Animacja społeczno-kulturalna jako metoda przeciwdziałania wykluczeniu z kultury
Streszczenie w języku polskim
Celem artykułu jest scharakteryzowanie animacji społeczno-kulturalnej jako metody przeciwdziałania wykluczeniu z kultury. Punktem wyjścia proponowanych rozważań jest szerokie rozumienie kultury – nie tylko jako wartości autotelicznej, ale przede wszystkim jako narzędzia społecznej partycypacji i aktywizacji oraz jednego z fundamentów budowania kapitału społecznego. W opracowaniu przedstawiono kluczowe założenia animacji w perspektywie inkluzji społeczno-kulturalnej. Scharakteryzowano najważniejsze modele i paradygmaty animacji, akcentujące wątki związane z problematyką wykluczenia społeczno-kulturalnego. Zaprezentowano również animacyjny program „Dzielnice Kultury”, stanowiący praktyczną egzemplifikację omawianych zagadnień. Program od 2013 r. z powodzeniem jest realizowany przez miasto Lublin. Jego celem jest usuwanie przestrzennych, organizacyjnych i finansowych barier w dostępie do kultury, a tym samym integracja i aktywizacja społeczno-kulturalna mieszkańcow.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDFBibliografia
Bell D. (1994), Kulturowe sprzeczności kapitalizmu, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Bendyk E. (2013), Pętle wykluczenia i nieobecności, [w:[ E. Rokicka, P. Kruczkowska (red.), Oblicza ekskluzji. Praktyka działania instytucji kultury a przełamywanie barier, Łódź: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Friske K.W. (1999), Marginalność społeczna, [w:] Encyklopedia socjologii, t. 2, Warszawa: Oficyna Naukowa.
Giddens A. (2004), Socjologia, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Grad J., Kaczmarek U. (2005), Organizacja i upowszechnianie kultury w Polsce. Zmiany modelu, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Idzikowski B. (2013), Teoria i praktyka animacji kultury w czasach ponowoczesnych, [w:] D. Kubinowski, U. Lewartowicz (red.), Animacja kultury. Współczesne dyskursy teorii i praktyki, Lublin: MAKmed.
Kłosowski W. (2011a), Kultura na rzecz zmiany społecznej, [w:] W. Kłosowski (red.), Kierunek kultura. W stronę żywego uczestnictwa w kulturze, Warszawa: Mazowieckie Centrum Kultury i Sztuki.
Kłosowski W. (2011b), Od redaktora, [w:] W. Kłosowski (red.), Kierunek kultura. W stronę żywego uczestnictwa w kulturze, Warszawa: Mazowieckie Centrum Kultury i Sztuki.
Kubinowski D. (2013), Współczesne paradygmaty animacji kultury, [w:] D. Kubinowski, U. Lewartowicz (red.), Animacja kultury. Współczesne dyskursy teorii i praktyki, Lublin: MAKmed.
Kukołowicz T. (2016), Geograficzna dostępność kultury a wykluczenie z uczestnictwa w kulturze instytucjonalnej, „Kultura Współczesna”, nr 1.
Lewicki T. (1993), Fenomen animacji. O praktyce i teoriach działalności społecznej, kulturalnej i wychowawczej we Włoszech, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze”, nr 4.
Mahler F. (1993), Marginality and Maldevelopment, [w:] J. Danecki (red.), Insights into Maldevelopment, Warszawa: Uniwersytet Warszawski.
Mendel M. (2004), Animacja współpracy środowiskowej, [w:] M. Mendel (red.), Animacja współpracy środowiskowej, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Nalaskowski F. (2007), Ubóstwo a wykluczenie z kultury jako problem dla edukacji, Olsztyn: Wydawnictwo Uczelniane Wyższej Szkoły Informatyki i Ekonomii TWP.
Rokicka E. (2013), Lokalne instytucje kultury a wykluczenie z uczestnictwa w kulturze, [w:] E. Rokicka, P. Kruczkowska (red.), Oblicza ekskluzji. Praktyka działania instytucji kultury a przełamywanie barier, Łódź: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Rokicka E., Kruczkowska P. (red.) (2013), Oblicza ekskluzji. Praktyka działania instytucji kultury a przełamywanie barier, Łódź: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Szarfenberg R. (2010), Marginalizacja i wykluczenie społeczne – panorama językowo-teoretyczna, [w:] R. Szarfenberg, C. Żołędowski, M. Theiss (red.), Ubóstwo i wykluczenie – perspektywa poznawcza, Warszawa: Dom Wydawniczy Elipsa.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2018.31.1.199-208
Data publikacji: 2018-07-05 08:06:17
Data złożenia artykułu: 2018-01-17 21:04:59
Statystyki
Wskaźniki
Odwołania zewnętrzne
- Brak odwołań zewnętrznych
Prawa autorskie (c) 2018 Urszula Lewartowicz
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.