Aksjopsychologiczne sprostowanie ideologii totalitarnych w epoсe globalizacji
Streszczenie w języku polskim
Artykuł stanowi o tym, że ideologizmy są pewnymi specyficznymi elementami ideologii, które przejawiają kulturę polityczną społeczeństwa, wypełniają ją konkretną treścią etniczną. Ideologizmy zawarte są w mitach, legendach, tradycjach, przedstawieniach zbiorowych, narracjach propagandowych, typowych złudzeniach społecznych itd. Reprezentują one historyczne doświadczenia pierwszych ludzi i wyrażają ich geopolityczne, władcze, militarystyczne aspiracje w kontekście własnych ideologicznych poglądów i nastawień do innych grup etnicznych i kulturowych. Totalitarna ideologia reprezentuje destrukcyjną postawę podmiot – przedmiot pewnego społeczeństwa (państwa) do dużych grup, obcych, pod kątem ich przydatności dla własnych interesów; są one typowe dla społeczeństw totalitarnych. Konstruktywna ideologia jest oparta na kulturze, tolerancji i szacunku dla godności innych. Jest ona przykładem postawy subiektywnej, charakterystycznej dla społeczeństwa demokratycznego.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDF (English)Bibliografia
Асмолов А., Шехтер Е. (2013), Черноризов А. Историко-эволюционный синтез: взаимная помощь как фактор эволюции, «Вопросы психологии», 6.
Alexander B.K. (2008), The Globalisation of Addiction. A Study in the Poverty of the Spirit, New York.
Грицанов A. (2001), Идеология, [в:] A. Грицанов (ред.), Всемирная энциклопедия: Философия, Moсква, Mинск.
Юревич А. (2013), К проблеме базових компонентов национального менталитета, «Психологический журнал», 4.
Kaldor M., Vejvoda I. (eds.) (1999), Democratization in Central and Eastern Europe, London, New York.
Карпинский К. (2013), Конфликт ценностей как предпосылка смысложизненного кризиса в развитии личности, «Вопросы психологии», 1.
Nissen М. (2015), Meeting Youth in Movement and on Neutral Ground, “Dialogic Pedagogy: An International Online Journal”, 3.
Почебут Л. (2013), Межкультурная коммуникативная компетентность как выражение человеческих отношений, «Психологический журнал», 4.
Рачева E. (2014), Академик Александр Асмолов: «Грядущий хам стал хамом нынешним», www.colta.ru/articles/society/4588 (access: 11.09.2015).
Степин В. (2001), Культура, [в:] A. Грицанов (ред.), Всемирная энциклопедия: Философия, Moсква, Mинск.
Шаюк О. (2014), Психосутнісна характеристика толерантності в контексті аксіологічного підходу, «Вітакультурний млин: методологічний альманах», 16.
Вербер Б. (2011), Тайна богов, Москва.
Vusatyuk O. (2014), Social Mythology of the Globalization Era, “Scientific Notes of Taurida National V.І. Vernadsky University. Series: Philosophy. Culturology. Political Sciences. Sociology”, 1–2.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2015.28.2.59
Data publikacji: 2016-09-07 12:34:45
Data złożenia artykułu: 2016-02-25 14:07:35
Statystyki
Wskaźniki
Odwołania zewnętrzne
- Brak odwołań zewnętrznych
Prawa autorskie (c) 2016 Zinoviia Karpenko
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.