Praca ludzka jako wartość moralna
Streszczenie w języku polskim
Praca jest działalnością szczególnie doniosłą dla gatunku Homo sapiens, ponieważ dzięki niej zdołał się on wyodrębnić ze świata zwierzęcego oraz mógł tworzyć kolejne cywilizacje, które wskazują na jego psychofizyczny rozwój. Ale chociaż praca była decydującym czynnikiem stymulującym filogenetyczny rozwój ludzi i jest nim nadal, to jednak dostrzeżenie tego faktu stało się możliwe dopiero wówczas, gdy ludzie osiągnęli zdolność do naukowej refleksji nad pracą. Artykuł ten jest próbą skrótowego ukazania procesu kształtowania się poglądów na moralną wartość pracy ludzkiej oraz na uwarunkowania istniejących poglądów na ten temat.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDFBibliografia
Arystoteles (1953), Polityka, Wrocław: Zakład im. Ossolińskich.
Bacon F. (1954), Nowa Atlantyda, Warszawa: IW PAX.
Bartnik C. (1977), Teologia pracy ludzkiej, Warszawa: IW PAX.
Biliński B. (1948), O Hezjodejski aspekt starożytności. Praca w starożytnej Grecji, „Archeologia. Rocznik Polskiego Towarzystwa Archeologicznego”, t. 2.
Bloch O., Wartburg W. von (1950), Dictionnaire etymologique de la langue française, Paris: Presses Universitaires de France.
Campanella J. (1955), Miasto słońca, Wrocław: Zakład im. Ossolińskich.
Chałasiński J. (1949), Społeczna genealogia inteligencji polskiej, Warszawa: Czytelnik.
Chenu M.-D. (1963), Ku powszechnej cywilizacji pracy, Warszawa: PWN.
Cicero (1960), Pisma filozoficzne, t. 2, Warszawa: PWN.
Day J. (1942), An Economic History of Athens under Roman Domination, New York: Columbia University Press.
Diogenes Laertios (1969), Żywoty i poglądy sławnych filozofów, Warszawa: PWN.
Drumann W. (1860), Die Arbeiter und Communisten in Griechenland und Rom, Königsberg.
Farrington B. (1954), Nauka grecka, Warszawa: PWN.
Geoghegan A.T. (1945), The Attitude Towards Labor in Early Christianity and Ancient Culture, Washington: The Catholic University of America.
Gryglewicz F. (1957), Najemny robotnik w Palestynie za czasów Chrystusa Pana, „Roczniki Teologiczno-Kanoniczne”, t. 5, z. 1.
Haessle J. (1923), Das Arbeitsethos der Kirche. Nach Thomas von Aquin und Leo XIII, Freiburg.
Hauck F. (1921), Die Stellung der Urchristentums zu Arbeit und Geld, Gütersloh.
Kołaczkowski J. (1964), Wspólnoty chrześcijańskie, Kraków: Znak.
Kołłątaj H. (1955), Porządek fizyczno-moralny, Warszawa: PWN.
Kowalczyk S. (1986), Podstawy światopoglądu chrześcijańskiego, Wrocław: Tum.
Lefrance G. (1959), Le travail et l’homme, Textes des conferences et des entretiens organises par les Recontres Internationals de Geneve.
Legowicz J. (1980), Zarys historii filozofii. Elementy doksografii, Warszawa: Wiedza Powszechna.
Littre E. (1958), Dictionnaire de la langue francaise, Paris: Presses Universitaires de France.
Marks K. (1951), Kapitał, t. 1, wyd. 3, Warszawa: PWN.
Marks K., Engels F. (1960), Dzieła, t. 1, Warszawa: PWN.
Michałowski K. (1949), Prace górnika i hutnika w starożytnej Grecji, Warszawa: Państwowy Zakład Wydawniczy.
More T. (1954), Utopia, Warszawa: PAX.
Ortega y Gasset J. (1982), Bunt mas i inne pisma socjologiczne, Warszawa: PWN.
Ossowska M. (1963), Socjologia moralności, Warszawa: PWN.
Platon (1958), Państwo, Warszawa: PWN.
Poniatowski Z. (1965), Treść wierzeń religijnych, Warszawa: Książka i Wiedza.
Pszczołowski T. (1966), Praca człowieka, Warszawa: Wiedza Powszechna.
Ptaśnik J. (1959), Kultura wieków średnich, Warszawa: PWN.
Rabelais F. (1949), Gargantua i Pantagruel, Warszawa: PWN.
Rostovtzeff M. (1929), Gesellschaft und Wirtschaft im Römischen Kaiserreich, Bd. 1, Leipzig.
Scheler M. (1960), Die Wissensformen und Gesellschaft, [w:] Gesammelte Werke, Bd. 8, Bern.
Seneka L.A. (1961), Listy moralne do Lucyliusza, Warszawa: PWN.
Staszic S. (1954), Pisma filozoficzno-społeczne, Warszawa: PWN.
Staszic S. (1959), Ród ludzki, Warszawa: PWN.
Sztajerman H. (1960), Społeczeństwo zachodniorzymskie w III wieku, Warszawa: PWN.
Sztumski J. (1997), Od cywilizacji pracy do cywilizacji bezrobocia, „Edukacja Dorosłych. Kwartalnik”, nr 3.
Tawney R.H. (1963), Religia a powstanie kapitalizmu, Warszawa: Książka i Wiedza.
Thils G. i in. (1962), Travail et conditio humaine. Semaine des intellectuels catoliques.
Thurnwald R. (1932), Die menschliche Gesellschaft in ihren ethno-soziologischen Grundlagen, Bd. 3, Berlin–Leipzig.
Tilgher A. (1962), Work through the Ages, [w:] S. Nosow, W.H. Form (eds.), Man, Work and Society, New York.
Troeltsch E. (1906), Die Bedeutung des Protestantismus für die Entstechung der modernen Welt.
Ven F. van der (1972), Sozialgeschichte der Arbeit, Bd. 1, München.
Voltaire (1951), Kandyd, czyli optymizm, Warszawa: PWN.
Weber M. (1905), Die protestantische Ethik und der Geist des Kapitalismus, Archiv für Sozialwissenschaft und Sozialpotik, Bd. 20–21.
Wyszyński S. (1957), Duch pracy ludzkiej, Poznań: Księgarnia św. Wojciecha.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2017.30.2.7
Data publikacji: 2017-11-09 08:16:33
Data złożenia artykułu: 2017-07-26 00:37:04
Statystyki
Wskaźniki
Odwołania zewnętrzne
- Brak odwołań zewnętrznych
Prawa autorskie (c) 2017 Janusz Sztumski
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.