Nastawienie na sukces w kontekście pozytywnej orientacji i poczucia własnej skuteczności
Streszczenie w języku polskim
W artykule odwołano się do koncepcji nadziei na sukces C.R. Snydera (2002), teorii pozytywnej orientacji przedstawionej przez G.V. Caprarę i in. (2009) oraz społeczno-poznawczej teorii A. Bandury (1997), odnoszącej się do przekonania o własnej skuteczności. Celem badań było określenie różnic między deklarowanym poziomem nastawienia na sukces a pozytywną orientacją i poczuciem skuteczności badanych studentów. W badaniach wzięło udział 85 studentów pedagogiki UMCS w Lublinie (14 mężczyzn, 71 kobiet). Wykorzystano następujące narzędzia badawcze: Kwestionariusz Nadziei na Sukces (KNS), Skalę Orientacji Pozytywnej (Skala-P) oraz Skalę Uogólnionej Własnej Skuteczności (GSES). Analizy statystyczne przeprowadzono z zastosowaniem testu Kruskala-Wallisa. Wyniki badań własnych wskazują na istotne różnice między poziomem nadziei na sukces u osób o różnym poziomie pozytywnej orientacji (p < 0,001) oraz własnej skuteczności (p < 0,001).
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDFBibliografia
Alessandri G., Caprara G.V., Tisak J. (2012), The unique contribution of positive orientation to optimal functioning further explorations, “European Psychologist”, Vol. 17(1).
Bandura A. (1997), Self-efficacy: The Exercise of Control, New York: Freeman.
Bandura A. (2001), Social cognitive theory: An agentic perspective, “Annual Review of Psychology”, Vol. 52, DOI: https://doi.org/10.1146/annurev.psych.52.1.1.
Bańka A. (2005), Poczucie Samoskuteczności: konstrukcja i struktura czynnikowa Skali Poczucia Samoskuteczności w Karierze Międzynarodowej, Warszawa: Instytut Rozwoju Kariery.
Blum R. (2009), Psychologia pozytywna w praktyce. 6 cnót głównych i 24 siły dotyczące szczęścia, Warszawa: Klub dla Ciebie.
Caprara G.V. (2010), W kierunku integracji teorii cech i społeczno-poznawczej. Współczesne badania nad przekonaniem o własnej skuteczności: podejście modułowe, [w:] S. Nowosada, B. Żurek (red.), Barwy nauki. Nowoczesne technologie ICT w upowszechnianiu osiągnięć nauki, Lublin: TN KUL.
Caprara G.V., Di Giunta L., Eisenberg N., Gerbino M., Pastorelli C., Tramontano C. (2008), Assessing regulatory emotional self-efficacy in three countries, “Psychological Assessment”, Vol. 20(3), DOI: http://dx.doi.org/10.1037/1040-3590.20.3.227.
Caprara G.V., Fagnani C., Alessandri G., Steca P., Gigantesco A., Cavalli Sforza L.L., Stazi M.A. (2009), Human optimal functioning: The genetics of positive orientation towards self, life, and the future, “Behavior Genetics”, Vol. 39(3), DOI: http://dx.doi.org/10.1007/s10519-009-9267-y.
Czapiński J. (red.) (2004), Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu, zdrowiu, sile i cnotach człowieka, Warszawa: PWN.
Franken R.E. (2005), Psychologia motywacji, Gdańsk: GWP.
Juczyński Z. (2001), Narzędzia pomiaru w promocji i psychologii zdrowia, Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
Kasperek-Golimowska E. (2012), Nadzieja i optymizm vs. zwątpienie i pesymizm w kontekście „dobrego życia” w kulturze konsumpcji, „Studia Edukacyjne”, nr 19.
Kasser T. (2007), Dobre życie czy życie dobrami. Psychologia pozytywna i poczucie dobrostanu w kulturze konsumpcji, [w:] P.A. Liney, S. Joseph (red.), Psychologia pozytywna w praktyce, Warszawa: PWN.
Kida G. (2011), Wybory edukacyjno-zawodowe jako przykład decyzji ryzykownych, [w:] B. Rożnowski, M. Łaguna (red.), Człowiek w pracy i w organizacji, Lublin: Wydawnictwa KUL.
Łaguna M., Oleś P.K., Filipiuk D. (2011), Orientacja pozytywna i jej pomiar. Polska adaptacja Skali Orientacji Pozytywnej, „Studia Psychologiczne”, nr 49(4).
Łaguna M., Trzebiński J., Zięba M. (2005), Kwestionariusz Nadziei na Sukces, Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
Mayer D.J., Salovey P. (1999), Czym jest inteligencja emocjonalna?, [w:] P. Salovey, D.J. Sluyter (red.), Rozwój emocjonalny a inteligencja emocjonalna, Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.
Młodzież dzisiaj dorasta inaczej (2017), www.swps.pl/nauka-i-badania/blog-naukowy/15421-mlodziez-dzisiaj-dorasta-inaczej (dostęp: 15.05.2018).
Ng T.W., Eby L.T., Sorensen K.L., Feldman D.C. (2005), Predictors of objective and subjective career success: A meta-analysis, “Personnel Psychology”, Vol. 58(2), DOI: https://doi.org/10.1111/j.1744-6570.2005.00515.x.
Noga H., Voytsel N. (2016), Orientacja pozytywna, przekonanie o własnej skuteczności a treningi neurofeedback, „Edukacja – Technika – Informatyka”, nr 7(2).
Oleś P.K., Alessandri G., Oleś M., Bak W., Jankowski T., Laguna M., Caprara G.V. (2013), Positive orientation and generalized self-efficacy, „Studia Psychologica”, nr 55.
Rożnowski B. (2009), Przechodzenie młodzieży z systemu edukacji na rynek pracy. Analiza kluczowych pojęć dotyczących rynku pracy u młodzieży, Lublin: Wydawnictwa KUL.
Schwarzer R. (1992), Self-efficacy: Thought Control of Action, Washington, DC: Hemisphere.
Seligman M.P.E. (1993), Optymizmu można się nauczyć, Poznań: Media Rodzina.
Seligman M.P.E. (2004), Psychologia pozytywna, [w:] J. Czapiński, Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu, zdrowiu, sile i cnotach człowieka, Warszawa: PWN.
Snyder C.R. (2002), Hope theory: Rainbows in the mind, “Psychological Inquiry”, Vol. 13(4).
Snyder C.R., Cheavens J., Sympson S.C. (1997), Hope: An individual motive for social commerce, “Group Dynamics: Theory, Research, and Practice”, Vol. 1(2), DOI: https://doi.org/10.1037/1089-2699.1.2.107.
Syrek E. (2008), Zdrowie i wychowanie a jakość życia. Perspektywy i humanistyczne orientacje poznawcze, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Tomczak K. (2009), Style radzenia sobie w sytuacji stresowej, przekonanie o własnej skuteczności, nadzieja na sukces u studentów rozpoczynających i kończących studia, „Psychoterapia”, nr 2(149).
Trzebińska E. (2008), Psychologia pozytywna, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Trzebiński J., Zięba M. (2003), Kwestionariusz Nadziei Podstawowej-BHI-12, Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
Turska-Kawa A. (2016), Nadzieja podstawowa oraz orientacja pozytywna jako predyktory zaangażowania politycznego młodych, „Przegląd Politologiczny”, nr 1.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2018.31.2.301-312
Data publikacji: 2018-12-22 08:06:16
Data złożenia artykułu: 2018-06-01 19:46:06
Statystyki
Wskaźniki
Odwołania zewnętrzne
- Brak odwołań zewnętrznych
Prawa autorskie (c) 2018 Izabella M. Łukasik, Anna Witek
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.