Modele socjalizacji stosowane przez wychowawców w placówkach resocjalizacyjnych
Streszczenie w języku polskim
Niniejszy artykuł dotyczy sfery oddziaływań socjalizacyjnych w strukturze instytucjonalnej. Badań dotyczących preferencji poszczególnych typów socjalizacji dotychczas nie prowadzono. Funkcjonuje jedynie podstawa naukowa opisana w literaturze, prezentująca ujęcia teoretyczne poszczególnych sposobów oddziaływań socjalizacyjnych. Postanowiono z tego powodu utworzyć narzędzie, które skonstruowano z uwzględnieniem twierdzeń Schaffera, by na tej podstawie ustalić, jaki wzorzec z czterech odmian socjalizacji jest preferowany przez wychowawców z placówek resocjalizacyjnych. Jako cel wyznaczono określenie istotnie statystycznych różnic między stopniem akceptacji poszczególnych klas socjalizacji ze względu na płeć, staż i miejsce pracy wychowawców resocjalizujących. Przyjęto hipotezę, że istnieją istotne statystycznie różnice pomiędzy rangowaniem cech modeli socjalizacji ze względu na płeć, staż i miejsce pracy wychowawców resocjalizujących. Opracowanie stanowi perspektywę badawczą teoretycznego opisu rodzajów socjalizacji prezentowanych w literaturze.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDFBibliografia
Bandura A. (1973), Aggression: A Social Leaving Analysis, New York: Prentice-Hall.
Bronfenbrener U. (1970), Czynniki społeczne w rozwoju osobowości, „Psychologia Wychowania”, nr 1.
Czapów C. (1978), Wychowanie resocjalizujące, Warszawa: PWN.
Likert R. (1932), A technique for the measurement of attitudes, “Archival of Psychology”, No. 40.
Marks K., Engels F. (1961), Ideologia niemiecka, [w]: Dzieła, t. 3, Warszawa: PWN.
Pytka L. (2005), Pedagogika resocjalizacyjna, Warszawa: APS.
Schaffer H.R. (2006), Rozwój społeczny, dzieciństwo i młodość, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Sobczak S. (2000), Celowość wychowania, Warszawa: Wydawnictwo Navo.
Sobczak S. (2002), Filozoficzne i teologiczne aspekty dzieciństwa, [w]: B. Głowacka, L. Pytka (red.), Być dzieckiem i przetrwać, Warszawa: KKWR.
Sobczak S. (2009), Aksjologia i teleologia pedagogiki resocjalizacyjnej, Warszawa: Wydawnictwo Pedagogium.
Sobczak S. (2011), Teoretyczne podstawy przyczyn przemocy w ujęciu realistycznym w aspektach czynników biopsychicznych i socjokulturowych, [w]: R. Kowalski, O. Szynkarczyk (red.), Wychowanie we współczesnej szkole. Szkoła wolna od przemocy, Siedlce: Wydawnictwo UPH.
Zaborowski Z. (1969), O rodzinie. Rodzina jako grupa społeczno-wychowawcza, Warszawa: Wydawnictwo Nasza Księgarnia.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2017.30.3.59
Data publikacji: 2018-01-17 10:12:09
Data złożenia artykułu: 2016-11-18 15:59:48
Statystyki
Wskaźniki
Odwołania zewnętrzne
- Brak odwołań zewnętrznych
Prawa autorskie (c) 2018 Sławomir Sobczak
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.