„Szkiełko i oko czy czucie i wiara” – dylematy pracownika socjalnego
Streszczenie w języku polskim
W swojej codziennej pracy pracownicy socjalni doświadczają dylematów etycznych związanych z bezpośrednią praktyką zawodową. Dotyczą one m.in. takich zagadnień, jak: niepewność co do słuszności dokonywanych wyborów, konieczność wybierania między działaniem skutecznym a działaniem zgodnym z przepisami czy podejmowaniem działań wbrew oczekiwaniom i woli klienta. Czym się kierować: czy pozostać w zgodzie z własnym sumieniem, dostosować się do przepisów, pozostając w konflikcie z samym sobą, czy może częściowo dostosować system własnych wartości do przepisów, naginając je do własnego sumienia?
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDFBibliografia
Brągiel J. (2002), Wokół etyki zawodu pracownika socjalnego, [w:] J. Bragiel, A. Kurcz (red.), Pracownik socjalny. Wybrane problemy zawodu w okresie transformacji społecznej, Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
Dąbrowski Z. (2000), Pedagogika opiekuńcza w zarysie, t. 1, Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.
Jeziorska J. (2004), Wybrane podejścia dydaktyczne do kształtowania wartości, [w:] R. Niparko, J. Skrzypczak (red.), Edukacja. Teologia i Dialog, Poznań: Wydział Teologiczny UAM.
Kamiński T. (2003), Etyka pracownika socjalnego, Częstochowa: Centrum Szkoleniowo-Wydawnicze AV, Polskie Towarzystwo Pracowników Socjalnych.
Kantowicz E. (2005), Praca socjalna jako działalność praktyczna i naukowa, [w:] T. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.
Kargulowa A. (2003), Społeczny kontekst organizowania pomocy i udzielania wsparcia, [w:] K. Marzec-Holka (red.), Pomoc społeczna. Praca socjalna. Teoria i praktyka, Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego.
Lalak D., Pilch T. (red.) (1999), Elementarne pojęcia pedagogiki i pracy socjalnej, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.
Łobocki M. (2007), W trosce o wychowanie w szkole, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Marody M. (2007), Trzy Polski – instytucjonalny kontekst strategii dostosowawczych, [w:] M. Marody (red.), Wymiary życia społecznego. Polska na przełomie XX i XXI wieku, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Marynowicz-Hetka E. (2006), Pedagogika społeczna. Podręcznik akademicki, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Olbrycht K. (1994), „Edukacja aksjologiczna” – próba interpretacji i zarys programu, [w:] K. Olbrycht (red.), Edukacja aksjologiczna, t. 1, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Radziewicz-Winnicki A. (2008), Pedagogika społeczna, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Sałaciński L. (2010), Aporie wychowawcze szkoły i nauczyciela. Złudzenie transmisji wartości w edukacji, Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego.
Zdybel L. (1994), Godność ludzka, [w:] S. Jedynak, J. Dębowski (red.), Mały słownik etyczny, Bydgoszcz: Oficyna Wydawnicza Branta.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2017.30.2.177
Data publikacji: 2017-11-09 08:16:43
Data złożenia artykułu: 2017-08-02 11:58:26
Statystyki
Wskaźniki
Odwołania zewnętrzne
- Brak odwołań zewnętrznych
Prawa autorskie (c) 2017 Anna Weissbrot-Koziarska
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.