Jakość przygotowania zawodowego nauczycieli w świetle badań empirycznych
Streszczenie w języku polskim
W dzisiejszych czasach coraz trudniej znaleźć nauczyciela, który posiada kwalifikacje do nauczania tylko jednego przedmiotu. Wobec nauczycieli stawiane są bardzo wysokie wymagania, które niejednokrotnie okazują się trudne do spełnienia. W dużym stopniu przyczyniła się do tego stanu rzeczy rewolucja cywilizacyjna, ogromny przyrost informacji i niespotykane dotąd tempo przemian, które wzmocniły wartość wykształcenia na rynku pracy i sprawiły, że jego jakość stała się jednym z priorytetów współczesnej edukacji. Coraz częściej mamy do czynienia z wieloprzedmiotowością nauczycieli, która oznacza, że jeden nauczyciel posiada kompetencje do nauczania dwóch lub kilku przedmiotów. Często dodatkowe przedmioty są dość odległe od tego podstawowego.
Sytuacja taka w dużym stopniu podyktowana jest niestety względami ekonomicznymi. Szkoła preferuje posiadanie mniejszej liczby nauczycieli wielokierunkowych, którzy wykonują pracę kilkunastu osób, co w ogromnym stopniu zmniejsza koszty zatrudnienia. Jest to również korzystne z perspektywy samych nauczycieli, którym coraz trudniej utrzymać etat w szkołach. Zdobywanie kwalifikacji w dziedzinach, które się ze sobą nie pokrywają, jest obecnie w polskim systemie oświaty zjawiskiem powszechnym.
Celem przeprowadzonych badań było poznanie opinii nauczycieli z powiatu ostrowieckiego na temat jakości dokształcania z przedmiotów dodatkowych. Badania przeprowadzono wśród nauczycieli szkół podstawowych i gimnazjalnych powiatu ostrowieckiego. Zastosowano metodę sondażu diagnostycznego, w ramach której wykorzystano technikę ankietowania.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDFBibliografia
Chętkowski D. (2016), Nauczyciele wielu przedmiotów, http://chetkowski.blog.polityka.pl/2016/08/08/nauczyciele-wielu-przedmiotow (dostęp: 10.05.2017).
Federowicz M., Sitek M. (red.) (2011), Społeczeństwo w drodze do wiedzy. Raport o stanie edukacji 2010, Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
Kulka B. (2008), Kształcenie dwukierunkowe nauczycieli – możliwe skutki pozytywne i negatywne, [w:] K. Sujasz-Lesz (red.), Kształcenie nauczycieli w szkole wyższej. Wybrane zagadnienia, Wrocław: Oficyna Wydawnicza ATUT.
Kutrowska B. (2008), Spojrzenie na rolę nauczyciela z perspektywy różnych oczekiwań społecznych, [w:] P. Rudnicki, B. Kutrowska, M. Nowak-Dziemianowicz (red.), Nauczyciel: misja czy zawód? Społeczne i profesjonalne aspekty roli, Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
Kuźma J. (2001), Nauczyciele przyszłej szkoły, [w:] K. Denek, T.M. Zimny (red.), Edukacja jutra. VI Tatrzańskie Seminarium Naukowe, Częstochowa: Agencja Promocji Nauki i Kultury MENOS s.c.
Piotrowiak K. (2010), Jeden nauczyciel – dwa dyplomy, www.dziennikzachodni.pl/artykul/213496,jeden-nauczyciel-dwa-dyplomy,3,id,t,sa.html (dostęp: 10.05.2017).
Podoska-Filipowicz E., Kwalifikacje współczesnych nauczycieli i ich rola w procesie edukacji, https://zasobyip2.ore.edu.pl/pl/publications/download/9410 (dostęp: 10.05.2017).
Pruch J. (2006), Pedeutologia, [w:] B. Śliwerski (red.), Pedagogika, t. 2, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne.
Rachubka M. (2015), Nauczyciele w roku szkolnym 2014/2015, Warszawa: ORE.
Rutkowiak J. (1995), Edukacyjna świadomość nauczycieli: intelektualizacja pracy nauczycielskiej jako wyzwanie czasu transmisji, [w:] Odmiany myślenia o edukacji, Kraków: Impuls.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2017.30.2.99
Data publikacji: 2017-11-09 08:16:38
Data złożenia artykułu: 2017-05-08 12:24:27
Statystyki
Wskaźniki
Odwołania zewnętrzne
- Brak odwołań zewnętrznych
Prawa autorskie (c) 2017 Lidia Pawelec
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.