Kompulsywne nadużywanie mediów społecznościowych a ryzyko rozwoju zaburzeń odżywiania – na przykładzie aplikacji Instagram
Streszczenie w języku polskim
W artykule skoncentrowano się na Instagramie oraz jego ogromnej sile wpływu na postrzeganie własnego „ja”. Konfrontacji poddano panujący w serwisie trend dążenia do doskonałego wizerunku, wiążący się z ryzykiem uwikłania się przez młodzież w bardzo niebezpieczne nawyki żywieniowe, które w konsekwencji prowadzą do zaburzeń odżywiania. W pracy poruszono następujące zagadnienia: kompulsywne nadużywanie mediów społecznościowych, kult ciała na Instagramie, niezdrowy trend na ortoreksję, znaczenie środowiska wychowawczego w kreowaniu prawidłowej postawy wobec mediów społecznościowych.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDFBibliografia
Augustynek A. (2010), Uzależnienia komputerowe. Diagnoza, rozpowszechnienie, terapia, Warszawa: Difin.
Barnes A.M., Caltabiano M.L. (2017), The interrelationship between orthorexia nervosa, perfectionism, body image and attachment style, “Eating and Weight Disorders – Studies on Anorexia, Bulimia and Obesity”, Vol. 22(1).
Bednarek J., Andrzejewska A. (2016), Społeczno-informacyjne uwarunkowania aktywności młodzieży w cyberprzestrzeni, [w:] M. Tanaś (red.), Nastolatki wobec Internetu, Warszawa: Wydawnictwo NASK.
Bratman S. (1997), Health food junkie, “Yoga Journal”, September/October.
Bratman S., Knight D. (2000), Health Food Junkies: orthorexia nervosa. Overcoming the obsession with healthful eating, New York: Broadway Books.
Dittmar H. (2008), Consumer culture, identity and well-being: The search for the “good life” and the “body perfect”, New York: Psychology Press.
Donini L., Marsili D., Graziani M., Imbriale M., Cannella C. (2005), Orthorexia nervosa: Validation of a diagnosis questionnaire, “Eating and Weight Disorders – Studies on Anorexia, Bulimia and Obesity”, Vol. 10 (2).
http://zen.fpiec.pl/post/2017/11/17/trendynainstagramie100najpopularniejszychhashtagow [dostęp: 28.03.2018].
Janas-Kozik M., Zejda J., Stochel M., Brożek G., Janas A., Jelonek I. (2012), Ortoreksja – nowe rozpoznanie?, „Psychiatria Polska”, nr 3.
Kawalec B., Kim jest Influencer? Po zasięgach i charyzmie ich poznacie, www.whitepress.pl/baza-wiedzy/275/kim-jest-influencer-po-zasiegach-i-charyzmie-ich-poznacie [dostęp: 20.03.2018].
Kolek A. (2015), Prawdziwe życie, [w:] M. Zdziarski (red.), Uzależnienia behawioralne u dzieci i młodzieży. Rozmowy z ekspertami, Kraków: Instytut Łukasiewicza.
Kwestionariusz ORTHO-15 autorstwa dr Anny Brytek-Matera, https://swps.pl/artykuly-archiwalne/202-nagrody-wyroznienia-stopnie-naukowe/nagrody-wyroznienia-sukcesy-katowice/3529-kwestionariusz-ortho-15-autorstwa-dr-anny-brytek-matera [dostęp: 25.03.2018].
Lubelska K. (2009), Kolekcjonerzy dusz, „Tygodnik Polityka”, nr 2722.
ps (2017), 72 procent użytkowników polskiego Instagrama to kobiety, www.wirtualnemedia.pl/artykul/72-procent-uzytkownikow-polskiego-instagrama-to-kobiety [dostęp: 21.03.2018].
Rosen C. (2009), Kultura narcyzmu po latach, „Przegląd Polityczny”, nr 93.
Sirojć Z. (2017), Niektóre aspekty wpływu globalnych procesów społecznych na rozwój i wychowanie dzieci i młodzieży, [w:] Z. Sirojć, L. Pawelec (red.), Od przedszkola do uniwersytetu. Współczesne problemy edukacji, Hannover: Europaische Akademie der Naturwissenschaften.
Suma Ł. (2010), Facebook daj się poznać, Warszawa: Wydawnictwo Helion.
Śliwerski B. (2016), Czy sieć zastąpi szkołę i rodziców w edukacji i wychowaniu? Nowe wyzwania dla rodziców i systemu edukacji, [w:] M. Tanaś (red.), Nastolatki wobec Internetu, Warszawa: Wydawnictwo NASK.
Tanaś M. (2016), Diagnoza funkcjonowania nastolatków w sieci – aspekty społeczne, edukacyjne i etyczne, [w:] M. Tanaś (red.), Nastolatki wobec Internetu, Warszawa: Wydawnictwo NASK.
Turner P.G., Lefevre C.E. (2017), Instagram use is linked to increased symptoms of orthorexia nervosa, “Eating and Weight Disorders – Studies on Anorexia, Bulimia and Obesity”, Vol. 22(1).
Ziębakowska-Cecot K. (2016), Zachowania autoagresywne w cyberprzestrzeni jako zagrożenie procesu adolescencji, [w:] J. Morbitzer, D. Morańska, E. Musiał (red.), Człowiek – media – edukacja, Dąbrowa Górnicza: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Biznesu.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2018.31.2.243-254
Data publikacji: 2018-12-22 08:06:12
Data złożenia artykułu: 2018-04-15 15:33:28
Statystyki
Wskaźniki
Odwołania zewnętrzne
- Brak odwołań zewnętrznych
Prawa autorskie (c) 2018 Adam Andrzejewski
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.