Interwencja wobec nieletnich w sytuacji zagrożenia agresją na terenie instytucji resocjalizacyjnych

Anna Karłyk-Ćwik

Streszczenie w języku polskim


Interwencja wobec nieletnich agresorów przebywających w placówkach resocjalizacyjnych, ze względu na specyfikę napastników oraz środowiska ich funkcjonowania, należy do jednej z najtrudniejszych. Prezentowany artykuł stanowi teoretyczną analizę czynników decydujących o prawidłowości oraz skuteczności tego typu interwencji, zarówno tych o charakterze technicznym i metodycznym (określających cele i przebieg interwencji oraz sposób i warunki jej przeprowadzenia), jak i tych o charakterze osobowym i kompetencyjnym (obejmujących szczególne predyspozycje psychofizyczne oraz zasoby osobiste umożliwiające pedagogom sprawne i efektywne działanie w sytuacjach kryzysowych).


Słowa kluczowe


interwencja; agresja; nieletni; instytucje resocjalizacyjne

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Agresja i przemoc w szkolnych działaniach profilaktycznych. Poradnik metodyczny dla nauczycieli (2005), Warszawa: MENiS.

Bandura A., Walters R.H. (1968), Agresja w okresie dorastania. Wpływ praktyk wychowawczych i stosunków rodzinnych, Warszawa: PWN.

Baran B., Bielawiec A. (1994), Osobowość nieletnich przebywających w placówkach resocjalizacyjnych, Szczecin: Uniwersytet Szczeciński.

Bartkowicz Z. (1996), Pomoc terapeutyczna nieletnim agresorom i ofiarom agresji w zakładach resocjalizacyjnych, Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Brammer L.M. (1985), The Helping Relationship: Process and Skills, Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.

Embry D.L., Flannery D.J., Vazsonyi A.T., Powell K.B., Atha H. (1996), Peace-builders: A theoretically driven, school-based model for early violence prevention, “American Journal of Preventive Medicine”, Vol. 12(5).

Goldstein A.P. (1991), Delinquent Gangs: A Psychological Perspective, Champaign, IL: Research Press.

Goldstein A.P., Kodluboy D.W. (1998), Gangs in Schools: Signs, Symbols, and Solutions, Champaign, IL: Research Press.

James R.K., Gilliland B.E. (2004), Strategie interwencji kryzysowej, Warszawa: PARPA.

Johnson D.W. (1992), Podaj dłoń, Warszawa: IPZiT PTP.

Karłyk-Ćwik A. (2014), Autorytet w wychowaniu i resocjalizacji w refleksji przyszłych pedagogów, „Lubelski Rocznik Pedagogiczny”, nr 33.

Kosewski M. (1977), Agresywni przestępcy, Warszawa: Wiedza Powszechna.

Kubacka-Jasiecka D. (2006), Agresja i autoagresja z perspektywy obronno-akceptacyjnych dążeń Ja, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Lewicka-Zelent A. (2012), Obniżanie poziomu przemocy i lęku młodzieży gimnazjalnej, Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Lewicka-Zelent A. (2014), Klimat szkół gimnazjalnych. Diagnoza weryfikacyjna programu „Mediacja w szkole”, Opole: Wydawnictwo Scriptorium.

Loeber R. (1982), The stability of antisocial and delinquent child behavior: A Review, “Child Development”, Vol. 53(6), DOI: https://doi.org/10.2307/1130070.

Mac A. (2005), Wczesne dzieciństwo młodocianych przestępców agresywnych, Poznań: O.W. Garmond.

Machel H. (2008), Rola i zadania kadry resocjalizacyjnej, [w:] B. Urban, J.M. Stanik (red.), Resocjalizacja, t. 2, Warszawa: PWN.

Mellibruda J. (1998), O przemocy domowej. Poradnik dla lekarza pierwszego kontaktu, Warszawa: PARPA.

Opora R. (2010), Resocjalizacja: wychowanie i psychokorekcja nieletnich niedostosowanych społecznie, Kraków–Gdańsk: Wydawnictwo Impuls, Gdańska Wyższa Szkoła Humanistyczna.

Pazaratz D. (1998), The counseling role of the child and youth worker in a treatment classroom, “Adolescence”, Vol. 33(132).

Pitcher G.D., Poland S. (1992), Crisis Intervention in the Schools, New York: Guilford Press.

Porzak R. (2004a), Wymiary interwencji psychologiczno-pedagogicznej, „Remedium”, nr 4.

Porzak R. (2004b), Typy interwencji – interwencja wychowawcza, „Remedium”, nr 7/8.

Potter-Efron R.T., Potter-Efron P.S. (1996), Życie ze złością, Gdańsk: GWP.

Program Przeciwdziałania Przemocy Rówieśniczej Zakładu Poprawczego w Jerzmanicach Zdroju (2004).

Reykowski J. (1979), Motywacja, postawy prospołeczne a osobowość, Warszawa: PWN.

Reykowski J. (1980), Osobowość jako centralny system regulacji i integracji czynności człowieka, [w:] T. Tomaszewski (red.), Psychologia, Warszawa: PWN

Reykowski J., Kochańska G. (1980), Szkice z teorii osobowości, Warszawa: Wiedza Powszechna.

Stephens R.D. (1994), Planning for safe and better schools: School violence prevention and intervention strategies, “School Psychology Review”, Vol. 23(2).

Stephens R.D. (1997), National trends in school violence: Statistic and prevention strategies, [w:] A.P. Goldstein, J.C. Conoley (eds.), School Violence Prevention: A Practical Handbook, New York: Guilford Press.

Stoner J.A.F., Wankel C. (1994), Kierowanie, Warszawa: PWN.

Surzykiewicz J. (2000), Agresja i przemoc w szkole. Uwarunkowania socjoekologiczne, Warszawa: CMPP-P.

Urban B. (2009), Wiedza o agresji jako podstawa skutecznej profilaktyki przestępczości gwałtownej, „Probacja”, nr 1.

Urban B. (2015), Agresja młodzieży i odrzucenie rówieśnicze, Warszawa: PWN.

Węgliński A. (2000), Mikrosystemy wychowawcze w resocjalizacji nieletnich. Analiza pedagogiczna, Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Wójcik D. (1977), Środowisko rodzinne a poziom agresywności młodzieży przestępczej i nieprzestępczej, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk: Ossolineum.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2017.30.4.269
Data publikacji: 2018-03-14 13:25:07
Data złożenia artykułu: 2018-01-08 16:45:16


Statystyki


Widoczność abstraktów - 1906
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 1252

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2018 Anna Karłyk-Ćwik

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.