Muzeum w polskiej szkole na Łotwie – miejsce pamięci, spotkań i narzędzie w edukacji. Studium przypadku
Streszczenie w języku polskim
Kiedy mówimy o wielokulturowości w kontekście edukacji, warto zastanowić się nad szkolnymi zasobami. Jednym ze sposobów wykorzystania zbieranych przez szkołę materiałów jest utworzenie szkolnego muzeum. Niniejszy artykuł przybliża działalność funkcjonującego od ponad 20 lat muzeum szkolnego w Państwowym Gimnazjum Polskim w Rezekne na Łotwie. Zaprezentowane wnioski stanowią odpowiedź na postawiony w formie pytania problem badawczy: Jaką funkcję pełni muzeum w szkole mniejszościowej w Rezekne? Działalność muzealna Polskiego Gimnazjum Polskiego w Rezekne została ukazana z trzech perspektyw: 1) jako miejsce pamięci, którego głównym zadaniem jest udostępnianie zbiorowych wspomnień, 2) jako miejsce spotkań kultur, którego podstawowym celem jest integracja w różnych grupach mniejszościowych na terytorium Łatgalii na Łotwie, 3) jako narzędzie wykorzystywane w edukacji regionalnej.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDFBibliografia
Babiński, G. (1994). Pogranicze etniczne, pogranicze kulturowe, peryferie – szkic wstępny problematyki. Pogranicze. Studia Społeczne, (4), 5–28.
Baza danych szkół. http://www.polska-szkola.pl/db/web/database/115?field%5B1578%5D=%C5%81otwa&queryString=&dateFrom=&dateTo= (dostęp: 23.05.2018).
http://data.csb.gov.lv/pxweb/lv/iedz/iedz__riga/RIG040.px/table/tableViewLayout1 (dostęp: 16.02.2019).
Nikitorowicz, J. (2009). Edukacja regionalna i międzykulturowa. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Nora, P. (1974). Mémoire collective. W: J. Le Goff, P. Nora (dir.), Faire de l’histoire (s. 398–401). Paris: Gallimard.
Plewko, J. (2004). Łotwa. W: K. Dopierała (red.), Encyklopedia Polskiej Emigracji i Polonii (s. 208–209). Toruń: Oficyna Wydawnicza Kucharski.
Przewoźny, W. (2006). Edukacyjna rola muzeów. W: A.W. Brzezińska, A. Hulewska, J. Słomska (red.), Edukacja regionalna (s. 131–158). Warszawa: PWN.
Szpociński, A. (2008). Miejsca pamięci: lieux de mémoire. Teksty Drugie, (4), 11–20.
Unger, P.M. (2007). Zbiory i muzea szkolne w wychowaniu patriotycznym. W: M. Żaryn (red.), Wychowanie patriotyczne. Tradycje i wyzwania współczesności. Materiały pokonferencyjne (s. 68). Warszawa: Muzeum Historii Polski.
Urlińska, M.M. (2007). Szkoła polska na obczyźnie wobec dylematów tożsamościowych. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2019.32.2.83-92
Data publikacji: 2019-10-31 17:20:14
Data złożenia artykułu: 2018-07-02 22:13:28
Statystyki
Wskaźniki
Odwołania zewnętrzne
- Brak odwołań zewnętrznych
Prawa autorskie (c) 2019 Sylwia Antonowicz
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.