Ukraińsko-polskie wzajemne wpływy pedagogiczne w wymiarze historycznym: przypadek Wasyla Suchomlińskiego
Streszczenie w języku polskim
Artykuł poświęcony jest znaczeniu pedagogicznych relacji ukraińsko-polskich dla podniesienia jakości nowoczesnej edukacji i budowy wspólnego europejskiego domu. Wykazuje również znaczenie wykorzystania doświadczenia historycznego dla pełniejszego rozumienia odbywających się obecnie procesów, w celu interpretacji osiągnięć przeszłości we współczesnej międzykulturowej przestrzeni pedagogicznej. Wybrano tu jako przykład postać i dorobek twórczy ukraińskiego pedagoga Wasyla Suchomlińskiego, jego relacje z polskimi kolegami w latach 50-60 XX w. oraz wpływ na jego poglądy pedagogiczne słynnego polskiego pedagoga Janusza Korczaka. Scharakteryzowano również dalszy rozwój stosunków ukraińsko-polskich w ciągu najbliższych dziesięcioleci. W artykule analizowano tłumaczenia książek Suchomlińskiego w Polsce. Ukazana też została popularyzacja jego pomysłów przez znanych polskich pedagogów-badaczy, w tym Aleksandra Lewina, Wincentegо Okonia, Mariana Bybluka i in. Podkreślono perspektywę podejścia mikrohistorycznego, które pozwala spojrzeć na ogólne procesy historii przez pryzmat losów szczególnego człowieka i jego spuścizny pedagogicznej jako elementu przestrzeni międzykulturowej.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDF (English)Bibliografia
Bybluk M., Koncepcja pedagogiczna i system wychowawczy Wasyla Suchomlinskego, Toruń 1982, UAM.
Bybluk M., Radosna szkoła Suchomlinskego, Warszawa – Toruń 1990, UAM.
Bybluk M., Odrodzenie i rozwój oświaty na niepodległej Ukrainie 1991-2010. Studia i szkice historyczno-pedagogiczne, Bydgoszcz 2011, Wydawnictwo Kujawsko-Pomorskiej Szkoły Wyższej.
Koliadenko S.M., Kremenetskyi litsei u systemi osvity Volyni (ХІХ – 30-ti rr. ХХ st.), Kyiv 2007.
Kozhenovskyi M., Za Zolotymy voritmy. Suspilno-kulturna diialnist poliakiv u Kyievi v 1905-1920 rokakh, Kyiv 2015, Dukh i litera.
Teri M., Imperiia natsionalnoho vyrivniuvannia. Natsii ta natsionalizm u Radianskomu Soiuzi (1923-1939 roky), Kyiv 2013, Krytyka.
Seiko N.A., Pedahohichni ta etnosotsiolohichni zasady rozvytku polskoho shkilnytstva na Volyni-Zhytomyrshchyni u 1905-1939 rr., Kyiv 1999.
Suchmlinski W., Przewodnik i nauczyciel, [w:] O pracy organizacji pionierskiej, R. Muranyi (tłum.), Warszawa 1954, PZWS.
Suchomlinski W., Pierwiastek estetyczny w wszechstronnym rozwoju człowieka, „Kwartalnik pedagogiczny”, 1960, nr 2.
Suchomlinski W., Elementarz kultury moralnej, „Wychowanie”, 1964, nr 8.
Suchomlinski W.A., Me serce – dzieciom, Moskwa 1979, Progress.
Suchomlinski W.A., Narodziny obywatela, Moskwa 1982, Progress.
Suchomlinski W,. Oddaj serce dzieciom (tłum. M. Bybluk, Wstęp A. Lewin), Warszawa 1978, WSiP.
Suchomlinski W., Słów Kilka o wychowaniu (wstęp A. Lewin), Warszawa 1982, WSiP.
Suchomlinski W., Sto rad dla nauczyciela, Warszawa 1987, WSiP.
Ukrainska istoryko-pedahohichna nauka u dzerkali tematyky dysertatsiinykh doslidzhen (1995 - 2014). Khronolohichno-tematychnyi pokazhchyk, Uman' 2014, Edition FOP Zhovtyi.
Wiloсh T., Radziecki system oświatowo–wychowawczy, Warszawa 1962, PWN.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2016.29.2.133
Data publikacji: 2017-06-28 10:56:00
Data złożenia artykułu: 2016-07-05 17:16:55
Statystyki
Wskaźniki
Odwołania zewnętrzne
- Brak odwołań zewnętrznych
Prawa autorskie (c) 2017 Olga Sukhomlynska
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.