacji wchodzenia na otwarty rynek pracy za pomocą metody zatrudnienia wspomaganego i satysfakcja z życia a zasoby podmiotowe u głuchych i słabosłyszących (GiS) młodych dorosłych, referat na Konferencji Naukowej „Konteksty Psychologii Rehabilitacji”, Lublin: KUL, 3.12. 2013.
El-Khiami A. (1993), Employment transitions and establishing careers by postsecondary alumni with hearing loss, „The Volta Review”, 95 (4), 357–366.
Foster S., MacLeod J. (1998), Deaf people at work: assessment of communication among deaf and hearing persons in work settings, „International Journal of Audiology”, 42 (128).
Geyer P. D., Schroedel J. G. (1998), Early Career Job Satisfaction for Full-Time Workers Who are Deaf or Hard of Hearing, „Journal of Rehabilitation”, 64 (1).
Hasson D., Theorell T., Westerlund H., Canlon B. (2010), Prevalence and characteristics of hearing problems in a working and non-working Swedish population, „Journal of Epidemiology Community Health”, 64.
Helvik A. S., Krokstad S., Tambs K. (2009), Socioeconomic inequalities in hearing loss in a healthy population sample: TheHUNT Study, „American Journal of Public Health”, 99.
Jung D. (2012), Association of Hearing Loss With Decreased Employment and Income Among Adults in the United States, „Annals of Otology, Rhinology and Laryngology” 121 (12).
Jung D., Bhattacharyya N. (2012), Association of hearing loss with decreased employment and income among adults in the United States, „Annals of Otology, Rhinology and Laryngology” 121 (12), 771–775.
Luft P. (2012), Employment and Independent Living Skills of Public School High School Deaf Students: Analyses of the Transition Competence Test Battery Response Patterns, „JADARA”, 293.
Majewski T., Szczepankowska B. (1998), Rehabilitacja zawodowa osób niepełnosprawnych, [w:] B. Szczepankowska, A. Ostrowska (red.), Problem niepełnosprawności w poradnictwie zawodowym. Zeszyty informacyjno-metodyczne doradcy zawodowego, Warszawa : Krajowy Urząd Pracy.
Moore C. L. (2001), Disparities in job placement outcomes among deaf, late-deafened and hard of hearing consumers, „Rehabilitation Counselling Bulletin” 44 (3).
Rydberg E. (2011), Coniavitis Gellerstedt L., Danermark B. (2011), Def peoples employment and workplaces – similarities and differences in comparison with a reference population, „Scandinavian Journal of Disability Research”, 13 (4).
Scherich D. L. (1996), Job Accommodations in the Workplace for Persons who are Deaf or Hard of Hearing: Current Practices and Recommendations, „Journal of Rehabilitation”, 62.
Szczepankowski B. (1998), Osoby z uszkodzonym słuchem, [w:] B. Szczepankowska, A. Ostrowska (red.), Problem niepełnosprawności w poradnictwie zawodowym. Zeszyty informacyjno-metodyczne doradcy zawodowego, Warszawa : Krajowy Urząd Pracy.
Traxler C. B. (2000), The Stanford Achievement Test, gth edition: National norming and performance standards for deaf and hard-of-hearing students, „Journal of Deaf Studies and Deaf Education”, 5.
Wagner M., Newman L., Cameto R., Garza N., and Levine P. (2005), After high school: A first look at the postschool experiences of youth with disabilities: A report from the National Longitudinal Transition Study-2(NLTS2), Institute of Educational Sciences, National Center for Special Education Research, U.S. Department of Education. On-line: http://www.nlts2.org/reports/2005_04/index.html D.P.18.12.2013.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2015.28.1.163
Data publikacji: 2015-09-02 09:42:50
Data złożenia artykułu: 2015-09-02 09:32:27
Statystyki
Wskaźniki
Odwołania zewnętrzne
- Brak odwołań zewnętrznych
Prawa autorskie (c) 2015 Ewa Domagała-Zyśk
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.